Zo af en toe gebeuren er zaken in de game-industrie die helemaal niemand aan zag komen of had verwacht. Het feit dat Sonic op een Nintendo console uitkomt is zoiets, Sonic & Mario in één game komt in hetzelfde rijtje en Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood sluit rustig bij deze jongens aan.
Halverwege 2007 werd onverwacht aangekondigd dat niemand minder dan de heren en dames van Bioware een RPG in ontwikkeling hadden voor de Nintendo DS met Sonic in de hoofdrol. Een studio die speciaal is opgericht voor de ontwikkeling van handheldgames bleek al sinds 2006 bezig te zijn in samenwerking met het Japanse Sega om de blauwe egel in een nieuw soort game vorm te geven. Onder leiding van Mark Darrah, bekend van onder andere Baldur’s Gate, Never Winter Nights en Jade Empire, ging men met het project aan de slag en in 2008 kunnen we kijken of men is geslaagd in het voornemen een puike RPG neer te zetten.
Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood begint wanneer Sonic Dr. Eggman verslagen heeft en op reis gaat. De problemen laten echter niet lang op zich wachten en de mascotte van Sega wordt opgeroepen door zijn trouwe sidekick Tails. Knucles is namelijk ontvoerd en om het geheel nog erger te maken: de Emerald’s zijn aan het verdwijnen. Hoog tijd om uit te zoeken wie er achter deze criminele activiteiten zit. De verhaallijn is opgedeeld in een tweetal hoofdstukken. In het eerste gedeelte ga je in de wereld van Sonic en consorten op zoek naar de Emeralds en de reden van de verdwijning en in het tweede gedeelte trek je naar een andere dimensie om het kwaad daar tegen te houden en zodoende de wereld te redden. Tijdens dit avontuur zul je bekende gebieden uit de Sonic games aandoen, zoals Central City, Mystic Ruins, Blue Ridge Ocean en natuurlijk Green Hill Zone.
Bij Bioware zijn het meesters als het aankomt op RPG’s en het is dan ook niet vreemd dat Sega met deze gasten samenwerkt om Sonic in dit genre vertrouwd te maken. De game zal compleet bestuurd worden met de stylus, zoals ook in bijv. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Je klikt op het scherm waar je wilt dat Sonic heenloopt en door bijvoorbeeld op het tekstwolkje te klikken dat boven een personage hangt kun je er mee spreken. Tijdens het avontuur zullen er naast het spreken verschillende acties zijn die je op deze manier kunt ondernemen, zoals klimmen met Knuckles of vliegen met Tails. Bioware belooft tevens dat, ondanks dat we met een RPG te maken hebben, de snelheid die Sonic kenmerkt gewaarborgd blijft. Tijdens het avontuur kun je op het bovenste scherm een kaartje van de omgeving zien, om te voorkomen dat je verdwaalt. Deze omgevingen zijn allemaal getekend, wat de game voor Nintendo DS begrippen grafisch indrukwekkend maakt.
Zoals het een RPG beaamt, moet er ook het nodige geknokt worden. Deze gevechten zijn turn-based, maar wel met een realtime inslag. Zo zul je op bepaalde iconen moeten klikken tijdens een gevecht of moeten wrijven over bepaalde plekken op het scherm. Het is het best te vergelijken met bijv. de speciale knoppencombinaties die uitgevoerd moesten worden in Paper Mario of Final Fantasy VI. Het gevechtsteam bestaat uit maximaal vier karakters, uiteraard allemaal bekenden. Zo zijn onder ander Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Big speelbaar en elk heeft andere attributen en statistieken die te gebruiken zijn tijdens en buiten de gevechten. De karakters ondergaan de nodige ontwikkeling tijdens het avontuur en door verschillende voorwerpen aan een karakter te koppelen kun je ze aanpassen. Naast deze mogelijkheden zijn er nog een aantal manieren om je karakter te ontwikkelen, maar die wil Bioware nog even geheim houden.
Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood lijkt een puike RPG te worden. De beelden zien er goed uit, de gameplay lijkt lekker te gaan werken met een grootmacht als Bioware er achter en het zou dus maar zo kunnen dat Sonic na lange tijd eindelijk weer een echt goede game krijgt. Helaas is nog niet bekend of het spel ook een (online) multiplayer krijgt, maar vooralsnog lijkt alleen de singleplayer al de moeite waard te zijn. Dit jaar zullen we zien of Sonic in het RPG genre zijn mannetje kan staan.
|