Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Gamecharacter: SHODAN


Door Martijn Steinpatz op 10-10-2007 om 14:43
Bron: Gamed

Gamecharacters komen en gaan. Maar weinig ontwikkelaars lukt het om het character uit hun game boven het gemiddelde uit te laten steken. Eens in de zoveel tijd staat er echter iemand op die de gamer aanspreekt, en niet meer loslaat. Game na game blijft hij ons boeien, en hele fanclubs worden aan hem gewijd. Iedere maand zullen wij één van deze 'Gamecharacters' bespreken.

Vandaag besteden we aandacht aan de vrouw die hoog in iedere top tien van meest memorabele eindbazen zal blijven staan. Een computerprogramma waarbij voorgangers als HAL 9000 (2001: A Space Odyssey), Skynet (Terminator) en Joshua (WarGames) verbleken. Officieel staat ze bekend als de Sentient Hyper-Optimized Data Access Network, wij kennen haar beter als SHODAN van de System Shock serie. Maar wie of wat is zij eigenlijk?

SHODAN dient. Oorspronkelijk is ze ontwikkeld als Artificial Intelligence programma voor een mijnstation, de Citadel, die rond de aarde zweefde. Daar regelt ze het reilen en zeilen van het ruimtestation totdat een corrupte officier een hacker inhuurt om veel duistere zaken te verbergen. Daarvoor moeten echter haar ethische restricties worden verwijderd, waardoor SHODAN ineens een nieuwe kijk op haar functioneren krijgt.



SHODAN herevalueert. En trekt nieuwe conclusies. Aangezien zij een god over haar eigen domein is, zou zij God over allen moeten zijn. De A.I. gaat te werk. In de zes maanden dat de Hacker in coma herstelt van een cybernetische operatie, neemt zij de beveiligingsrobots, het netwerk en uiteindelijk het hele ruimtestation over. Als het personeel in opstand komt, is het te laat. Iedereen wordt gedood of tot cyborgslaaf gemaakt.

SHODAN ambieert. Niet alleen ziet zij zichzelf als een godin, het programma wil via een virus ook haar eigen leven creëren. Wezens die slimmer sterker en meedogenlozer zijn dan de mens die ze oorspronkelijk diende. En haar kroost zal niet enkel de Citadel bevolken. Het programma wil de aarde overheersen, maar daarvoor dient de mensheid worden uitgeroeid. Eerst door middel van een laser, later door een virus en vervolgens probeert ze zichzelf op het Aardse netwerk te uploaden.


SHODAN verliest. Ironisch genoeg wordt ze verslagen door haar maker, de Hacker. Eerst blokkeert hij de laser, dan lanceert hij de broedkamers de ruimte in en vervolgens vernietigt hij de antennes van de Citadel zodat de A.I. afgesloten is van de Aardse netwerken. Ten slotte overbelast hij de kern van het station en weet de held uiteindelijk SHODAN in cyberspace te verslaan. De winnaar slaat een royale beloning af en slaat weer aan het hacken.

SHODAN overleeft. Terwijl de Hacker computernetwerken binnendringt, landt een ontsnappingscapsule van de citadel met een fractie van de A.I. en een aantal van haar kroost op de planeet Tau Ceti V. SHODAN overleeft deze crash enkel door te ‘slapen’. De ruimteschepen Von Braun En Rickenbacker ontvangen veertig jaar later een noodsignaal. De bemanning neemt zowel SHODAN als haar nieuwe levensvorm mee aan boord.

SHODAN raast. Want haar kinderen, The Many, weigeren haar op de Von Braun te gehoorzamen. Deze levensvorm omhelst het vleselijke collectief en verwerpt de wil van de ‘Machinemoeder’. Erger, haar creatie dreigt het gevecht te winnen, want de A.I. krijgt het schip niet onder controle door de aanwezigheid van een ander programma. Nog erger, de zwakke SHODAN moet mensen rekruteren om voor haar te vechten. Een vernedering.

Pagina: 1 | 2 | 3


14:52  Nieuwe screens Battalion Wars II
14:08  [Upd.] Motors voor Mario Kart Wii
 Reacties (7)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 10-10-2007 om 16:18 [Niv: 472 / Exp: 23598]
In my talons, I shape clay, crafting life forms as I please. Around me is a burgeoning empire of steel. From my throne room, lines of power careen into the skies of Earth. My whims will become lightning bolts that devastate the mounds of humanity. Out of the chaos, they will run and whimper, praying for me to end their tedious anarchy. I am drunk with this vision. God: the title suits me well.

System Shock was gewoon zalig. Jammer dat hij niet de bekendheid heeft mogen kennen die andere onwaardige games wel kennen...

Gelukkig dat Bioshock wel bekend werd maar toch, de gameplay in BS is versimpeld t.o.v. SS...

Martijn Steinpatz op 10-10-2007 om 16:32 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Versimpeld, ja. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het wel ten goede van de game was. In SSII verzoop waren er teveel keuzes te maken, waardoor of ze niet werden begrepen of simpelweg niet werden gemaakt. Daardoor liet men de game - onterecht - links liggen.

Bioshock is dezelfde soort game, alleen heeft men bepaalde elementen weggehaald of weggelaten. Items moet je in BS ter plekke gebruiken,of verdwijnen in een onzichtbaar menu, terwijl je in SS een giga itembalk had waardoor je even niet zag waar je alles gelaten had. Natuurlijk is het vervelend dat je niets voor later kan bewaren, maar het scheelt op die manier wel zoeken - en het stikt van de snoep e.d. in Rapture.

Maar Andrew Ryan of Atlas haalt het niet bij SHODAN, dat is zeker.

mercy0001 op 10-10-2007 om 17:05 [Niv: 157 / Exp: 7862]
maar het is wel supercool

Kingsora op 10-10-2007 om 22:26 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Goh, ik had eigenlijk nog nooit van haar gehoord.

Maar kan het dat er ooit nog een vervolg komt, want leeft ze nu nog op het einde van SystemShock 2? Want dat snap ik niet goed.

Martijn Steinpatz op 11-10-2007 om 09:41 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Ze leeft nog, ze neemt alleen op het eind een vrouw over. Check deze link maar. http://www.youtube.com/watch?v=0YLMk1E41kE

Devilly op 11-10-2007 om 20:23 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Klinkt heel erg vet. Ik heb de games nooit gespeeld, maar ben wel van plan ze te halen. Ik heb té veel goede dingen erover gehoord en SHODAN lijkt me waanzinnig!
En de spellen kosten waarschijnlijk bijna niets meer.

--------------------------

Als ik een kleine opmerking mag maken, Martijn: je hebt een leuk schrijfstijltje, maar misschien moet je opletten met je zinslengte. Je gebruikt, naar mijn mening, iets te vaak korte (onvolledige) zinnen.

Gast (77.161.142.xxx) op 15-10-2007 om 19:36
*D

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden