Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Grand Theft Auto IV


Door Roderick op 03-05-2008 om 15:23
Bron: Gamed

Eén van de grootste namen in de games industrie is onlangs met een nieuw deel in de winkelrekken verschenen: Grand Theft Auto IV is dan eindelijk daar en PlayStation 3 en Xbox 360 eigenaars kunnen inmiddels helemaal verdwalen in Amerika’s "nieuwste" stad: Liberty City. Is Grand Theft Auto IV alles waar we al die jaren van droomden? Lees snel verder.

Met Grand Theft Auto leverde Rockstar iets revolutionairs: een vrije stad waarin je kunt gaan en staan waar je maar wil en waar ook nog eens een heleboel te beleven is. Het tweede deel borduurde daar in een nieuwe setting op voort. De tweede revolutie kwam bij Grand Theft Auto III, die met een open wereld in 3D een compleet nieuw gevoel van vrijheid wist te brengen. Op deze formule konden gemakkelijk twee nieuwe games gebouwd worden: deze kwamen in de vorm van Vice City en San Andreas. Inmiddels weten we allemaal hoe briljant elk van de GTA games is geweest en een groot deel van die kwaliteit komt voort uit het revolutionaire. Grand Theft Auto IV moet dan ook van goede huize komen om ons ook deze generatie te verbazen.

Een game kan niet meer 3D dan 3D worden (zonder gekke brilletjes dan) dus de grote verandering in Grand Theft Auto IV zou hem niet in het grafische moeten zitten. Dit klopt. De eerste paar uur kunnen teleurstellend zijn voor de gamers die opnieuw een enorme grafische sprong verwachten. Natuurlijk is Grand Theft Auto IV veel meer gedetailleerd en is de stad voller en levendiger dan ooit, maar dat brengt geen revolutie. Overigens moet wel gezegd worden dat Grand Theft Auto IV echt een schitterende game is: textures zijn over het algemeen erg scherp, de lichteffecten zijn prachtig, de framerate grotendeels dik in orde en het detail over zo’n enorme stad is werkelijk fantastisch om keer op keer te zien. Het is verbazingwekkend om te zien hoe Rockstar tot zo’n technisch hoogstandje is gekomen op zowel de PS3 als Xbox 360.


De missies dan? Zijn die veel anders? Nee, in Grand Theft Auto IV komt het nog steeds vooral neer op rijden en schieten. Af en toe zul je dit afwisselen met een helikopter of bootritje, maar het grootste deel van de tijd ben je gewoon aan het racen en moorden voor je opdrachtgevers. Ook hier is eigenlijk niets nieuws te bekennen, behalve dat je opdrachtgevers een stuk meer gevarieerd zijn dan in eerdere Grand Theft Auto games. Geen grote bendes meer die tegen elkaar vechten, maar een verscheidenheid aan losse personages en kleine chaotische bendes maken nu uit wie wat doet in de straten van Liberty City. Ook de submissies zijn weinig anders: nog steeds verzamel je bepaalde auto’s voor geld, lever je pakketjes af (soms ongestoord, soms met wat tegenstand) en nog steeds ben je op zoek naar een schans om vanaf te springen en de welbekende ‘Hidden Packages’ die in deel vier in de vorm van duiven komen (ja, schiet ze maar dood).

De missies zijn dus meer van hetzelfde, maar tijdens deze missies zijn er een aantal dingen fundamenteel veranderd. Allereerst het autorijden. Auto’s besturen in Grand Theft Auto IV is heel anders dan in eerdere delen. Sommigen willen het meer realistisch noemen, maar dat doe ik niet. Eigenlijk komt het erop neer dat auto’s niets anders kunnen dan rechtdoor rijden tenzij je een lage snelheid hebt, dan gaat het nemen van bochten prima. Na tientallen uren spelen kan ik nog steeds niet helemaal lekker met de wagens uit de voeten (en dat voor iemand die zijn hele leven al racegames speelt). Na zoveel uur ga je toch meer naar de game kijken dan naar jezelf. Het schieten in Grand Theft Auto IV is eveneens veranderd. Nog steeds is er een lock-on systeem dat ditmaal een stuk beter werkt dan eerdere GTA delen (en daardoor zeer effectief is), maar er is nu ook de mogelijkheid om vrij te richten, wat eveneens prima werkt. Schieten in Grand Theft Auto heeft nog nooit zo lekker gewerkt en daarom is het ook leuker dan ooit.


Het coversysteem is iets heel nieuws in GTA IV: dit zou net zo moeten werken als bijvoorbeeld Gears of War, maar dat doet het niet. Met Rb (of R1) ga je in cover en met dezelfde knop ga je er ook weer uit. In GTA IV werkt het echter niet zo snel en plakt Niko, vooral in kleine ruimtes, vaak aan de verkeerde kant van bijvoorbeeld een pilaar en gaat het hopeloos verkeerd. De hele besturing, die langzamer is dan eerdere GTA delen, is sowieso niet geschikt voor de kleinere omgevingen, wat soms leidt tot onnodige frustratie na het onnodig doodgaan in een missie. Wat vervolgens gebeurt is dat je gemakkelijk een missie opnieuw kunt doen, maar je vervolgens wel de kilometers aan weg opnieuw moet afleggen om naar de locatie van de missie te rijden. De grote afstanden tussen de locatie van je opdrachtgever en de plek waar je moet zijn vind ik maar vreemd: het zorgt voor onnodig saaie gameplay (te lang rijden, en je rijdt al zoveel) en een kunstmatige verlenging van de speelduur. Ontdekking van de stad gebeurde in eerdere delen wel op deze manier, maar nu kijk je veel minder om je heen door de aanwezigheid van een route op je map, die je simpelweg kunt volgen.

Het klinkt allemaal negatief, maar dit zijn slechts kleine smetjes op het prachtige plaatje dat Grand Theft Auto IV echt is. De game is niet geniaal door de basic gameplay elementen, maar de manier waarop deze naar jou als speler worden gebracht. Allereerst is daar de fenomenale presentatie van de game: geen zwijgende hoofdpersoon meer, geen voetgangers op de straten die helemaal niets interessants doen, geen lak aan communicatie tussen de hoofdpersoon en personen buiten je missies om: Grand Theft Auto IV leeft door zijn fenomenale personages en de continu doorgaande intereactie tussen deze personages. Om daar wat meer over uit te kunnen wijden is een verhaal nodig: In Grand Theft Auto IV speel je als Niko Bellic, een Oost-Europeaan die door zijn neef Roman naar Amerika is gelokt met mooie verhalen over sloten geld en lekkere vrouwen. Bij zijn aankomst in Amerika merkt Niko meteen op dat het niet helemaal is zoals verteld: Roman rijdt in een oude Amerikaanse auto. Bij aankomst van het appartement blijkt Roman alles bij elkaar gelogen te hebben. Roman is een mislukte ondernemer wiens taxibedrijf hem meer schulden heeft opgeleverd dan inkomsten. De gokverslaving van Roman helpt daar eveneens niet aan mee. Al snel merkt Niko dat het nog erger is dan op het eerste oog.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   100
Graphics   90
Replay   100

Briljante game met kleine schoonheidsfoutjes.
95


16:18  Boom Blox kan multiplatform gaan
15:03  GTA IV compleet uitgespeeld in 17 minuten?
 Reacties (51)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Lawliet op 03-05-2008 om 15:26 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Eindelijk, een eerlijke cijfer van GTA IV

Gast (24.132.252.xxx) op 03-05-2008 om 15:32
slecht cijfer. Lager als bioshock? Laat me niet lachen. Had minstens een 98 verdiend.

0.1 minpunt voor de slechte besturing van de auto's en het schieten nog steed.
en 0.1 punt eraf voor de texture pop up.

Als mgs4 straks een hoger cijfer krijgt is gamed never nooit meer serieus te nemen :r , een 2e gamespot :r

Roderick op 03-05-2008 om 15:35 [Niv: 417 / Exp: 20866]
BioShock kreeg ook een 95, en die twee games ga ik niet met elkaar vergelijken: heel ander genre.

Repetitief missiedesign, niet optimaal coveren, niet optimaal rijden, zijn toch foutjes die te maken hebben met 90% van je tijd met de game.

Salsa85 op 03-05-2008 om 15:35 [Niv: 82 / Exp: 4118]
als mgs lager krijgt is gamed niet meer serieus te nemen

Ik vind het een passend cijfer iig

Kingsora op 03-05-2008 om 15:36 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Misschien gaat MGS4 wel beter zijn als GTA IV en zoja dan krijgt die misschien ook wel zijn verdiende hogere cijfer, ik snap niet dat je al een oordeel hebt klaar liggen van een game die je nog niet hebt gespeeld.

En sinds wanneer is 95 weinig..

irq10 op 03-05-2008 om 15:38 [Niv: 59 / Exp: 2956]
Hele goede cijfer en een nette review !



MarcianoNL op 03-05-2008 om 15:40 [Niv: 217 / Exp: 10864]
ik heb zelf al geen problemen meer met het autorijden en het gaat nu wel lekker maar toch vond ik het oude autorijden iets fijner.
Mooie cijfer en een uitstekende review

Kurosaki01 op 03-05-2008 om 15:45 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Goed cijfer.

Gast (81.245.219.xxx) op 03-05-2008 om 15:51
Eerlijke cijfer. ;)

Gast (213.10.76.xxx) op 03-05-2008 om 15:52
er zitten wel een paar grafmissies tussen zoals snow storm, alleen maar knallen XD

im2 op 03-05-2008 om 15:55 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Normaal gezien werken jullie toch niet met gemiddelde cijfers? Of is het gewoon toevallig...

Gideon op 03-05-2008 om 15:57 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Toeval, we werken in principe niet met gemiddelden nee

Roderick op 03-05-2008 om 15:59 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Toevallig Het was moeilijk om hier een goed cijfer aan te hangen, maar ik denk dat op lange termijn veel mensen t wel met me eens zullen zijn Gelukkig zijn er nu al veel positieve reacties: een 95 is natuurlijk nog steeds een prachtcijfer, heb in 4 jaar Gamed nog maar 5 keer een cijfer 95 of hoger gegeven.

Gast (80.56.206.xxx) op 03-05-2008 om 16:08
de pc versie zou nog een 10 kunnen gaan scoren als
alle kleine foutjes eruit gehaald zijn.
Ik kan in ieder geval niet wachten!!!
Was eerst van plan een ps3 te halen icm gta maar
ik wacht liever nu ik het gezien en gespeeld heb.
Verbeteringen vind ik te minimaal om van console
gameplay te genieten vooral het autorijden, het niet met muis kunnen schieten en de vele kartelrandjes vallen mij tegen.

Jrav op 03-05-2008 om 16:10 [Niv: 31 / Exp: 1534]
@Roderick
Ik heb nog maar drie uurtjes gespeeld maar die flow waar je het over hebt werkt inderdaad goed. Na de spanning van een missie even een potje poolen is relaxed, maar waar ik bang voor ben is dat dat gauw gaat vervelen. Een paar keer bowlen of poolen is leuk maar vast niet voor lang. Am i right of weten ze dat sociale gebeuren toch interessant te houden doorheen de game?

Roderick op 03-05-2008 om 16:16 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Het sociale is niet zozeer het poolen of het darten, maar vooral het gesprek wat je in de auto vaak hebt met de persoon waar je even wat mee gaat doen: die zal zijn leven met je delen, zijn motieven om te doen wat hij/zij doet en ook zijn kijk naar jou presenteren, dat is interessant.

BengaBenga op 03-05-2008 om 16:32 [Niv: 27 / Exp: 1337]
Top review!
Eindelijk een review die niet meegaat in de hype en punten aftrekt voor de negatieve zaken.

Geweldige game, verdient dit topcijfer, maar geen 10.

Gast (82.171.139.xxx) op 03-05-2008 om 17:09
eerlijk want als er minpuntjes zijn kost het punte:P en bij gta werd het door de vingers gezien :9

Goof op 03-05-2008 om 19:04 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Ik ben al blij dat er uiteindelijk niet de volle score aan gta 4 wordt toegekend en 95 lijkt mij een eerlijk cijfer, want het spel is niet helemaal perfect en ik vind het dom dat deze enkele kleine minpuntjes niet in de scores van andere reviews van gta 4 worden verwerkt. Geen enkel spel is bovendien perfect en 95 is een goede score.

Gewijzigd door Goof op 03-05-2008 om 19:14

Ikkyu op 03-05-2008 om 19:12 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Schitterende review. Heel erg goed dat je ook de minpunten vermeld en niet alleen maar opgaat in de reusachtige hype !! ronduit mijn complimenten hiervoor !!
En het eindcijfer ... dat lijkt mij een heel mooi & eerlijk eindcijfer te zijn.

Gast (62.45.239.xxx) op 03-05-2008 om 19:28
repitief en grahpics niet optimaal, verdient zeker een 96.

Anyway, goed cijfer.

Nelus op 03-05-2008 om 19:35 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Bedankt Roderick, dit is precies wat ik ook wilde zeggen. Ik vind het grootste nadeel de repetitieve missies. Voor de rest geen negatieve puntjes...


alhoewel parachutespringen wel leuk was geweest.

Paul_jambers op 03-05-2008 om 19:54 [Niv: 68 / Exp: 3394]
het rijden went niet waarom niet?
bij het begin botste ik tegen alles wat er stond liep en reed nu cross ik door die stad alsof ik niet anders gewend ben

in het geval van motors is het een ander verhaal

Stammetje91 op 03-05-2008 om 19:58 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Heb hem eindelijk! Grafisch valt ie me eigenlijk wel tegen, maar de gameplay is gewoon weer ouderwets lekker.

Gast (24.132.252.xxx) op 03-05-2008 om 20:25
maar bishock heeft als je zelf weet ,geen multiplayer. Niet dat dta nodig is ,maar daardoor alleen al kan ie never nooit even hoog cijfer krijgen als gta 4. Maarja daar had je va nte voren maar over na moeten denken ,nu sta je voor schut met je 95 voor bioshock. Daarom moeten reviewers gewoo neen bepaalde schaal aanhouden en nadenken al van te voren in welek range ze ongeveer hu ncijfer gana plaatsen. doe je dat niet dan krijg je dus van die domme scheve verhoudingen als nu. Een game van plus minus 8 uurtjes ,die zo liniair is als de pest krijgt een even hoog cijfer van een game die voor de zelfde prijs een misschien wel 6 keer zo hoge inhoud heeft of meer en die beter en dieper is uitgewerkt dan dat standaard shootertje.

Gewoon een objectieve schaal aanhouden als je dat doet ,dan kun je dus idd wel al van te voren zeggen welk cijfer bij een mgs 4 zal krijgen. Die kan van mij nu iig al niet meer boven de 90 uitkomen. Of het moet wel heel iets bijzonders doen en dna krijgt ie hoogsten een 92 ofzo ,komt simpel door de schaal die gamed voor zichzelf heeft gecreert en om je oudere reviews niet als helemaal totalecrap eruti te gaan laten zien zal je dit dus wel moeten doen. Daarom meot je oppassen zomaar snel in een generatie belachelijke hoge cijfers te geven. Daar moet je altijd op terug komen. En moet je je fanboyisme oo kaan de kant kunnen schuivne bij games als bijv uncharted en ratched die veel te hoge cijfers kregen voor wat ze aanboden. Alleen grafisch zat et goed ,dat nog neit eens grafisch waren ze redelijk. Niks té nieuws oinder de zon maar toch op basis van fanboyisme voor de studio's die die 2 games heeft gemaakt kregen ze hoge cijfers. niet doen dus ,hou je aan je eigen persoonlijke schaal en pas die toe. Op die manier kan je cijfer zelfs nog over 10 jaar ergens op slaan en neit bi jde volgende grote game al totale bullshit zijn. Enigste manier waaro pdeze 95 dus ergens op kan slaan is als je nu met terug werke kracht bioshock een 80 - 85 geeft. Zonde ,dan sta je best voor shut. Moest je maar vooruit denken, zoals ik doe. _O_

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Grand Theft Auto IV
Type:
Game
Releasedatum:
29-04-2008
Ontwikkelaar:
Rockstar North
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media