Naughty Dog is sinds de PlayStation één van Sony's belangrijkste studio's en met elke generatie leveren ze een nieuwe franchise af. In het geval van de PlayStation 3 leverden ze Uncharted: Drake's Fortune af.
Op de Game Developers Conference blikte Naughty Dog terug op de ontwikkeling van Uncharted. Lead Game Designer Richard Lemarchand vertelde dat samenwerken zeer belangrijk is bij Naughty Dog en dat men dat onder andere bereikt door een open-deur opzet. (Red.- Iedereen kan dus bij iedereen binnenwandelen.) Daarnaast worden de opdrachten binnen de groep verdeeld op basis van talent wat ervoor zorgt dat iedereen gemotiveerd is. Op enkele momenten tijdens de ontwikkeling werd de situatie wel chaotisch.
Naughty Dog werd in het begin van de ontwikkeling geďnspireerd door de Namco game kill.switch. Uit dat spel haalden ze het idee om hun gameplay cover-based te maken. Men besloot ook om een lock-on functie toe te voegen aan de game. Op deze manier wilde men het tempo in de game houden. Men slaagde er echter niet in om een goede en leuke lock-on functie te ontwikkelen. Uit wanhoop verwijderde men de automatische lock-on en men besloot snel om daarop te concentreren.
Vier weken voor de E3 2006 kreeg Naughty Dog de opdracht om een trailer van de game te maken. Het spel was toen nog maar pas in ontwikkeling en iedereen moest dan ook samenwerken om ervoor te zorgen dat de Uncharted hypetrein geen vertraging kende. De trailer werd versneld omdat Naughty Dog wist dat de engine op dat moment niet goed genoeg was. Het maken van de trailer toonde aan dat er verschillende problemen met de Uncharted engine waren omdat Naughty Dog te slim was voor hun eigen goed. Tijdens het oplossen van alle mogelijke problemen kwamen er steeds problemen bij. Uiteindelijk besloot men terug te vallen op een oude vriend, de Jak & Daxter engine die hen goed geholpen heeft.
Tegen de zomer van 2007 had het team vijf demo's en zes speelbare versies gemaakt. Het maken van demo's zuigt echter sterk. De feedback die ze bij deze demo's kregen was echter waardevol, zeker de feedback over de gezondheid van de AI en het richten.
|