Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Vijf jaar games: Fahrenheit


Door Joris op 21-10-2008 om 11:32

Gamed bestaat vijf jaar en oud en sentimenteel als ze nu is, gaat de redactie op de nostalgische toer. In deze featurereeks staan vijf bijzondere games van de afgelopen vijf jaar centraal. We trappen af met Fahrenheit.

Fahrenheit verscheen in 2005 voor de Xbox, PlayStation en PC en is een point & click adventure in de stijl van een interactieve thriller. Als Lucas Kane word je wakker in New York’s café waar je onbewust een man hebt vermoord. Een gebeurtenis die de rest van je leven zal bepalen. Jij bent een uitverkoren persoon en het lot van de mensheid ligt in je handen. Diezelfde mensheid lijkt dat echter niet zo te begrijpen en ziet je als een gevaarlijke psychopaat. Waarom moest jij nou net die uitverkoren persoon zijn? In dit artikel kijken we naar de fronten waarop Fahrenheit scoorde en waar de game juist de plank compleet missloeg, we blikken vooruit naar Heavy Rain en halen herinneringen op.

‘de eerste keer in mijn leven dat ik acht uur lang een game speelde tot ik het einde zag.’

Voor deze artikelenreeks hadden we de keuze uit honderden games, waarom is het Fahrenheit die we deze aandacht geven?
Gideon: ‘Fahrenheit verdient de aandacht omdat het een poging waagde een genre dat bij velen zeer geliefd is nieuw leven in te blazen. Point & click was op sterven na dood en met een handvol aan vernieuwingen ging het team achter Fahrenheit tegen beter weten in toch aan de slag. Hoewel niet alle vernieuwingen goed zijn uitgewerkt, kreeg de game behoorlijke publiciteit wat de deur opende voor andere ontwikkelaars om een soortgelijk iets te proberen.’
Tom: ‘Het is vooral een trendsetter geweest. Een soort übergame, waaruit anderen dan weer heel wat inspiratie halen. Er zitten in Fahrenheit ontelbaar veel voorbeelden van mini-games, die toch een heel klein beetje de grondleggers waren van wat we vandaag de dag te zien krijgen.’
René: ‘Het verhaal grijpt je tevens meteen aan, vanuit het vogelperspectief kom je uit in een moord, maar niet eentje die 'gewoon' is binnen een game, de hoofdpersoon weet namelijk zelf niet meer dat hij deze gepleegd heeft. Meteen voel je een dreiging door de politie die eveneens aanwezig is en dien je te ontvluchten op een manier die je zelf moet verzinnen.’
Joris: ‘Sowieso zijn er in mijn ogen maar weinig games die echt een goed verhaal hebben, té weinig eigenlijk. Fahrenheit is voor mij daarin een zeer positieve uitzondering. Hoewel het voor sommige mensen te sturend zal zijn geweest.’
Gideon: ‘Het was niet het verhaal wat mij zo aangreep, point & click games beginnen vaak op soortgelijke manier, maar de mogelijkheden die jij had om het verhaal een draai te geven. Dingen die jij wel of niet deed beïnvloeden de game al vanaf het begin, dat vind ik specialer dan het verhaal zelf.’



Valentino: ‘Ik vond Fahrenheit niet puur een point & click of algemeen een "game". Het was meer een interactieve film waar jij zelf controle had over de mensen en wat zij gingen doen. De voice-acting, de muziek, de sfeer, de dingen die in het verhaal gebeurden waren zò goed en meeslepend, dat ik voor de eerste keer in mijn leven acht uur lang een game speelde tot ik het einde zag.’
Gideon: ‘Ik vind het wel degelijk een P&C Adventure, op kleine verbeteringen en vernieuwingen na doet de game weinig anders dan voorgaande games in het genre. Echter zijn het die kleine vernieuwingen die het genre nodig had. Voice-acting, sfeer: ik zag het allemaal 10 jaar eerder ook al in Broken Sword een Gabriel Knight.’

‘Een goede game, maar geen topper’

Tom: ‘Als je het in z'n tijdsgeest ziet, was dit gewoon een topper. Maar ondergewaardeerd. Net zoals - ik kan het niet laten om die andere Quantic Dream titel te noemen - Omikron.’
Gideon: ‘Ik vind niet dat de game met een 85 gemiddeld op Game Rankings te laag gescoord is. Het verhaal was goed, maar de besturing en graphics lieten (ook voor die tijd!) te wensen over bij vlagen.’



Tom: ‘Zelfs vandaag nog zou het een dikke 9 verdienen. Er zit gewoon meer gevoel en sfeer in dan in het merendeel van de troep die we nu over ons heen krijgen.’
Joris: ‘Gideon, jij hebt de game destijds een 83 gescoord, maar daar sta je dus nog steeds achter?’
Gideon: ‘Ja, ik sta daar nog steeds achter. De game probeerde veel nieuws, had een prachtig verhaal, maar faalde op enkele kritieke punten wel. Een goede game, maar geen topper.’
Valentino: ‘Enig echte minpunt vond ik dat ik zowel met toetsenbord als game controller zat te spelen, omdat sommige dingen makkelijker uit te voeren waren met de een, en sommige beter met de ander.’
René: ‘Camera was ook ondermaats, vaak een slecht overzicht’.
Gideon: ‘ik vond het hoogst irritant als ik een minigame waarbij je in archieven zoekt opnieuw moet doen keer op keer omdat de besturing het gewoon laat afweten.’
Valentino: ‘Of op de pijpen klimmen op een bepaald moment, dat was ook hels! Als je moest binnendringen bij je vriendin/ex, als ik het mij goed herinner.
Joris: ‘Ja en in die jeugdromen, die waren wel echt kut om te spelen.’
René: ‘Inderdaad, dat je als kind binnen moest dringen zonder gezien te worden.’
Tom: ‘Jeugddromen waren inderdaad iets te moeilijk.’
René: ‘Het cijfer zakt steeds verder af, haha, we komen op steeds meer minpunten.’
Gideon: ‘Waardoor een 83 dus terecht is!’
René: ‘Of een 38!’
Pagina: 1 | 2


13:22  Call of Duty: World at War met Trophies
10:28  Broken Sword komt naar Wii en NDS
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Divine Rage op 21-10-2008 om 11:43 [Niv: 97 / Exp: 4851]
´Ach, necrofilie is van alle tijden´

Gast (88.159.77.xxx) op 21-10-2008 om 12:11
Jongens, wat een kulfeaturette.
En wat was dit een verschrikkelijk slechte game verhaalsgewijs gezien, alsof het werd verzonnen terwijl ze het maakte.

GekooktEi op 21-10-2008 om 12:34 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Fahrenheit is toch ook een shooter met monsters enzo, of heb ik dat nou completely wrong?

En verder ga ik natuurlijk mee met Divine in
´Ach, necrofilie is van alle tijden´

darktossps3 op 21-10-2008 om 12:49 [Niv: 2 / Exp: 121]
slechte game verhaalsgewijs gezien??????? ben je lomp ofzo.... als z ooit weer een game willen verfilmen kunnen ze deze game echt gebruiken...

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2008 om 12:54 [Niv: 747 / Exp: 37355]
@ Gast: Het werd ook verzonnen terwijl we het maakten, anders was het natuurlijk niet in gespreksvorm.

Gast (83.244.198.xxx) op 21-10-2008 om 13:00
@ Rene, volgens mij bedoelde hij het spel en niet dit artikel.

vinnie13 op 21-10-2008 om 13:02 [Niv: 53 / Exp: 2664]
Wreed maar denk wel dat hr een kutspel was geworden als het op de meest verkochte console uitkomt.

vinnie13 op 21-10-2008 om 13:08 [Niv: 53 / Exp: 2664]
please geen re4, neem mgs3.

GekooktEi op 21-10-2008 om 13:18 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Rene Groen

Inderdaad die gast bedoelde dat het spel zo'n rotverhaal had, dat het net leek alsof ze de verhaallijn verzonnen tijdens het maken.

Stammetje91 op 21-10-2008 om 13:23 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Deze game moet ik echt nog eens spelen! Lijkt mij echt geweldig.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2008 om 13:31 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Dan trek ik mijn woorden terug, maar het lijkt me in dat geval beter de game te spelen en dan te oordelen.

CengizMan op 21-10-2008 om 14:32 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Het klinkt best leuk, mijn favo P&C spellen zijn toch Phoenix Wright.
Leuke, aparte feature.

Gewijzigd door CengizMan op 21-10-2008 om 14:33

zuzek op 21-10-2008 om 14:52 [Niv: 20 / Exp: 1024]
Heb de game helaas nooit gespeeld maar al een tijd lang willen doen. Aankomende kerstvakantie zeker even gaan doen, leuk geschreven!

MarcianoNL op 21-10-2008 om 14:59 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Erg leuk op deze manier een Feature schrijven zo krijgen we meteen de mening van meerdere redacteurs te horen. Het zou trouwens (Voor mij in ieder geval wel) beter zijn als jullie de redacteur namen onderstrepen, dikdrukken of een kleurtje geven zodat het makkelijker te lezen valt.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2008 om 15:17 [Niv: 747 / Exp: 37355]
We zullen er bij volgende features op letten, bedankt voor de tip

Mrakz0r op 21-10-2008 om 15:19 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Ik had nog niet eens van Fahrenheit gehoord dus ik wist niet wat ik moest verwachten toen ik ging spelen. Zeker 1 van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Ik heb 'm volgens mij ook in 1 stuk achter mekaar uitgespeeld.

Gast (81.247.96.xxx) op 21-10-2008 om 16:23
Een van de beste games laatste gen _O_

Taw0n op 21-10-2008 om 17:21 [Niv: 83 / Exp: 4141]
^^^^^^^

Zeker mee eens

reptile op 21-10-2008 om 18:15 [Niv: 33 / Exp: 1654]
classic!

Nelus op 21-10-2008 om 18:29 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Fahrenheit staat sowieso in mn top 10. Echt een top spel! Supervet verhaal en gewoon die hele vette sfeer!

Gast (217.123.238.xxx) op 22-10-2008 om 11:42
Doe ook een artikel over Beyond Good & Evil alsjullieblieft!

Groeten van Arjan

Gast (80.101.125.xxx) op 11-11-2008 om 09:51
Dit was echt niet zo'n bijzondere game Joris, Grim Fandango, Curse of Monkey Island 1 t/m 4, noem maar op deden het allemaal al eerder en veel beter.

Chiel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Vijf Jaar Games
Type:
Feature
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden