Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Dynasty Warriors: Gundam


Door Roderick op 23-11-2007 om 07:12
Bron: Gamed

Japan is er gek op: Dynasty Warriors, gek genoeg. Japan is er gek op: Gundam, wat helemaal niet zo gek is. Toch hebben Dynasty Warriors en Gundam iets gelijk: Dynasty Warriors games zijn vaak niet erg goed en tóch scoren ze goed. Voor games met de Gundam licentie geldt precies hetzelfde. Het probleem ontstaat echt wanneer je deze twee formules met elkaar gaat combineren. KOEI en Omega Force durfden het aan.

Allereerst de Dynasty Warriors games: deze laten je met verschillende krijgers vechten in grote veldslagen en laten je als grote generaal stralen door heldhaftig vele vijanden van het leven te beroven. Dit gebeurt middels een scala aan combo’s die ervoor zorgen dat je op visueel aantrekkelijke manier aan je kills komt. De gameplay in de Dynasty Warriors games is altijd al erg ‘recht door zee’ geweest en dat heeft de serie de nodige fans en de nodige haters opgeleverd. Voor de fans blijft de gameplay belonend en dat zorgt voor de verslavende factor. De grote stuwkracht van de games is dan ook het vergaren van een zo hoog mogelijke score en een zo efficiënt mogelijke benadering van het gevecht. Hoe praat je iets simpels naar iets interessants? Vraag het de Dynasty Warriors fan.

Dan introduceren we de galactische veldslagen van Gundam. In het Gundam universum strijden verschillende personages in gigantische robots tegen elkaar. Deze robots, ook wel Mobile Suits genoemd, beschikken over destructieve krachten in twee vormen: ze kunnen met handen en voeten vechten en ze hebben de mogelijkheid tot afstandswapens zoals lasers en raketten. In de game zul je met een gekozen personage in een Mobile Suit plaatsnemen om hier verschillende gevechten uit te voeren tegen vijandelijke groepen zoals de Zeon. Dit vechten gebeurt op verschillende ‘maps’ die ingedeeld zijn in ‘fields’. Net als in traditionele Dynasty Warriors games zul je ook in deze Gundam game bepaalde gebieden (de fields) moeten innemen om uiteindelijk alle velden te ‘bevrijden’. Het laatste veld zal je natuurlijk presenteren met een eindbaas die net even tegen wat hardere klappen kan dan de andere robots.



Bovenstaande beschrijving geldt voor de gehele game: zowel in de Official mode als de Original mode. Het verschil tussen beide is klein: in beide modi volg je een verloop aan missies, waarbij ze steeds lastiger worden. In de Official mode is echter meer sprake van een verhaal. Deze Official mode komt ook deels overeen met de Japanse anime die al een hele tijd loopt in Japan. Wij Europeanen zijn daar minder bekend mee en het verhaal zal dan ook erg vaag en onlogisch aan doen, zeker omdat de verhaalvertelling totaal geen moeite doet om de persoon die minder bekend is met het Gundam universum te informeren. De speler die niet weet wat een Mobile Suit is zal zich helemaal afvragen waarom deze missie na missie hetzelfde geintje moet uithalen voor de groep waarvoor hij vecht. De Original mode presenteert je met een alternatief verhaal waar helemaal voorkennis nodig is voor de speler. Voor de rest geldt: doe de hele tijd hetzelfde.

De speler is namelijk continu bezig met het uitvoeren van een handjevol combo’s (er zijn maar een paar per Mobile Suit) en daar houdt het dan ook mee op. Er is geen tactiek nodig, de speler hoeft niet na te denken en eigenlijk totaal geen moeite te doen. De hele middag op X drukken geeft het spelen van Dynasty Warriors: Gundam dan ook het best weer. Natuurlijk kan er afgewisseld worden voor combinaties, maar deze zijn visueel totaal niet aantrekkelijk en hebben maar weinig nut tegen een hele stapel vijanden. Vijanden die overigens bijna allemaal hetzelfde zijn. Een klein aanbod aan verschillende robots wordt de kant van de speler opgeslingerd en daarmee houdt het helemaal op. Dan bedoel ik ook echt, want de tegenstanders doen helemaal niets, behalve je achterna vliegen en af en toe een klap uit te delen. Op de eindbaasgevechten na kunnen alle missies worden uitgevochten zonder een enkele klap op te lopen.

In de coöperatieve modus wordt het allemaal iets leuker, spelers kunnen de missies samen doorspelen en het verdelen van de taken is op deze manier beter te doen: verschillende velden kunnen tegelijkertijd worden onderdrukt en daarmee komt er een tikkie tactiek in het spel. Het beschermen van velden gaat namelijk niet in achtereenvolgende orde, maar vaak moet de speler een keuze maken tussen het beschermen van twee gebieden, dit kan in coöperatieve modus mooi opgelost worden. Naast het samenspelen kan ook tegen elkaar worden gespeeld, in de Versus mode komt pas echt het gebrek aan diepte in de gameplay naar voren: veel te weinig combinaties, niet de mogelijkheid om de omgeving op een bepaalde manier te gebruiken en een overall slecht vechtsysteem breken de game helemaal af.



Grafisch gezien kan de game best even leuk zijn. De robots zien er namelijk aardig uit. Voor de rest is Gundam een saaie, kale bedoeling waarbij zelfs de kleinste elementen in de ruimte geen enkel detail hebben. De robots die je in de ruimte ziet zijn in grote getale aanwezig, kennen een bepaalde mate van detail en de game loopt over het algemeen zeer vloeiend. Het grafische onderdeel van de game stelt dus net zoveel voor als de gameplay. Gaan we naar het geluid, dan beleven we helemaal wat. De game heeft een handjevol deuntjes van een halve minuut en deze worden keer op keer herhaald in de levels en de menu’s. De effecten maken de eentonige muziek er niet interessanter op. De voice acting is in die zin goed dat ze het nog proberen met enig gevoel in te spreken. Voor de rest hebben we te maken met een game die ook op het gebied van audio ronduit slecht is.

Dynasty Warriors: Gundam doet denken aan strafwerk op de middelbare school. Een leraar heeft de taak om vijfhonderd pakjes papier van een nietje te voorzien en jij bent door je vervelende gedrag net die dag verkozen om die taak voor hem uit te voeren. Aan het einde van de dag ben je blij dat het erop zit, heb je ook nog even kort het gevoel gehad dat je even nergens aan hoefde te denken, maar uiteindelijk was het toch een ellenlang, saai en vooral vervelend klusje. Blijf ver bij deze game uit de buurt, zelfs als je enige affiniteit hebt met Dynasty Warriors, Gundam, of beide.
Beoordeling
Gameplay   35
Sound   40
Graphics   40
Replay   20

Dynasty Warriors: Gundam doet denken aan strafwerk.
35


08:03  Ghostbusters
07:12  Dragon Quest dankzij Ubisoft in Europa
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Devilly op 23-11-2007 om 07:35 [Niv: 275 / Exp: 13756]
'Dynasty Warriors: Gundam doet denken aan strafwerk.'
Lekker hoor. Ach ja, het spel leek me toch al niet veel voor te stellen en dat is nu bevestigd.

Gast (84.28.121.xxx) op 23-11-2007 om 08:45
Ik wil graag alle ontwikkelaars van gundam games bedanken die de naam van deze geweldige franchise compleet hebben vernxxkt in het westen.

MaartenL (Redacteur) op 23-11-2007 om 11:12 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De demo was wel leuk maar aangezien ik me vroeger rot heb gespeeld op DW is de gameplay nu wel wat van zijn glans verloren.

Vond het aantal combos dat je kon doen ook maar lachwekkend, niet te vergeten dat het combat systeem ook al niet denderend werkt.

Dat schieten wat je kon was ook maar net alsof ie een propje papier afschoot. Dan activeer je je speciaal en dan kan dat geweer plots wel evenaren met een Ion Cannon die het hele gezichtsveld leeg veegt... Go figure...

Nelus op 23-11-2007 om 14:12 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik heb de demo iets van 8 keer gespeeld, ik vond het wel lachen. Misschien koop ik het ooit als die 10 euro is.

Niels op 25-11-2007 om 11:11 [Niv: 46 / Exp: 2279]
tja het ziet er inderdaad een eenvoudige casual game uit. ik denk niet dat ik hem zou kopen maar misschien ooit eens als hij goedkoper is of eens lenen van een vriend... 35 is voor mij wel een terecht cijfer

Gast (82.171.248.xxx) op 25-11-2007 om 19:55
jah , kvond de demo toch oowk al bagger

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dynasty Warriors: Gundam
Type:
Game
Releasedatum:
09-11-2007
Ontwikkelaar:
Omega Force
Uitgever:
Koei
Media:








Meer media