Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(2) 
(0) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Alone in the Dark: Inferno


Door Valentino Aledda op 03-12-2008 om 17:48
Bron: Gamed

Toen Alone in the Dark maanden geleden op onder andere de Xbox 360 en PC verscheen, bleek het spel niet de topgame te zijn die velen hadden verwacht. Vooral met de gameplay konden veel gamers niet lachen.

Door het uitstel van de Playstation 3-versie hebben ze bij Eden Games een tweede kans gekregen om het spel bij te schaven. Maar hebben de makers deze kans met beide handen gegrepen? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, Alone in the Dark: Inferno is geen topgame geworden. De aanpassingen die overal werden verkondigd, blijken uiteindelijk maar lichte aanpassingen te zijn, terwijl enkele grotere gameplayelementen onaangeroerd zijn gebleven. Aangezien mijn collega Martijn al uitgebreid is ingegaan op het reilen en zeilen van wat je allemaal kan doen in Alone in the Dark, zal ik mij meer beperken tot de verschillen ervan.

Laten we eerst beginnen bij de goede dingen: de meest frustrerende opmerkingen die de Xbox-fanaten hadden, zijn netjes weggewerkt. Zo hoef je niet langer van batterij te veranderen voor je zaklamp, kan je de camera vrij bewegen met de rechter analoge stick en zijn de auto's beter bestuurbaar gemaakt, wat voor veel minder frustratie zorgt. De auto's voelen inderdaad lekker aan, ook al moet je niet verwachten dat ze even lekker rijden als in Grand Theft Auto IV, waar het rondrijden in een auto een essentieel onderdeel uitmaakt van het spel. De paar autoscčnes die het spel bevat, zijn tevens gedaald in moeilijkheid, omdat deze voor veel frustratie zorgden. Tot daar het goede nieuws.


De makers vonden hun systeem van vechten blijkbaar zo goed dat ze deze per se wilden behouden. Als je L1 drukt, terwijl je een stoel, bijl of wat dan ook in je handen hebt, kan je ermee rondzwaaien en gebruiken als wapen. Dit is allemaal heel leuk en goed te doen zonder een vijand in de buurt, maar zodra er zombies op je afkomen en je verschillende wapens nodig hebt, gaat het flink de mist in. Je hebt tijd nodig om een object op te rapen, tijd nodig om je goed te plaatsen, tijd nodig om de vijanden aan te pakken en dat is tijd die je als speler niet hebt. Over wapens gesproken, je draagt altijd een geweer mee. Verbazingwekkend genoeg is dit wapen echter minder sterk dan een gewone stoel of bezemsteel. Waar je in het begin nog blij bent dat je eindelijk dat ding in je handen hebt en ermee op zombies kan schieten, besef je al heel snel dat het ding meer nut heeft als versiering.

De enige manier om vijanden echt te doden, is ze eerst bewusteloos te slaan met een bezem, stoel of ander (sterker) wapen zoals een bijl en zodra ze K.O. zijn, ga je op zoek naar vuur. Dan steek je de stoel of bezemsteel in brand en kan je de vijanden voorgoed de andere wereld in helpen. Het alternatief is de bewusteloze zombies te pakken en ze in het vuur te smijten. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan en zat ik regelmatig te vloeken op het gestuntel dat ik vakkundig op mijn scherm toverde door de besturing.

Vuur is een kernwoord in dit spel. Waar tevens de grootste dreiging van uit komt, is vuur ook je grootste bondgenoot in deze game. Vuur is namelijk de enige manier om de zombies te doden. Helaas zie je overal vuur, tenzij je het effectief nodig hebt. Dan is er opeens geen vuur meer te zien. Dit zorgt voor de nodige frustratie. Als er geen vuur is, kan je nog altijd zelf met items die je her en der vindt, proberen vuur te maken. Dit gedeelte is dan weer origineel en goed gevonden, helaas is de uitwerking weer stukken minder. Ook dat jij jezelf moet verzorgen als je wondes hebt is een leuke toevoeging.


Na al dat negatiefs zou je haast denken dat de game twee keer niks is. Dit is natuurlijk niet zo. In wezen heeft deze game veel goede ideeën en zijn sommige aspecten, zoals het rondlopen in het spel en het puzzelen, leuk om te doen. De ellende begint zodra de zombies op het scherm komen en je weet dat het vechten geblazen wordt. Grafisch staat het spel ook zijn mannetje, vooral wat de sfeer betreft, zonder daarin uit te blinken. Als je aan sfeer denkt, moet je er ook het geluid bij denken. De sfeer zit er lekker in, de voice-acting is ook goed, maar toch had ik het gevoel dat er wat ontbrak. Dit lag vooral aan het hoofdpersonage, Edward Carnby, die naar mijns inziens veel te veel vloekt om stoer over te komen. Daardoor mist hij persoonlijkheid en een eigen identiteit.

Het hoofdpersonage vat goed samen wat ik eigenlijk denk over het spel. Hoewel hij er met zijn (functionele) litteken stoer uitziet, mist Edward het charisma om echt mee te leven met hem. Het gevloek dat uit zijn mond komt, past totaal niet in de sfeer van het spel en liet mij achter met een gevoel van “moet dat nou echt?”. Wat blijft er dan over? Een middelmatig hoofdpersonage dat koud noch warm maakt in een middelmatige game, waarin enkele leuke ideeën in komen, maar uiteindelijk faalt in de uitwerking. Je blijft achter met een gevoel dat dit alles zoveel beter kon zijn, maar ergens in het proces van het goede pad is geraakt.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   70
Graphics   75
Replay   60

Middelmaat troef.
68


07:35  Killzone 2 met trailers
17:47  Sam & Max: Season One
 Reacties (15)
 Pagina: 1
GekooktEi op 03-12-2008 om 18:06 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Hmm, had beter verwacht van deze blijkbaar niet veel betere editie.

no-ps4-no-living op 03-12-2008 om 18:49 [Niv: 16 / Exp: 790]
jammer demo was best vet

Jelle Havermans op 03-12-2008 om 19:11 [Niv: 103 / Exp: 5158]
zonde, ze hadden de originele versie makkelijk kunnen finetunen in al die tijd, volgens mij. het concept en verhaal van alone in de dark vond ik aardig.

Gast (84.198.178.xxx) op 03-12-2008 om 19:24
Slecht revieuw !!!!!
AitD op ps3 is veel verbetert ,maar speel hem wel
op FP en gfx is hij mooi echt .

@ Valentino Aledda
ji zou beter starten van 0 inplaats van de vergelijking met de 360

heel zwak revieuw :r

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-12-2008 om 19:27 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Gast: Je spreekt zelf over de verbeteringen (ten opzichte van de Xbox 360 versie), maar tegelijkertijd mogen wij die vergelijking niet maken in de review.

Gast (67.212.184.xxx) op 03-12-2008 om 19:38
Wow, wat een verbetering. Een nog lager cijfer dan de 360 versie :S

Nibor op 03-12-2008 om 19:57 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Nog een wonder dat deze gam een 68 een scoort, ik vond hem namelijk echt niet goed
Wel een overduidelijke mening met een overeen komend cijfer

Jonezy op 03-12-2008 om 20:18 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Vond de demo best kut op de 360. Moest je om de 2 seconden met je ogen knipperen in first person. Daar zitten we op te wachten

wfrulez op 03-12-2008 om 20:36 [Niv: 7 / Exp: 337]
beetje tegenvallend

dark lars op 03-12-2008 om 21:21 [Niv: 108 / Exp: 5400]
ik vond de demo op de 360 dat mannatje zo raar lopen en toen moest je over buizen gaan lopen ofzo Oo toen was het snel guide+y

Remco1988 op 03-12-2008 om 21:23 [Niv: 48 / Exp: 2416]
ligt het aan mij, of is het een overdreven cijfer. ik zou hem niet hoger geven als een 3. sorry. heb hem nog niet eens uitgespeeld. wel eens doen. maar ik heb andere toppers te spelen.

Valentino Aledda op 04-12-2008 om 01:56 [Niv: 30 / Exp: 1515]
@ gast en geďnteresseerden:ik heb gewoon duidelijk gemaakt waar de verbeteringen waren (volgens vooral de makers), maar verder heb ik zeker geen vergelijkingen zitten doen. Was dit wel het geval, dan had de game sowieso hoger moeten scoren dan de Xbox-versie, aangezien de PS3-versie beter is. Ik heb het cijfer gegeven op basis van het spellenaanbod van de PS3 en welke score deze dan zou verdienen in vergelijking met vele andere games die nu op de markt zijn. Vandaar ook een lager cijfer dan het origineel

Nibor op 04-12-2008 om 09:37 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Het is ook niet zo vreemd dat je een lichte vergelijking trekt aangezien dit de verbeterde versie van het origineel zou moeten zijn.

FloriX op 04-12-2008 om 17:20 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Gast (84.198.178.xxx) op 03-12-2008 om 19:24

Slechte argumentatie en de spelling van een klein kind. Opbokken dus vriend...

Prima review, gewoon een middelmatige game, ik hoef hem niet

Gast (86.91.244.xxx) op 04-12-2008 om 20:25
Goede review, en Harrison nakt de ps3 weer eens.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Alone in the Dark: Inferno
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2008
Ontwikkelaar:
Eden Games
Uitgever:
Atari
Media:
Geen media gevonden