Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Naruto: Rise of a Ninja


Door Roderick op 18-11-2007 om 13:03
Bron: Gamed

Met Naruto game(s) op de PS2, Wii, PSP, DS en GBA werd het tijd dat ook de Xbox 360 een Naruto game ging krijgen. Ditmaal is het geen Japanse ontwikkelaar die ermee aan de slag ging, maar het Canadese Ubisoft Montreal. Of ook Canadese ontwikkelaars de typisch Japanse anime goed kunnen omzetten in een game, lees je in de review.

Naruto: Rise of a Ninja is anders dan de andere Naruto games. Allereerst focust deze game zich op de Amerikaanse serie, men speelt dus meer in op de afleveringen die de Amerikanen te zien krijgen en niet de afleveringen die de Japanners zien van Naruto. Daarnaast heeft de Xbox 360 game ook de Amerikaanse stemmen en volgt het een heel ander type gameplay dan de Naruto games op andere platformen: wat minder focus op vechten en wat meer focus op het adventuredeel in de game. De game moet voor een groot publiek aan Amerikaanse Naruto kijkers geschikt zijn dus er lag een behoorlijke uitdaging voor de ontwikkelaar klaar. Gelukkig zijn ze er goed in geslaagd.

Allereerst het verhaal in Rise of a Ninja, dit verhaal focust zich rond de eerste tachtig afleveringen van de serie. In deze eerste tachtig afleveringen is de jonge Naruto bezig zijn ninja-examen te halen. Dit gaat niet zonder problemen aangezien veel mensen Naruto de titel ninja niet gunnen. Dit komt omdat Naruto een groot en gevaarlijk beest (de ‘nine-tailed fox’) in zich heeft en deze lang geleden voor een enorme ravage in de stad Konoha zorgde. Het is dus niet vreemd dat de mensen in de stad wat onvriendelijk tegen Naruto zijn, al doet hij hard zijn best om geliefd te worden. Eenmaal voor zijn examen geslaagd kan Naruto (en de speler) in het verhaal duiken. Als ninja gaat hij nu op belangrijke, en minder belangrijke, missies om zo zijn naam als ninja te versterken en de bewoners van de stad tevreden te stellen. Daarnaast krijgt hij nieuwe examens (Chunin) om te halen, waarvoor hij hard moet trainen.


Vanaf dit punt gaat de speler aan de slag met verschillende missies. Allereerst wordt de speler geďntroduceerd in de stad Konoha en zijn Ramenverkoper. Ramen is het belangrijkste voedsel in de stad en Naruto eet dit graag om zijn krachten aan te sterken. Deze Ramenverkoper zal een taak voor je hebben (het verzamelen van tien koperen muntjes) zodat zijn zaak weer open kan. De eerste bewoner van de stad is blij gemaakt. Vanaf dit punt kun je meer bewoners blij maken: door middel van het rondbrengen van Ramen, het aangaan van ninja-races, het verstoppertje doen met de kinderen in de stad, het gelukkig maken van mensen met liefdesverdriet en het aangaan van ninja-missies zal de inwoners blij maken. Deze ninja-missies variëren van het ophalen van een sjaal uit het bos tot het verslaan van een bende rovers. De variatie in deze missies is niet altijd even groot en het is dan ook aan te raden ze goed af te wisselen met missies in de verhaallijn, anders zal het herhalende in de missies snel gaan opvallen. Gelukkig wordt het herhalende nooit echt vervelend.

De belangrijkere missies in de verhaallijn worden je gegeven door je leraren en met hen zul je ook eens op reis gaan voor een stevige missie. In deze belangrijkere missies kom je veel meer afwisseling en uitdaging tegen en word je getrakteerd op de interessantere tegenstanders in de game. Zo ga je met een bruggenbouwer mee om hem te beschermen tegen een clan die probeert de bouw van de brug tegen te houden en op deze reis kom je stevige tegenstanders tegen. Gelukkig kan Naruto ook flink ontwikkelen. Dit ontwikkelen in de game gaat in de vorm van het leren van Jutsu’s. Jutsu’s zijn speciale krachten die loskomen bij bepaalde handbewegingen. Deze zijn leuk na te doen met de twee sticks van de controller. De Jutsu’s kunnen in gevechten voor speciale moves zorgen (inclusief onmisbare Quick Time events) en kunnen Naruto buiten gevechten tegen bomen of over water laten lopen. Het jonge ventje kan al heel wat. Het leren van deze Jutsu’s zal op bepaalde momenten in de game gebeuren, waardoor je weer positief doorgaat met de volgende missies.

Zoals gezegd ga je in Rise of a Ninja ook aan het vechten. Dit vechten is leuk en wordt spectaculair gebracht, maar van diepte hoeven we niet te spreken. Naruto kan een tiental combinaties leren en daarnaast komen de Jutsu’s in het spel in gevechten, er zijn dus niet zo veel mogelijkheden. Gelukkig is de presentatie van de gevechten helemaal prima waardoor het leuk blijft om te doen en het voldoening geeft om steeds beter te worden in het gebruik van de combo’s en Jutsu’s. In de game zitten tevens platformelementen: Naruto zal in bepaalde gebieden goed zijn klim- en springkunsten moeten laten zien om verder te kunnen komen. Daarnaast wordt van Naruto verwacht dat hij snel is: tussen het vechten en springen wordt er dus ook stevig gerend in bepaalde gebieden. Ook hier geldt dat de speler steeds beter wordt en het voldane gevoel groeit. Tot slot is er het springen tussen de bomen: ook hier valt veel te leren en een perfect verloop blijft een goed gevoel geven.

Het belangrijkste punt van kwaliteit in Naruto: Rise of a Ninja is het sandboxelement. De speler kan helemaal zelf kiezen in welke volgorde hij missies gaat doen: eerst wat races, dan wat belangrijkere missies, of toch een half uurtje wat Ramen rondbrengen voor ervaring, geld en vrolijke inwoners van de stad, het kan allemaal. Daarnaast kan er in alle rust genoten worden van de stad. In deze stad kun je, net als in Crackdown, de hoogte ingaan en hier gouden en koperen muntjes verzamelen. Deze zijn weer uit te geven in de verschillende winkeltjes om zo artwork te unlocken of gewoon sterker te worden. De game wordt door deze vrije aanpak enorm relaxt en blijft daardoor leuk om te spelen. Ook verlengt het de houdbaarheid van de game, want waar de hoofdverhaallijn iets tekort schiet met een uurtje of zes, daar kun je door middel van het aangaan van losse missies toch het dubbele kwijt zijn en nog steeds plezier hebben. De game kan eveneens over Xbox Live gespeeld worden, het gehele avontuur zal echter niet speelbaar zijn omdat het online gedeelte zich puur focust op het vechten tussen de speciale ninja’s-in-training. Dit is eveneens offline te doen met een vriend op de bank. Progressie is het belangrijkste element rond deze gevechten en dit zorgt er dan ook voor dat ook het multiplayer deel leuk blijft.


Wat graphics en geluid betreft scoort Naruto een dikke voldoende. De graphics zijn door middel van de cell shaded stijl uniek en bovendien erg mooi. De framerate is in het overgrote deel vloeiend en de animaties in de gevechten en platformsessies zijn prima. Daarnaast is het kleurenpallet een aangename verrassing op de Xbox 360, wat de positieve indruk over de graphics sterk beďnvloedt. De voice-acting in de game is prima: alle stemmen zijn met gevoel ingesproken en de humor in de game komt goed over. De Japanse stemmen zijn eveneens te downloaden maar dit is totaal geen must voor de nieuwkomer in de Naruto wereld. De muziek is vrolijk en weet het relaxte stijltje van de game helemaal af te maken. Geluidseffecten in de gevechten maken het visuele spektakel af en daarmee is de game audiovisueel helemaal compleet.

Naruto: Rise of a Ninja is een uitstekende game voor iedereen: zowel oudere gamers als het jongere (Naruto kijkende) publiek kunnen hier ontzettend veel plezier aan beleven. De relaxte sfeer in de game, de afwisseling tussen verschillende gameplayelementen en de open wereld maken het een erg leuke ervaring. Toch had er nog iets meer afwisseling mogen zijn door een dieper gevechtssysteem en had er iets meer verhaal mogen zijn uit de serie. Hierdoor was de hoofdverhaallijn ook wat langer geweest en had de game iets completer aangevoeld wat verhaal betreft. De game is een bijzonder welkome afwisseling op de Xbox 360 en dit komt op zowel het gebied van graphics als gameplay naar voren. Belangrijkste is ook nog dat dit een van de weinige games is die echt het doel bereikt heeft om een jongere gamer met kwaliteit te vermaken.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   85
Replay   75

Ontzettend leuke game voor jong en oud.
82


19:11  Nitrobike op nieuwe screens
12:54  Bert: 'De PS3 is doodgeboren'
 Reacties (17)
 Pagina: 1
Rurouni op 18-11-2007 om 13:21 [Niv: 14 / Exp: 722]
als ze nou 'ns zouden opschietne met die Japanse stemmen DLC....

Gast (80.60.118.xxx) op 18-11-2007 om 14:07
ik wil deze game halen is hij al uit?

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-11-2007 om 14:09 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Yep

360spin! op 18-11-2007 om 15:31 [Niv: 63 / Exp: 3149]
bij mij in zaandam hebben ze 'm nog steeds niet

NL|MegaMika op 18-11-2007 om 15:55 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Lijkt me best een leuke game, hoewel ik het een beetje gehad heb met pre-timeskip Naruto.

sandstorm op 18-11-2007 om 16:31 [Niv: 57 / Exp: 2851]
hmm , maa rmet japanse stemmen download is dan het volledige spel japans gesproken met ondertitels?

Gast (84.85.237.xxx) op 18-11-2007 om 18:11
hij is er wel 360 spin!!!

Gast (213.46.100.xxx) op 18-11-2007 om 19:31
"Het veertienjarige ventje kan al heel wat."

Volgens mij is hij 12. Verder goede review.

Gast (194.169.216.xxx) op 18-11-2007 om 19:42
ja hij is daar nog maar 12 a 12,5 jaar oud ja. In shippuuden is hij 15 jaar vanwege de 2,5 jaar training die naruto heeft ondergaan.

Lawliet op 18-11-2007 om 22:42 [Niv: 346 / Exp: 17280]
hmmm ik voeg dit maar op me verlang lijstje van de sint

MaartenL (Redacteur) op 19-11-2007 om 09:36 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Op zich geen slechte game, gewoon wat simpel in zijn opzet.

De gevechten zijn cool maar wel beperkt en het free roam gedeelte laat je hoofdzakelijk racen.

Spijtig dat er weinig replay value in zit buiten het online gedeelte, had de game wel nog wat meer kunnen helpen.

Rurouni op 19-11-2007 om 19:58 [Niv: 14 / Exp: 722]
hoop dat ze de game uitbreiden dmv DLC, kan in pricipe tot en met de Sasuke Retrieval Arc. Dan een leuke game voor Shippuuden en dan ben ik in ieder geval happy de peppy

Subenu op 22-11-2007 om 00:16 [Niv: 33 / Exp: 1665]
kan het nog zo leuk zijn, die japanse stemmen mis ik echt en zelfs nu ze te downloaden zijn dan nog mist de helf het is nu half japans en half engels tijdens een gevecht. Echt een aanfluiting ik ben een die hard naruto fan maar ik vind dit echt te amerikaans voor mijn smaak. daarnaast vind ik het ontwerp typisch een poging van leuk geprobeerd om naruto mooi grapisch neer te zetten maar ik mis enige vorm van persoonlijkheid de monden bewegen amper als er gepraat word iets waar je naar mijn idee niet mee weg kan komen bij een next gen titel daarnaast de characters zien er naar mijn idee gewoon net niet zo uit het lijkt wel alsof ze komen van een slechte filler tekenaar.

dit is duidelijk een americaanse kijk op naruto iets wat ik wat minder dig in dit geval....

Van wat ik nu heb gezien van naruto PS3 project dat bevalt me een stuk beter... je ziet zo al gelijk dat het echt de sfeer van de anime pakt al met twee plaatjes en je kan in de slechte kwaliteitive trailer zien dat die plaatjes in game zijn.

owja ik ben geen ps3 fanboy ik heb er nieteens een..

als naruto fan krijgt deze game van mij een 5 voor de moeite...



Gast (200.6.59.xxx) op 22-11-2007 om 21:08
:9 _O_ _O_ _O_ }> :9

Gast (77.162.175.xxx) op 03-03-2008 om 20:32
egt gaaf had ik er maar een
*D

Gast (80.61.214.xxx) op 19-03-2008 om 14:11
Ik ga echt kopen :)

Gast (91.82.149.xxx) op 09-05-2008 om 13:44
qurva anyátok ti kis geci fasszopó retró buzik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Naruto: Rise of a Ninja
Type:
Game
Releasedatum:
02-11-2007
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media