Namco Bandai werknemers Keita Takahashi verwierf wereldfaam met Katamari Damacy, maar deze faam raakte hij snel beu. Na drie games stopte hij met de Katamari games, maar nu is hij terug met een origineel project in de vorm van Nobi Nobi Boy.
In een interview vertelt Takahashi enkele nieuwe dingen over de titel en de game-industrie in het algemeen.
- Hij vindt het logisch dat hij Katamari Damacy beu is. Hij zal zich niet bemoeien met toekomstige games in de serie. Hij was verrast door het succes van de Katamari games, maar denkt dat de game vooral populair is bij mensen binnen de game-industrie. Het was interessant om te zien hoe iedereen reageerde.
- Hij heeft recent geen games gespeeld.
- Hij mag niets vertellen over wat het objectief van Nobi Nobi Boy is. De inspiratie uit de game komt uit het dagelijkse leven. Het wandelen met de hond is bijvoorbeeld een inspiratie wanneer de leiband uitgerokken wordt. Zijn huidige vrijheid voor Nobi Nobi Boy heeft hij te danken aan het succes van Katamari.
- Takahashi was oorspronkelijk een beeldhouwer, maar hij wilde zich op een bredere manier uitdrukken. Daarom is hij naar de game-industrie overgestapt, maar echt leuk vindt hij het niet. Als je te lang één job uitoefent, wordt het altijd saai.
- Om iets echt gek te doen moet Nobi Nobi Boy een echt succes zijn zodat hij twee succesvolle titels op zijn naam heeft. Dan krijgt hij pas echt alle vrijheid.
- Takahashi koos de PlayStation 3 omwille van de specs en omdat de console het best paste in de tijdslijn die hij voor ogen had.
- In een ideale wereld is er maar één belangrijke console zodat iedereen games kan maken voor die console en zodat de prijs lager ligt dan de prijs van de huidige consoles. Drie next-gen consoles is het gevolg van drie verschillende bedrijven die zoveel mogelijk winst willen maken. Men moet samenwerken om de kracht van de marktleiding te verminderen. De ene console die de markt moet veroveren moet een volledig nieuwe console zijn om alles goed te doen, niet één van de drie huidige.
- Er is mogelijk een Apocalyps op komst als de game-industrie verder gaat zoals momenteel. Binnen 10 tot 20 jaar speelt niemand dan nog games.
|