Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Column:

Eén console voor mij


Door Joni Philips op 20-01-2008 om 09:32
Bron: Gamed

De game-industrie is geen vredige industrie. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de filmindustrie of de muziekindustrie is er geen universeel geaccepteerd formaat dat ondersteund wordt.

Sterker nog, elk vijftal jaar strijden twee of meer consoles om de beste van hun generatie te worden. Op het moment dat één apparaat dan universeel geaccepteerd lijkt, is het reeds tijd voor de opvolger en sterft het oude formaat een stille dood. In de muziekindustrie wordt de CD sinds 1982 gebruikt en lijkt het erop dat het formaat pas zal uitsterven wanneer digitale distributie zijn echte doorbraak kent. De filmindustrie zijn er meer generaties met de VHS dat in 1990 het standaardformaat werd en tien jaar later vervangen werd door het DVD systeem. Momenteel is er een strijd gaande tussen Blu-Ray en HD-DVD om te kijken wie de opvolger wordt van de DVD, maar tijdens het verloop van de strijd focussen de filmstudio's zich echter nog steeds op de DVD. De overwinning van Blu-Ray (of HD-DVD) luidt het einde van de DVD niet in. Het duurde drie jaar eer DVD populairder was dan VHS en het duurde nog eens drie jaar voor de filmstudio's stopten met het uitbrengen van videocassettes.

In de PC industrie is er de overheersing van Windows dat een monopolie op de markt heeft. Microsoft brengt regelmatig een nieuwe generatie Windows op de markt, maar het duurt jaren eer de oude generatie overbodig wordt. Er is wel sprake van concurrentie, maar de meeste studio's ondersteunen enkel Windows en niet de concurrentie. Ook op gebied van televisies is er één formaat dat jaren aan de macht blijft. Eerst was het zwart-wit televisie, dan kleurentelevisie en binnenkort digitale televisie. Eén ding dat opvalt is echter de eindeloze comptabiliteit in dit formaat. Je kunt nog steeds een zwart-wit televisie gebruiken om televisie te kijken en ondanks de honderdduizenden televisies die er ooit verschenen zijn, gebruiken ze allemaal dezelfde ingang. In deze televisie-industrie is er dus een volledig monopolie van één standaard, wat echter niet nadelig is. Het monopolie zorgt juist voor een versterking van de competitie. Hardwaremakers strijden om de beste, meest betrouwbare, mooiste televisies op de markt te brengen aan bodemprijzen. De televisiezenders strijden dan weer om zo'n goed mogelijke televisieprogramma's te leveren zodat zij de meeste kijkers binnenhalen.

De game-industrie pakt het echter anders aan. Hardwarebedrijven kijken enkel naar zichzelf zonder echt rekening te houden met de hardware van de ander. De systemen zijn compleet oncompatibel met elkaar. Op deze manier moet een hardwaremaker zijn best niet doen om de meest betrouwbare te zijn en het levert softwaremakers problemen op. Ontwikkelaars moeten hun aandacht verdelen over meerdere platforms of riskeren om de best verkopende console mis te lopen. Een ontwikkelaar die zich concentreert op één console, komt in de problemen wanneer een andere console met de overwinning gaat lopen. Dit kan leiden tot het faillissement van de ontwikkelaar ofwel tot het besluit om enkel nog financieel veilige projecten te maken, zoals Majesco besloot na het falen van Psychonauts en Advent Rising. Een ontwikkelaar die zich richt op meerdere consoles tegelijk, kan nooit het onderste uit de kan halen waardoor de speler geconfronteerd wordt met ports. Het huidige oligopolie (Red.- Gelijkaardig aan monopolie.) van de verschillende consolemakers is dus niet in het voordeel van de spelers, zeker niet voor echte gamers die alle games willen spelen.

Persoonlijk zou ik liefst een toekomst met één console elke generatie zien. Microsoft, Sony, Nintendo en de belangrijkste ontwikkelaars zouden samen om de tafel gaan zitten, waarna elk bedrijf hun versie van de console mag maken. Dit overleg is natuurlijk moeilijk, maar het is reeds gebeurd in andere industrieën. Sony en Microsoft zetelen bijvoorbeeld samen met tientallen andere bedrijven in het DVD Forum. In de Blu-Ray Associatie, de associatie rond het Blu-Ray discformaat bevat naast Sony zelfs reeds enkele ontwikkelaars zoals Electronic Arts en Vivendi Games. Vier van de vijf grootste spelers in de game-industrie hebben dus reeds ervaring met dit soort overleg, enkel Nintendo bemoeit zich hier niet mee. Ze zijn echter niet verplicht om mee te werken, zelfs een situatie met twee in plaats van drie consoles is een grote verbetering ten opzichte van de huidige situatie. De vraag is natuurlijk of een bedrijf zich kan veroorloven om zichzelf uit te sluiten uit een associatie met zoveel grote spelers. Het is dus niet uitgesloten dat de bedrijven gaan samenwerken, zelfs als deze bedrijven Microsoft, Nintendo en Sony heten.

Deze samenwerking zou belangrijke voordelen hebben voor gamers. Een gamer moet dan maar één console kopen om elke game te spelen die hij maar wilt. De besparing eindigt echter niet alleen bij de aankoop van één console in plaats van drie. Je moet ook minder accessoires kopen wanneer je maar één console in huis haalt. Je moet minder kabels aansluiten. Je moet minder bij je ouders zeuren indien je nog thuis woont en je moet minder ruimte voorzien. Tenzij je nu al absoluut maar één enkele console in huis wilt halen, is het dus een besparing op verschillende vlakken. Een belangrijk argument van tegenstanders van het idee is dat de concurrentie wegvalt, waardoor de overblijvende console veel te duur zou zijn. Ze hebben namelijk geen nood om een lagere prijs in te voeren wegens het gebrek aan concurrentie. Ik ben het daarmee echter oneens. Ik geloof niet dat we plots meer moeten gaan betalen voor een console, en uiteindelijk zou de kostprijs een pak lager komen te liggen dan wanneer er drie consoles op de markt komen.

Er is ten eerste geen reden om de allernieuwste, allerduurste technologie te gebruiken bij de ontwikkeling van de console. De bedrijven zouden het zich kunnen veroorloven om een console een jaar later te lanceren wanneer de technologie goedkoper en milieuvriendelijker is. Ten tweede valt de concurrentie niet weg. Nintendo, Sony en Microsoft kunnen zelf hun versie van een console produceren. Dit idee is niet nieuw in de game-industrie. Sony en Nintendo wilden dit origineel doen met de 'Play Station.' Beide bedrijven gingen hun versie van de console maken, op de markt brengen en via verschillende acties promoten. Het stond Sony bijvoorbeeld vrij om de 'Play Station' te bundelen met één van hun games voor dezelfde prijs als Nintendo de console op de markt bracht. Uit concurrentieoverwegingen zou Nintendo dan hetzelfde moeten doen. Dit idee zou nu simpelweg op grotere schaal moeten uitgevoerd worden. Ten derde zouden spelers het gewoon niet pikken dat een console echt duur is. Een te dure console zou simpelweg niet goed verkopen. Aan meer dan €500 breekt geen enkele console door. Met deze prijsklasse is de console te sterk gericht op een kleine groep, waarmee niemand gediend is.

Ten vierde zou er een kostenverlaging zijn voor ontwikkelaars en kunnen zij een grotere markt bereiken. Hierdoor kunnen zij overgaan tot een prijsverlaging van hun spellen. Met één console is de potentiële afzetmarkt een pak hoger en de kosten lager. Dat kan zich gemakkelijk vertalen in een prijsverlaging van de game wat resulteert in betere cijfers en meer winst. Het is duidelijk dat ik niet geloof in het argument van het wegvallen van concurrentie. De toekomst met één console is voor mij de enige manier om de game-industrie echt te laten groeien. De jarenlange strijd tussen de verschillende hardwaremakers doet naar mijn mening de game-industrie meer pijn dan goed. De weg naar één console kan nog jaren duren, maar volgens mij is het onvermijdelijk. Eerst moet er echter nog veel water naar de zee vloeien. De volgende generatie zullen we dit zeker nog niet zien gebeuren. Ondertussen kunnen we nog jaren genieten van de vele fanboyoorlogen die ons nog te wachten staan, iets wat spijtig genoeg wegvalt in één console toekomst.



10:15  The Sims kwam er bijna niet
16:32  Amerikaanse datum Baroque verschoven
 Reacties (34)
 Pagina: 1 | 2
Franquin op 20-01-2008 om 10:13 [Niv: 12 / Exp: 591]
Mooie column.
Ben ook bang dat we nog vele fanboy-oorlogen gaan krijgen.

Niels op 20-01-2008 om 10:19 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Persoonlijk zie ik 1 console niet zitten, en volgens mij gaat dat ook niet gebeuren. Er is namelijk te veel geld mee gemoeid en de verschillen tussen de console's zijn te groot om een universeel model te ontwikkelen dat iedereen leuk vindt. Het is net als zeggen dat alle autoconstructeurs moeten samenkomen om 1 auto te ontwikkelen die iedereen leuk vindt. Dat gaat niet want we willen allemaal verschillende dingen. Wel zouden ze een universele ingang ofzo moeten afspreken zodat je iedere game op iedere console kan spelen.

Kingsora op 20-01-2008 om 10:31 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Ja leuke column, goed geschreven, etc. Maar ik ben het volledig er niet mee eens. Een monopolie in de Game-Industrie is inderdaad heel goed voor de Game-Industrie, maar gaat alleen maar negatief werken op de gamers hun portemonnen, ze kunnen toch vragen wat ze willen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-01-2008 om 10:37 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Er is momenteel reeds een oligopolie, dus veel maakt het niet uit hoor.

Orian op 20-01-2008 om 10:50 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Ik zie 1 console eigenlijk wel zitten. Maar dan op de manier vna een dvd speler. Elke dvd speler speelt elke dvd af, maar je betaalt wel meer voor kwaliteit. Zo zou elke console dezelfde hardware moeten hebben, maar niet dezelfde prijs. Je kan bij veen voor 150 euro kopen, met een kwalietei die een stuk lager ligt dan eentje van 300 euro. net als je nu bij dvd-spelers ziet. echt een console lijkt me minder voor de gamemarkt, omdat er dan geen concurentie is, en dat is nooit goed (zie windows).

Gast (86.90.94.xxx) op 20-01-2008 om 11:22
Het is juist goed dat er concurrende bedrijven zijn. Als de drie grote spelers samen 1 product zouden maken, zou dat betekenen dat ze een vaak boven gemiddelde prijs voor deze console kunnen rekenen. En ook bijvoorbeeld de ...only games zullen ontwikkelaars lui maken

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-01-2008 om 11:29 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Dat kunnen ze nu ook hoor. Prijsafspraken in beperkte markten zoals de game-industrie zijn niet zeldzaam.

Uchiha_Shadow op 20-01-2008 om 11:33 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Als die console een redelijke prijs mee kan krijgen (not gonna happen) dan zie ik het wel zitten, maar ik vind het nog steeds onrealistisch.

Maar dat monopolie argument heeft inderdaad weinig inhoud, ben ik met Joni eens, ze kunnen nu toch ook vragen wat ze willen? Dit is nu het mooie van marktmechanisme; als ze de consoles veel duurder zouden maken zouden *veel* minder mensen ze kunnen kopen en dus zullen ze alsnog minder winst hebben (oftewel: dit gaat niet gebeuren). Dit werkt voor de situatie nu net zo goed als een situatie met een console.

linuxboy op 20-01-2008 om 11:39 [Niv: 13 / Exp: 652]
Yep. Helemaal mee eens. 1 console. Scheelt ZOVEEL geld.. men moest eens weten. Ook ontwikkelaars kunnen betere games ontwikkelen en uiteindelijk hebben wij als consument daar het voordeel van.
Nu betalen wij ons schil en de producenten lachen zich kapot !

Gast (84.197.110.xxx) op 20-01-2008 om 11:40
1 console zou perfect zijn maar das nog toekomstmuziek, zelf wil ik 3 aparte consoles maar das mijn mening :P

Gast (84.194.114.xxx) op 20-01-2008 om 11:57
1 console, dan de productie toch het liefst van Sony en Nintendo

Kingsora op 20-01-2008 om 11:59 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Je gaat me toch niet zeggen dat Ninty, microsoft en sony afspraken hebben gemaakt zoals de consoleprijs mag niet minder dan 200 euro kosten

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-01-2008 om 12:24 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Nintendo is in 1997 reeds veroordeeld voor prijsafspraken in de EU. Dat ging dan om prijsafspraken voor games. Is het zo ongeloofwaardig dan?

im2 op 20-01-2008 om 12:37 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik ben voor Maar verschillende bedrijven die verschillende versies van één console maken lijkt me toch ook geen zo'n goed idee...
En wat maakt het uit dat het wat duurder is, de prijs zal nog steeds een stuk lager liggen dan als je alle 3 de consoles moet halen

Gast (213.73.199.xxx) op 20-01-2008 om 12:55
Met drie onsoles is er gewoon sprake van kartel-vorming waar de consument op hoge kosten worden gejaagd. Aanpakken die kartelvorming

Gast (86.90.94.xxx) op 20-01-2008 om 12:57
Als je geen concurentie hebt waarom zou je dan moeite doen als je product loopt om door te ontwikkelen of in ieder geval daar haast mee maken.
Monopoly is ten alle tijde slecht!

Nelus op 20-01-2008 om 13:36 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Joni, ik ben het echt helemaal met je eens en vindt het jammer dat vele het punt niet snappen en sommige die column niet lezen, en al helemaal niet bij het kosten-deel er van.

Zowieso, Niels, dat voorbeeld met auto's is echt slecht, verzin maar een andere.

Kartelvorming kan worden tegengehouden, en de bedrijven willen dat hun console verkoopt, dus waarom zouden ze de prijs hoog maken, dat is pas onrealistisch.

Sommige mensen hier zijn echt te dom voor woorden en hebben het inzicht er niet voor.

Kingsora op 20-01-2008 om 13:51 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Eu joni zoals je zegt prijsafspraken maken is illegaal, dus nee dat zou niet mogen gebeuren.

In een monopolie kan je 800 EUR vragen voor een console en de ontwikkelaars hebben geen reden om een next gen console te maken

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-01-2008 om 14:03 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Prijsafspraken maken is illegaal. So? Bundelvorming ook, maar toch wordt Windows nog steeds geleverd met IE.

En ja, ze kunnen €800 vragen voor een console, maar wie koopt die dan? Je kunt zoveel vragen als je wil, maar hoe meer je vraagt, hoe minder mass market je gaat. De markt van vraag en aanbod. Het is pure markteconomie. Stel dat Sony, Ninty en MS dat willen vragen, dan verkoopt hun console niet en dan zul je EA, Activision en co wel horen.

En er is idd geen nood om een next-gen console te maken. Dat is win-win! Geen nood om een nieuwe console te kopen. Mijn vrees is juist dat ze te snel met een nieuwe komen.

Gewijzigd door Joni Philips op 20-01-2008 om 14:08

david op 20-01-2008 om 14:09 [Niv: 39 / Exp: 1961]
goed column
ook mooi geschreven

rolf op 20-01-2008 om 14:15 [Niv: 101 / Exp: 5058]
lol op inside gamer hebben ze ook een collumn over dit onderwerp vandaag...

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-01-2008 om 14:21 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Grappig, ik heb even gekeken en wij waren toch lekker drie uur eerder.

Gast (213.73.199.xxx) op 20-01-2008 om 14:32
Tja niet iedereen is econoom

Gast (83.83.21.xxx) op 20-01-2008 om 14:37
Goeie column, maar ik ben het er niet mee eens.

Zonder concurrentie in de markt zou er veel minder innovatie zijn. Zou Nintendo analog control ontwikkeld hebben als Sega en Sony geen consoles op de markt hadden gebracht? Zouden Sony en Microsoft Zulke grafische powerhouses hebben ontwikkeld als ze de enige waren?

Als er 1 standaard is is er geen reden om je console te upgraden, hij verkoopt toch wel. Tuurlijk zou er zo om de 5 jaar wel een iets betere versie verschijnen, maar niet met de enorme sprongen die de consoles nu gemaakt hebben. In 10 jaar zijn we van de SNES naar de PS3 gegaan, van virpuntsdruktoets, via 2 analoge sticks naar Wiimote. Allemaal voornamelijk getriggerd door concurrentie op de markt.

Wii gamer op 20-01-2008 om 15:20 [Niv: 290 / Exp: 14517]
ik hoop niet dat er slechts één console komt, omdat men dat lui wordt en niet met nieuwe dingen komt.
Wat de gast hierboven dus al zegt.

Ik zou me ook niet uit de naad werken, als ik de enige in de klas zou zijn, immers zou ik de beste cijfers hebben in mn eentje. Nu er meer mensen op de werkvloer zijn, zul je je best moeten doen om te kunnen concurreren met de anderen.

concurrentie. Een schoon begrip.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden