Condemned 2: Bloodshot is het vervolg op Condemned: Criminal Origins. Deze game wordt ontwikkeld door Monolith Productions en uitgegeven door Sega. De game verschijnt begin maart op de PlayStation 3 en de Xbox 360.
Het eerste deel was volgens velen één van de meest spannende survival horror spellen die ze ooit gespeeld hadden. Ook veel van onze redactieleden wisten mij verschillende verhalen te vertellen over hoe eng ze het wel niet vonden en hoe erg ze wel niet geschrokken zijn. Gideon was één keer zelfs zo geschrokken dat hij zijn arm uit de kom had getrokken. Vandaag gaan we onderzoeken of we dezelfde taferelen bij deel twee kunnen verwachten.
Het verhaal speelt zich een jaar na Condemned: Criminal Origins af. In dit deel is de hoofdrolspeler, Ethan Thomas, aan lager wal geraakt. In deel één heeft hij namelijk talloze mensen van het leven beroofd en deze mensen blijven door zijn hoofd heen spoken. Bovendien heeft hij nog een heleboel vragen waar hij geen antwoord op heeft weten te vinden. Om het nog erger te maken is hij ook nog geschorst door de FBI.
Dit alles heeft er toe geleid dat Ethan een flinke alcoholverslaving heeft ontwikkeld. Net op het moment dat hij alle hoop wil opgeven komt hij er achter dat zijn voormalig FBI partner vermist wordt. Dit nieuws is voor Ethan de aanleiding om de draad weer op te pakken en de mysterieuze verdwijning tot de bodem uit te zoeken. Het verhaal zal lineair verlopen. Er zullen secundaire doelen zijn die gehaald kunnen worden en geheime kamers die open gemaakt kunnen worden, maar dit zal geen groot onderdeel vormen van het spel.
Zoals alle mensen die deel één gespeeld hebben wel weten bestond het spel grofweg uit twee delen. Het ene deel was het doorploegen van de omgevingen en het afslachten van je vijanden en het tweede deel bestond uit het forensische deel waarbij je op zoek moet naar aanwijzingen die je verder kunnen helpen. Groot nadeel aan dit gedeelte was dat er van te voren bepaald was welke forensisch hulpmiddel je moest gebruiken. Hierdoor was er bijna geen ruimte om zelf op onderzoek uit te gaan naar aanwijzingen.
In het tweede deel is dit gehele systeem omgegooid, het forensische gedeelte is ten eerste geen verplicht onderdeel meer. De mensen die geïnteresseerd zijn in het verhaal kunnen zich uitleven met het zoeken naar aanwijzingen en mensen die liever door blijven hakken kunnen het zoeken naar aanwijzingen grotendeels overslaan. Verder is niet van te voren bepaald welk instrument je moet gebruiken. Je zult dus tijdens het verhaal goed moeten opletten als je bij de volgende stap wil weten waarnaar je zoekt en welk instrument je daarvoor moet gebruiken. Een nadeel aan dit systeem is dat de gameplay te herhalend kan zijn, in hoeverre dit het geval is moet natuurlijk nog blijken.
Het doorploegen van de omgevingen is ook aangepast. Ten eerste zullen er meer wapens zijn, in deel één waren er dertig wapens en in deel twee zullen meer dan zestig verschillende wapens aanwezig zijn. Verder zullen de zogenaamde “finishing moves” verschillen per omgeving. Dit komt omdat de omgeving zelf gebruikt zal worden voor deze bewegingen. Ook de vijanden zullen een upgrade krijgen. Zo zijn de unieke bewegingen van de tegenstanders verdrievoudigd en zullen ze dezelfde mogelijkheden hebben als de speler. Als jij een molotov cocktail gooit, moet je er zeker eentje terug verwachten. Ook het aantal bazen die je zult moeten verslaan is opgevoerd.
In Condemned 2: Bloodshot zullen tegenstanders slimmer reageren en de omgeving beter benutten en dat zal vooral het schrik effect vergroten. In deel één gebeurde het nog al eens dat je een zombie al zag staan voordat hij tevoorschijn sprong, in deel twee zal dit beter zijn. Ten slotte is het vechtsysteem aangepast, het gaat bestaan uit vier verschillende lagen. De eerste laag is het vechten met je vuisten. De tweede laag is het vechten met een wapen (al dan niet een wapen wat gegooid kan worden). De derde laag zijn de vuurwapens en de laatste laag zijn de “finishing moves”. Al deze verschillende lagen zullen allen een aparte manier van besturen hebben wat de afwisseling in het spel vergroot.
Door het spel goed te spelen kun je voor zowel het forensische deel als het vechtdeel power-ups kopen, waardoor de hoofdrolspeler beter zal worden in wat hij doet. Deze punten verdien je door bijvoorbeeld iemand op een originele en creatieve manier de vernieling in te helpen.
Over de omgevingen en graphics in Condemned 2: Bloodschot is nog niet veel bekend. Wat we weten is dat de omgevingen gebruikt moeten worden bij het uitvoeren van de finishing moves. Als we kijken naar de beelden die zijn vrijgegeven kunnen we stellen dat de omgevingen net als in deel één erg sfeervol zijn en goed in het spel passen. De graphics zijn beter dan in deel één, maar dat de creepy sfeer uit het eerste deel blijft mooi behouden.
Om de gameplay te verlengen zal er zowel een online multiplayer als een online coöp in het spel gebouwd zitten. Er gaan geruchten dat de online modus zal bestaan uit onderdelen als: deathmatch, “Circle of Death” en een “Hobo Fighting Arena”. De ontwikkelaar zelf zegt dat er inderdaad verschillende modes zullen worden ingebouwd, maar wil nog niet vrijgeven welke dat precies zullen zijn.
Als we deze gegevens bekijken kunnen we concluderen dat Gideon’s armen een zware tijd tegemoet gaan. Condemned 2: Bloodschot lijkt een goede verbetering van het eerste deel op een heleboel gebieden. Zo is het vechtsysteem aangepast, de online functionaliteit uitgebreid en heb je nu meer keuzevrijheid als het aankomt op het onderzoeken van je omgeving. Al met al lijkt het er op dat Condemned 2: Bloodshot minstens zo goed en misschien wel beter gaat worden dan het toch al niet misselijke eerste deel.
|