Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Project Gotham Racing 2


Door Jurgen op 27-11-2003 om 11:51
Bron: Microsoft

Na lang wachten komt nu het vervolg op Project Gotham Racing op de Xbox. De Project Gotham Racing serie mag gezien worden als een van de beste racers op de Xbox. Gaat dit door met deel 2?

Project Gotham Racing was op het moment van uitkomen van de Xbox de enige racer die te krijgen was. Projecg Gotham Racing was gebaseerd op de Dreamcast game Metropolis Street Racer die destijds hoge ogen gooide door een goede gameplay en leuke challenges. Project Gotham Racing [PGR] was de enige game die mooie autos verbond met veel circuits. En het bekende Kudos systeem. Dit systeem baseerde zich op het feit dat je kudos kreeg als je stunts deed. Dit was bijvoorbeeld slippen, challenges, inhalen enzovoort. Met deze kudos die je opspaarde kon je autos unlocken. Sommige autos moest je tegen rijden om hem te winnen. Met deze autos kon dan gelijk gereden worden.

PGR2 – Wat is anders?

Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen door te zeggen dat het bekende PGR concept radicaal overhoop is gegaan. Onderandere het kudos systeem was hier het slachtoffer van. Maar ook de autos en de banen. Laten we maar bij het begin beginnen en dat is het kudos systeem. Het is nu makkelijker geworden om kudos te halen. Onderandere worden nu kodos gegeven als je achter een andere auto gaat “slipstreamen”. Ook is het nu zo dat je meer ruimte hebt op de circuits dus sneller een grote kudo-string te pakken hebt om je score grooter te maken. Verder zijn ook de auto’s aangepakt. Waren er in deel één maar 31 auto’s maak dan je borst maar nat om wel te verstaan 104 autos te gaan unlocken. Ja je leest het goed 104. Slechts een klein deel van de lijst is dit: Ferrari Enzo, Pagani Zonda, Porsche GT1. Al het geronk en gedonder van deze auto’s is opgenomen op realistische wijze. Hier later meer over. De modellen hebben het dubbele aantal polygonen, dit zijn het aantal vlakjes waar een model uit is opgebouwd. Hierdoor komen de autos nog realistischer over. Alles maar dan ook alles klopt op de auto’s. Vanaf de spoiler tot bijwijze van spreke het knipperlichtje op de zijkant. Het aantal steden is van 4 naar maarliefst 10 gegaan. De steden waar je nu door heen mag rijden zijn onderandere Hong Kong, Edinburgh en Moskou. Verder zijn alle steden uit het origineel er ook bij, dat waren San Fransisco, New York, Tokyo en London



PGR2 – Wat erbij?

Het geen wat anders is is het feit dat je in het begin meer auto’s tot je beschikking hebt en dat je niet alles op de juiste volgorde moet unlocken. Veel gamers zullen nu een gat in de lucht springen omdat deel 1 toch vaak bekend stond dat je een bepaalde auto moest hebben om de challenge te kunnen halen. Dit is in deel 2 dus niet meer zo. Ook is het zo dat je met je steeds groter wordende kudo score bepaalde muntjes krijgt. Met deze muntjes kun je dingen unlocken. Deze muntjes kun je gebruiken om collectors items te unlocken zoals auto’s en paintjobs. Sommige auto’s vereisen meer muntjes als de ander. Nog een extra feature voor de auto's is de showroom. Hier kun je alle auto's bekijken die in het spel zitten alleen dan staan er volledige 3D models. Ook is er een nieuwe gradatie van medailles te verdienen. Waren de medailles eerst brons-zilver-goud dan is het nu brons-zilver-goud-platina. Waarbij platina dus het allerbeste is. Dit is voor de beginnende gamer zeer pitten en nauwelijks te doen. De gamers die deel 1 groen en geel hebben gespeeld zullen dit ook met veel plezier doen. De triomf die je hebt als je daarwerkelijk die platina medaille hebt is geweldig.



PGR2 – Controls

De auto’s die in PGR2 zitten reageren geweldig op de stick. Echt de auto reageert direct als je hem een andere richting uit wil sturen. De remmen zijn zo goed dat je ideaal een snelle kudo-string kunt maken. Wat je vooral ziet bij de snellere autos en dan met name de Ferrari’s is dat ze zeer snel weg zijn maar zodra het bij het slippen komt dat het ideale autos blijken te zijn. Om een voorbeeld te geven, je bent in een slip maar opeens word je hardhandig opzij gezet dan raakte je in deel 1 verwikkeld in een geweldige tol die bijna niet meer ophield tot dat je tegen de vangrail stond. Nu in deel 2 is dit gemakkelijk te corrigeren door even snel te trigger in de tegengestelde richting te gooien. Hierdoor is het sliden door de steden die er overigens geweldig mooi uitzien een stuk makkelijker geworden. Maar het verbreken van je records met een geweldig uitziende auto is echt zeer mooi.



PGR2 – Geluid?

Hoe zal ik beginnen? Het geluid is geweldig, geweldig en nog eens geweldig. Waarom is het geweldig? Ik zal een poging doen. Om te beginnen zijn alle geluiden van deel 1 over boord gegooid en is men helemaal overnieuw begonnen met het opnemen. Nu hebben ze alle auto’s opgenomen. En wel zo: met 8 microfoons op verschillende posities om daarmee het ideale geluid te krijgen op elk standpunt. Dus als je in de “driverseat” zit hoor je een ander geluid als dat je de auto van achteren bekijkt. Verder zijn alle geluiden van de auto’s anders dus nergens meer dat de geluiden op elkaar lijken. Verder heeft Bizarre Creations ongeveer 300 verschillende nummers in het spel gestopt afzonderlijk van alle Radiostations die in de game zitten. Deze radiostations zijn er ongeveer 3 per stad.



PGR2 – Xbox Live

PGR2 is de eerste race game die echt Xbox Live ondersteund. In de Live optie kun je met zijn 8-en online in een competitie meeracen. Ook online conechallenges scores worden mee genomen in een online scoreboard. Verder zijn de scores die je offline behaalt gekoppeld is aan het gene wat je online doet. Dus je zult alles niet overnieuw moeten te halen het gene online te krijgen wat je offline al had opgebouwd. Of misschien andersom.

PGR2 – Is er ook nog kritiek?

Ja zeker. Zij het alleen niet erg veel. Het geen wat jammer is is wel dat het nog steeds ontbreekt aan een echte dashboard view. Dat je echt het stuur ziet en ook alle metertjes. Verder is het leeg zijn van de steden soms erg apart en verwacht je mensen rond te zien lopen. Echter tijdens het racen gaat het zo hard dat je er meestal toch overheen kijkt. Zo redeneert Bizarre ook, is het niet nodig dan niet. En opzich kan ik me daar nog wel in vinden.

PGR2 – De conclusie

PGR2 is gewoon een vervolg wat deel 1 erg overtreft. Op alle gebieden is de game beter geworden. Het is de ideale game voor beginners doordat het per niveau moeilijker word. En voor de doorgewinterde racer is de game geweldig om dat ze zelf de moeilijkheid van de uitdagingen kunnen instellen. Een racer die gewoon in je collectie moet zitten. In mijn ogen is het een klassieker die naast Halo in het bezit moet zijn
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   95
Graphics   96
Replay   95

Een goed vervolg op deel 1, beginners hebben een uitdaging. De gevorderden een pittige game.
96


14:24  Snowmercial!
11:12  Ninja Gaiden
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Ruben1 op 28-11-2003 om 12:07 [Niv: 1 / Exp: 52]
Goede review, wel jammer dat je geen vergelijking maakt met het origineel: Metropolis street racing/

Jurgen op 28-11-2003 om 16:43 [Niv: 8 / Exp: 403]
Het origineel is PGR1 en deel 2 is een vervolg van PGR1.
Dus Metropolis Street Racer komt er niet eens aan te pas.

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-11-2003 om 18:01 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
MRS is de originele voorloper van deze serie als ik me niet vergis hoor, of toch dezelfde developer

Jurgen op 28-11-2003 om 18:18 [Niv: 8 / Exp: 403]
De voorloper van de serie maar dat staat imo in geen verhoding tot de game PGR1 of PGR2.

Stephan op 28-11-2003 om 23:17 [Niv: 2 / Exp: 86]
Metropolis street racer kan wel tot verhouding erbij betrokken worden. Ik heb die gespeeld en zelfs sommige tracks waren bijna hetzelfde. Kudos systeem is ook bijna hetzelfde. Ik weet niet of je hem wel of niet gespeeld hebt, maar zo niet dan moet je niet zeggen dat het niet tot verhouding staat. Maar goed...

Stephan op 28-11-2003 om 23:23 [Niv: 2 / Exp: 86]
ook dezelfde developer... dus nog meer rede om de verhouding, een klein beetje iig, te maken

Jurgen op 29-11-2003 om 06:21 [Niv: 8 / Exp: 403]
Ik heb hem al een tijdje PGR2 maar echt voor de mensen die twijfelen. Kopen! echt doen. Tis een geweldig spel waar je met veel auto's kunt rijden. En je moet eens luisteren naar het geluid van de Ferrari F40

Jaap op 04-01-2004 om 18:52 [Niv: 8 / Exp: 384]
Online lijkt hij me echt DA BOMB

Gast (213.10.216.xxx) op 14-06-2005 om 14:51
Iemand een betere tijd op showroom test track dan 51,698??? :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Project Gotham Racing 2
Type:
Game
Releasedatum:
28-11-2003
Ontwikkelaar:
Bizarre Creations
Uitgever:
Microsoft
Media:
Geen media gevonden