Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Wij? Bevooroordeeld?


Door Martijn Steinpatz op 21-03-2009 om 15:28
Bron: Gamed

Resident Evil 5 veroorzaakte in een jaar ontzettend veel rumoer over vermeend racisme, gebrek aan horror en zelfs het gebrek aan Resident Evil. De discussies leverden interessante vraagstukken op, die ik de komende weken wil behandelen. RE5 staat centraal, maar het gaat veel dieper dan alleen de game. Vandaag het eerste deel: racisme en stereotypen.

Journalist N’gai Croal kreeg een stortvloed van kritiek over zich heen toen hij commentaar gaf op (onderstaande) trailer van Resident Evil 5. Vooral door zijn ongelukkige opmerking dat deze ‘duidelijk niet door een zwarte ontwerper gemaakt was’ leek het erop dat hij de game discriminerend vond. Wat Croal echter bedoelde was dat veel scènes in de trailer op de oude racistische vooroordelen van onze voorouders leken. Hij dacht niet dát de game racistisch was maar dat mensen die de serie niet kenden dat wel zo zouden interpreteren.

Eurogamer deed er in haar preview een schepje bovenop. Dan Whitehead omschreef bepaalde elementen, zoals een blonde vrouw die door de bevolking bij de haren werd weggesleept, in de game als ‘oud-koloniale propaganda’ en dat het moeilijk zou worden het vermeende racisme af te doen als irrelevant als ‘mensen die lang als wrede monsters werden afgeschilderd ook echt in wrede monsters veranderen’. Whitehead vreesde het ergste vooral vanwege andere scènes die hij niet kon vertellen.



Uiteindelijk viel het mee. De British Board of Film Classification (BBFC) kwam tot de conclusie dat er niets aan de hand was en tot nu toe lijkt er weinig hysterische ophef rond de game te zijn. De scène met de blondine, de Zulu krijgers met maskers, speren en knotsen en Sheva’s tweede alternatieve kostuum deden de nodige wenkbrauwen fronsen, maar verder heeft alles een logische (zover je in een Resident Evil van logica kan spreken) verklaring. EG meldde overigens niets van dit alles in haar review, wat weer erg zwak is voor een zichzelf respecterend medium.

Croal en Whitehead stipte wel een punt aan die we meestal liever over het hoofd zien. De game-industrie barst van de stereotypen en vooroordelen over minderheden. Resident Evil 5 wil niet racistisch overkomen, het heeft wel een wereldbeeld dat typische Westers is. Je zal nooit een denigrerende opmerking van Chris Redfield richting zijn nieuwe partner Sheva Alomar – of haar landgenoten – horen, maar hij is wél de held van het verhaal. De Afrikanen mogen helpen, en we hebben sympathie voor hun problemen, maar onze blanke Chris redt de dag.

Dit klinkt een beetje cynisch maar toch… Veel van onze helden blijken een witte huidskleur te hebben, een onderzoek van Childeren Now! geeft zelfs een percentage van bijna negentig procent aan. Toegegeven, het rapport bestaat al bijna acht jaar, maar is er veel veranderd? Mijn eigen top dertig telt welgeteld één Pers, één Latino (Manny Cavalera), één Japanner (Ryu Hayabusa) en een aantal buitenaardse wezens. De eerste held – natuurlijk de Prins of Persia - heeft nota bene een Engels of Amerikaans accent!

Minderheden spelen meestal een ondergeschikte of vaste rol. Zwarte karakters zijn bijdehante, snelpratende gespierde macho’s die voornamelijk in sports- en criminele sandbox games de hoofdrol opeisen. Anders zijn het stoere of ‘grappige’ sidekicks. Latino’s spelen regelmatig compleet leipe criminelen, Latina’s nemen vaak de rol van slachtoffer, prostituee of lustobject op zich. Zoek je spirituele krijgers? Ga eens langs bij een Indiaan. Wil je iemand die ook nog vijanden in tweeën hakt? Vertrek dan naar het Verre Oosten. Terroristje nodig? De Arabier is je man. Afgezien van de laatste hoeven deze rollen niet negatief te zijn, maar ze versterken wel een bepaald beeld wat we van hen hebben.


Er zijn uitzonderingen. Zoë Castillo (Dreamfall) is geen Spaanse seksbom, maar een doelloze studente die met haar intelligentie de vijand verslaat. De sportieve Aziatische runner Faith rent iedereen in Mirror’s Edge eruit. De donkergekleurde Alyx Vance speelt de intelligente en heldhaftige heldin in Half-Life 2. De boomlange zwarte Emir Parkreiner (Killer 7) mag misschien een huurmoordenaar zijn, hij heeft een diepe en complexere persoonlijkheid dan menig blanke held. Manny Calevara tenslotte is misschien dood, maar verre van leip en crimineel. Daar staan echter wel de nodige CJ's, Cole Train's en een boel blanke helden tegenover.

Deze keuze wordt vaak bewust gemaakt. De makers van Dead Space discussieerden urenlang over de identiteit van Isaac Clark en besloten hem uiteindelijk eruit te laten zien als een ‘alledaags persoon’. Die bleek wel blank te zijn, hoewel dat pas aan het einde van de game duidelijk werd. Laura Cruz zou eerst de hoofdrol in Tomb Raider spelen. Eidos vroeg ontwerper Toby Gard echter haar ‘U.K. friendly’ te maken, dus werd het Lara Croft. Als compensatie krijgen minderheden wel vaak de rol van sidekick of belangrijk personage.

Pagina: 1 | 2


16:33  Wormen komen volgende week
15:21  Call of Duty: World at War in opspraak
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Gast (195.240.11.xxx) op 21-03-2009 om 16:13
'Arabische tv-zenders overspoelen je met Zionistische en Amerikaanse complotten tegen het Midden-Oosten.' - Citaat

Elke blinde drol kan zien dat dát onomstotelijk waar is.

drieske op 21-03-2009 om 17:08 [Niv: 10 / Exp: 477]
ik ga eens iets schokkends zeggen!!! er komen zwarte mensen voor in RE5 omdat... het zich in afrika afspeeld, dat schokt ons dat er daar mensen met een donkere huidskleur wonen,

Gast (213.84.151.xxx) op 21-03-2009 om 18:45
Zodra er IETS aan de hand is met moslims negers of iets wat als racisme kan worden beschouwt staat de wereld op zen kop -.-.
Ik zag laatst bijvoorbeeld een aflevering van SouthPark die daar over ging. Er was een aflevering met Mohammed erin bij Family Guy. Dus stond heel South Park op zen kop en zag je nieuws beelden waar je pissige moslims enzo ziet. In een aflevering knalt Jezus de kerstman neer ofzo. En dan hoor je er niks over :S.

Massieve Slang op 21-03-2009 om 19:40 [Niv: 6 / Exp: 293]
dat was gister zeker tijdens het southpark weekend

360spin! op 21-03-2009 om 19:46 [Niv: 63 / Exp: 3149]
Zou dat misschien komen omdat we weten dat het van blanke mensen afkomstig is (over dat South Park gebeuren)?? Misschien reageren we wel anders als een soortgelijk programma dat bijv. in Arabisch gebied gemaakt is dat soort dingen bevat over blanken Je weet maar nooit.

Gewijzigd door 360spin! op 21-03-2009 om 19:46

Joni Philips (Eindredacteur) op 21-03-2009 om 19:50 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Ik geloof dat de meeste blanken iets te politiek correct willen zijn en daarom alles wat iets zegt over een andere godsdienst al als negatief ziet. The Passion of the Christ bijvoorbeeld werd door heel Amerika als anti-zionistisch bestempeld.

endwar op 21-03-2009 om 19:50 [Niv: 16 / Exp: 808]
ik heb Resident Evil 5 op demo vet

Gast (77.249.135.xxx) op 21-03-2009 om 20:43
Ik ben Resident Evil 5 op dit moment aan het spelen en hij bevalt me prima.

Jelle Havermans op 21-03-2009 om 21:33 [Niv: 103 / Exp: 5158]
mooi stukje, persoonlijk vind ik het prachtig als films, games of boeken de harde realiteit van de wereld weergeven, in de manier dat mensen er echt van geschokt zijn. Dat betekent dat de game een psychologische kracht heeft, die niet zo vaak voorkomt. Zo werd ik geraakt door het killen van Andrew ryan in Bioshock maar ook door de groffe intro van World at War.
Die Intro die de stomme roze kutwolk van volwassenen en christenen (..vrede en aardig zijn, dat zijn de moralen die je leert op de basischool..)
verpulvert en o.a kinderen laat zien hoe het echt zit. En niet hoe het ZOU MOETEN zitten.
Ik denk dat de wereld daar meer van leert (bijv. zodat we een 3e wereld oorlog kunnen voorkomen) dan dat we dat soort onderwerpen verzwijgen. (JA NEGERS ZIJN JAREN LANG GEDISCRIMEERD, MAAR LEER ER MEE LEVEN!, EN NEE JODEN WERDEN NIET ''geececuteerd"" MAAR WERDEN OP GROFFE EN ZEIKE MANIER AFGESLACHT!)
Maar waarschijnlijk word mijn bovenstaande tekst niet eens begrepen door de gemiddelde gamer, die gewoon een toffe game wil spelen, negers of niet.

Gewijzigd door Jelle Havermans op 21-03-2009 om 21:34

Gast (81.11.205.xxx) op 21-03-2009 om 21:42
Negers mogen blanken afknallen in games.

Meestal zijn het altijd blanken in horror-games is dat dan ook racisme?

Btw moslims zijn pas de grootste racisten die er zijn, en de eerste die klagen dat een ander racist is.

Zet een moslim tegenover een jood en je hebt het bewijs.

Gast (77.251.192.xxx) op 21-03-2009 om 22:21
Ongelofelijk hoeveel reclame er wordt gemaakt voor de moslims, hahaha!

Dit is super, zogenaamd moslims haten maar overal waar ik kom wordt er over moslims gepraat.

Ik zou zeggen, ga zo door! :P

Trouwens, moslims zijn geen racisten, hoe kom je DAAR nou weer aan? :?

Gast (84.195.109.xxx) op 21-03-2009 om 22:52
Ach, zelfs al speelde de makers van deze game in op stereotypen... who cares? Als ze dat al deden, dan is dat voor één reden en dat is omdat we dat het liefste zo zien.

Joris op 21-03-2009 om 23:13 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Erg goede column! Ik hoop van harte dat games zich net als films zullen evolueren, waar inmiddels ook de meerderheid geen 'standaard blanke gespierde held' meer heeft, maar personages die moeilijk te doorgronden zijn van allerlei afkomsten en opgegroeid in allerhande milieus. Een boedhist die alles moet doen wat tegen zijn geloof in gaat om de wereld te redden in RE6? Laat maar komen, zou ik zeggen. Maar dan kom je waarschijnlijk op het punt dat games sowieso nog niet zo diep gaan. Maar naast dat, meer van deze columns graag

Zuigertje op 22-03-2009 om 12:08 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Jouw beeld over hoe het allemaal in elkaar zit is wel leuk om te lezen. Leuke column.

Moet toch even mierenneuken tho.

"De makers van Dead Space discussieerden urenlang over de identiteit van Isaac Clark en besloten hem uiteindelijk eruit te laten zien als een ‘alledaags persoon’. Die bleek wel blank te zijn, hoewel dat pas aan het einde van de game duidelijk werd."

Je ziet aan het begin van het spel al voordat hij zijn helm opdoet dat de hoofdrolspeler blank is.

P-Bwoy op 22-03-2009 om 14:03 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Haha, gamed.nl dat Eurogamer 'zwak' noemt. Het moet niet veel gekker worden...

Martijn Steinpatz op 22-03-2009 om 14:53 [Niv: 25 / Exp: 1231]
P-Bwoy: Ik heb geen moeite met de reviews of de journalistiek van EG. Maar als je tijdens een hands-on zo'n ophef maakt, vervolgens ook in de reacties roept dat er nog meer controversiële dingen waren waar je niet over mag praten en tenslotte er geen woord meer over in de uiteindelijke review rept, ja, dat vind ik dat zwak.

Al besteed je er maar een alinea aan, je mag best toegeven dat je fout zat of het tegenovergestelde zeggen. Maar roep dan niet niets.

Zuigertje: Ooepsie. Je hebt gelijk. My bad.

P-Bwoy op 22-03-2009 om 18:01 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Misschien heeft het iets te maken met het feit dat Dan Whitehead de recensie niet heeft geschreven? De zaken die in die hands-on aan bod komen, komen op mij erg subjectief over. Het zijn persoonlijke impressies. En blijkbaar deelt degene die de daadwerkelijke recensie heeft geschreven die niet. Daarnaast blijkt uit de recensie dat ze wel belangrijkere aspecten van de game te bespreken hebben volgens mij.

Ik wil hier niet zitten als advocate of the EuroGamer maar ik vind het een erg kinderachtig statement van je om een beetje kritisch over te komen.

Martijn Steinpatz op 22-03-2009 om 19:18 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Dat maakt niets uit. Dan Whitehead maakte voor EG een groot statement, daar moet je als follow-up ook (al is het maar één zin) aandacht aanbesteden. Je begint een discussie. Maak hem af. Ik hoef geen knieval. Al blijven ze net zo ongerust als bij de hands-on, dat vind ik alleen maar klasse. Ga alleen niet doen alsof er nooit iets is gezegd - al heeft iemand anders hem geschreven.

Ik snap trouwens niet waarom ik kinderachtig doe. Ik bekritiseer EG op één punt, maar geef Whitehead wel gedeeltelijk gelijk over wat hij probeert te zeggen. Lijkt mij een vrij volwassen aanpak van waar het uiteindelijk over gaat: stereotypen.

Zuigertje op 22-03-2009 om 19:37 [Niv: 118 / Exp: 5884]
P-Bwoy:

Je wilt nu toch niet zeggen dat een EG niet bekritiseerd mag worden door een met een lagere status (gamed.nl).

P-Bwoy op 22-03-2009 om 19:42 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Het gaat niet om gelijk of ongelijk, ik begrijp niet dat je een gehele website(en niet zomaar een website, maar de enige gamessite waar nog op een fatsoenlijk niveau wordt geschreven en gerapporteerd) "zwak" noemt omdat een recensent niet terug komt op iets wat een collega heeft geschreven. De recensent heeft ook een hands-on voor RE5 geschreven waarin hij niks zegt over het eventuele racisme, blijkbaar ziet hij het niet of is het geen punt voor hem. Moet hij dan namens zijn collega een discussie gaan afmaken? Eurogamer probeerde geen statement te maken, of een discussie te starten, het is maar een piepklein stukje in die hands-on. Jij bent degene die het is opgevallen en puur alleen omdat jij een stukje wilde schrijven over racisme in videogames en daarbij geforceerd op zoek moest naar voorbeelden. Vervolgens hebben ze geen conclusie(wat gezien de omstandigheden niet onlogisch is) en mis jij je mooie voorbeeld en uit teleurstelling noem je dat zwak. Ik noem dat niet eerlijk en kinderachtig.

Overigens een interessant dicussie en een leuk stukje.

P-Bwoy op 22-03-2009 om 19:46 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Zuigertje: in principe mag iedereen natuurlijk bekritiseren wie hij/zij wil. Maar als je er mee begint moet je wel goed nadenken waar je precies aan begint en om welke redenen. Zoals ik zeg vind ik dit niet echt slim, en duidelijk persoonlijk.
Ik denk dat je vaste EuroGamer lezer een hoop meer op gamed aan te merken heeft dan andersom. Met alle respect uiteraard. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Want een site als gamed kan niet concurreren met zulke grote sites.

Zuigertje op 22-03-2009 om 20:10 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Ik ben het wel met je eens.

Maar met dit soort opmerkingen (Haha, gamed.nl dat Eurogamer 'zwak' noemt. Het moet niet veel gekker worden... ) wil je slechts een discussie uitlokken over een punt die totaal onboeiend is (blijkbaar niet voor jouw) en die niks te maken heeft de "ontopic" discussie.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-03-2009 om 20:30 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
< Eurogamer probeerde geen statement te maken, of een discussie te starten, het is maar een piepklein stukje in die hands-on. >
En waarmee heel het internet overhoop gezet werd. Iedereen heeft dat stuk gezien. Net omdat Eurogamer zo groot is, moeten ze op elk detail letten. Als je bij één van de grootste releases van 2009 over racisme gaat spreken wat nog altijd één van de meest shockerende dingen is vandaag de dag, dan moet je weten dat iedereen er over gaat spreken. Dat is zoals GameSpot dat Gerstmann ontslaat wegens het geven van een 6 aan K&L en dan verbaasd zijn dat het hele internet het weet.

Gewijzigd door Joni Philips op 22-03-2009 om 20:31

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-03-2009 om 20:49 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
En P-Bwoy, vijf alinea's in een hands-on is geen kleine stukje. 1/3 van de hands-on gaat over het racismefeit. En in een van hun latere nieuwsberichten verwijzen ze wel nog een specifiek naar het feit dat het schreven in die preview. En daarin zeggen dat ze er zeker nog op terugkomen.

Gewijzigd door Joni Philips op 22-03-2009 om 20:50

P-Bwoy op 22-03-2009 om 23:16 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Maar nu doe je alsof EuroGamer is begonnen met de hele racisme kwestie. Sinds de eerste filmpjes van RE5 sprak iedereen als over racisme! De hands-on van EG is gewoon de mening van 1 journalist, die toevallig voor EuroGamer schrijft. Dat ze(hij?) er later nog naar refereren en zeggen op terug te komen heb ik niet gezien, maar dat is waarschijnlijk gevolg van de media overflow. Maar als ik me niet vergis was deze hele discussie al lang voor de release doodgebloed, vandaar dat de recensent er waarschijnlijk geen aandacht aan heeft besteed.

Damn, het lijkt wel alsof ik voor EG werk Zuigertje heeft gelijk, ik had moeten weten waar ik aan begon...

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil 5
Type:
Game
Releasedatum:
13-03-2009
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media