Van een serie die al vijf delen op een PlayStation console had zou je niet verwachten dat deze zo gemakkelijk de overstap ging maken naar een ander platform. Namco vond het wel gemakkelijk en brengt Ace Combat 6 exclusief naar de Xbox 360. De game moet 23 november verschijnen en ons voor de derde keer het luchtruim op de Xbox 360 laten verkennen.
De Tweede Wereldoorlog shooters Blazing Angels en Blazing Angels 2 gingen Ace Combat 6 al voor wat betreft het vliegen en schieten. Ace Combat 6 doet het echter op een andere manier. De setting in Ace Combat 6 is namelijk veel moderner en de focus van het verhaal ligt meer op de personages in de oorlog dan de oorlog zelf. Natuurlijk bestaat de Ace Combat serie al een tijdje en is het noodzakelijk geweest om wat nieuwe dingen te brengen om het zesde deel op de Xbox 360 ook spannend te houden.
Allereerst is er de verbetering in de graphics. In deze generatie moet alles minimaal in 720p draaien en een soepele framerate wordt bijna vereist door de kritische consument. Op dit vlak levert Namco alvast een moderne engine die met name op de effecten zoals rook en vuur behoorlijk wat oohs en aahs op kan leveren. Het voordeel van een krachtige console is ook dat er meer in beeld kan gebeuren en daar maakt Namco gebruik van: het beeld is vol met actie waarbij zeer veel vliegtuigen het luchtruim vullen. Ook op de grond en op zee zijn er de nodige troepen te vinden. Allen hebben ze een plekje in het gevecht, waarmee we meteen aankomen bij de tweede verbetering in de serie.
In Ace Combat 6 vecht je het gevecht namelijk niet meer zelf. Natuurlijk zag je ook in eerdere delen je wingman naast je zijde, maar is het in het zesde deel omgetoverd tot een meer actieve beleving. Zo zijn niet alleen vliegtuigen aan te sturen, maar kun je nu ook om versterking van de grond of van zee vragen. Ook is het in het zesde deel zo dat het gevecht niet meer plaatsvindt waar de speler is, maar het hele speelveld in realtime door blijft vechten, ook al is de speler daar niet aanwezig. Zo wil Namco een groter gevoel van inleving bereiken. Een echt luchtruim vol gevechten ontstaat zo wel.
Geen grote Xbox 360 game zonder een multiplayer modus. Ace Combat 6 is dan ook de eerste Ace Combat game die multiplayer brengt. Niet alleen kunnen spelers het tegen elkaar opnemen, maar kunnen ze ook samen het gevecht ingaan om zo de overwinning te bereiken. In de versus modes is met maximaal zestien man te spelen. De meeste multiplayer modes zijn gebaseerd op team combat. Zo wordt het aantal spelers gedeeld door twee en nemen de twee teams het tegen elkaar op om elkaars basis te vernietigen. Zowel in de lucht als op de grond zullen bepaalde objecten vernietigd moeten worden en de speler kan daar punten mee scoren. De grote uitdaging is echter om uit de kogelregen van de tegenstander te blijven. Coöp is in totaal met vier mensen te spelen. Het is echter niet zo dat de gehele campagnemode met meerdere spelers is uit te spelen. Namco heeft een aantal aparte coöp missies gemaakt waarbij het speelgenot maximaal is voor meerdere spelers.
Met de toevoeging van grote en kleine elementen lijkt Ace Combat 6 een goede stap gemaakt te hebben op de huidige generatie consoles. De Xbox 360 heeft met deze game weer een game in een genre anders dan sport, FPS of racing en dat is een aanwinst op zich. Het zesde deel lijkt ook nog eens de consistente kwaliteit van de andere delen voort te zetten en daarmee wordt Ace Combat 6 gewoon een uitstekende game. Voor de echte toppers op de Xbox 360 zal echter nog steeds in de eerder genoemde genres gezocht moeten worden, maar een game als Ace Combat 6 zal, doordat het anders is dan de meeste Xbox 360 games én de goede kwaliteit levert, toch zeker wat harten gaan veroveren of een oude liefde doen opbloeien.
|