Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Warhammer: Battle March


Door Martijn Steinpatz op 23-09-2008 om 09:24
Bron: Gamed

Normaal hanteer ik de regel gameplay boven graphics. Zolang het met de besturing goed zit, maakt het niet uit hoe de game eruit ziet. Voor het Real Time Strategy spel Warhammer: Battle March maak ik echter een uitzondering, maar met goede redenen.

Voordat jullie deze review gaan lezen, zou ik graag willen dat je de volgende links bekijkt. Eerst de intro van Battle March en vervolgens de ingame beelden. Gezien? Zo begon mijn eerste speelsessie dus met de game. Eerst een geweldig filmpje, vervolgens beelden die misschien op een Xbox hadden gekund en daarna PlayStation (de eerste welteverstaan) waardige plaatjes. Oh ja, je ziet massa’s details als je inzoomt (en dat doet de tweede trailer trouwens erg vaak) maar trek de camera terug en je ziet hele kleine mannetjes in hele grauwe velden.

Battle March moet het dus niet van de graphics hebben. Dit is het moment waarop ik normaal zou zeggen: ‘maar de game zelf biedt genoeg diepgang’. En dat doet het ook. Warhammer is een zeer uitgebreide RTS, ondanks dat je niets hoeft te bouwen. Zo beschik je over veel verschillende manschappen waarvan jezelf kan bepalen in welke formatie ze marcheren, hoe snel ze lopen en of ze hun speciale vaardigheden wel of niet gebruiken. Daarbij moet je niet alleen op hun levensmeter letten, die op een banier die boven hun hangt is aangegeven, maar ook hoe het met hun moraal en conditie is gesteld.

Verder beschik je over helden, die ieder hun magische aanvallen hebben. Deze kunnen in een zogenaamde skilltree worden verbeterd of vervangen worden door sterkere spreuken. Verder worden ze onderverdeeld in drie categoriën: persoonlijke aanvallen, attributen die van invloed op je troepen zijn en zogenaamde ‘duel attacks’. De laatste gebruik je als je een vijandelijke held (met de Y-knop) voor een persoonlijk duel uitdaagt. Vervolgens transporteert het spel je in een cirkel waarin jullie beiden het kunnen uitvecht, terwijl de slag verder doorgaat.




Battle March gaat dus zeer diep en dat is gelijk ook een ander groot probleem. De 360 controller heeft daarvoor te weinig knoppen dus moet er met de trekker, bumper én de sticks worden gecombineerd. Daardoor moet de speler zoveel verschillende combinaties onthouden dat hij door de bomen het bos niet ziet. In deze game moest ik twee keer een tutorial opnieuw opstarten omdat ik een toetsencombinatie was vergeten. En dan moet je nog vechten. Mijn held legde het loodje, omdat ik vergeten was dat mijn inventaris onder de linkerbumper zat. Niet slim, maar ik had zoveel combinaties in mijn hoofd, dat die ene mij ontschoten was.

Uiteraard zijn ze allemaal wel na verloop van tijd te leren, maar dan kom ik terug op het originele probleem: de graphics. De manschappen zijn van een afstand zo klein dat je zwaardvechters voor boogschutters aan ziet of een overwinning voor een nederlaag. Maximaal ingezoomd is het slagveld weer niet te overzien. Bij beide standen valt daarnaast weer niet te zien hoe het met je meters staat, waardoor je weer met de camera moet gaan hannesen. Dat merk je het beste in Duel Mode: twee helden staan op elkaar in te hakken, maar je weet niet wie er wint - laat staan welke aanvallen nou het effectiefst zijn.

Dat is de andere irritatie. Uitleg is vrij schaars in Battle March. Je hebt op zich een goede tutorial, maar tijdens het spel word je weinig verteld. Op die manier gooit de game je in het diepe – zodat je bij vooral bij de Chaos en Orc campagnes vaak nipt wint of het loodje legt. Battle March neemt niet eens de moeite om op de interface te melden hoe die magische aanval heet – laat staan wat hij doet - die je zojuist heeft gebruikt. Daarvoor moet je eerst naar de Skill Tree menu gaan (back knop) om dan het juiste symbool en uitleg erbij te zoeken.



Jammer, want zoals gezegd is de game zeer uitgebreid. Met drie campagnes (Mensen, Orcs en Chaos) met ieder weer drie hoofdstukken en ongeveer zes tot acht missies is Battle March een zeer uitgebreide games met heel veel mogelijkheden. Helaas zijn de opdrachten zelf vrij standaard. Het varieert niet meer dan ‘vernietig dit’ en ‘overleef dat’. De velden ogen daarbij recht toe recht aan. Hierdoor beland Warhammer onderaan de middenmoot. Het is niet slecht, maar er zijn betere in het genre.

Ergens moet er in Warhammer: Battle March een leuke diepgaande RTS game zitten. Ik kon hem helaas net niet vinden. De matige graphics, de irritante stemmen (de muziek is wel goed) en de te ingewikkelde besturing hielden mij tegen er dieper op in te gaan. Zonde, want in theorie gaat deze game heel ver. De makers hebben het alleen op het verkeerde platform geprobeerd. De ontwikkelaars van Dawn of War meldde al dat RTS op een console een ander besturingssysteem moeten hebben. Dit is een heel goed voorbeeld.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   70
Graphics   40
Replay   50

Marcheer maar terug naar de winkel
55


09:35  Store video's maar eenmalig downloaden
09:23  Soundtrack voor We Cheer
 Reacties (6)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 23-09-2008 om 10:24 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Aaah jammer, op PC was ie wel best te pruimen...

Nuja, eerlijk gezegd had ik al een beetje deze score verwacht.

Gast (212.178.47.xxx) op 23-09-2008 om 10:55
Ik snap de overstap naar de console niet helemaal. Op de PC hadden ze (volgens sommigen niet) een goede game in handen. Ze konden zich beter richten op Battle March II, dan de consoles te benaderen.

dark lars op 23-09-2008 om 11:13 [Niv: 108 / Exp: 5400]
ja ik had deze score ook verwacht omdat ik hem ook zag op vele andere sites

Dinkelburg op 23-09-2008 om 18:54 [Niv: 3 / Exp: 173]
was waarschijnlijk al in ontwikkeling (vergaand), dus kan je het beter op de markt gooien en de mensen de mooie packshot (echt mooi!) en de luxe van een RTS op de xbox te hebben verleiden.

Zal waarschijnlijk niet slecht verkopen.

Nibor op 23-09-2008 om 21:27 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Jammer maar had ook niet zo'n hoge score verwacht,wel een hele goede review!!

Gast (84.197.189.xxx) op 27-09-2008 om 21:56
lekker droge sluitzin :p

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Warhammer: Battle March
Type:
Game
Releasedatum:
12-09-2008
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media