Films en games, games en films, het is zelden een goede combinatie. Eigenlijk hoeven we jullie dit niet meer te vertellen, aangezien we al te vaak teleurgesteld zijn. GRIN Studios probeert het tij te keren met Terminator: Salvation voor Xbox 360, PS3 en PC. Gaat ze dat lukken? Bij Warner Brothers in Amsterdam mochten we een kijkje nemen.
Grin Studio’s heeft in ieder geval een voordeel ten opzichte van andere studio’s die licentiegames maken. Voordat de pre-productie van de film begon, zaten de developer en het filmproductieteam al om de tafel om over de game te praten. Op die manier hadden ze naar eigen zeggen drie maanden voorsprong op het tijdschema. Aangezien de meeste licentiegames binnen 14-15 maanden af moeten zijn, in plaats van 18, zou dit betekenen dat Terminator: Salvation een beter afgewerkte game moeten zijn.
Belangrijker is dat ze niet in de valkuil van ‘trouw blijven aan de film’ liepen. Daardoor zit Grin Studios niet gebonden aan vaste scenario’s. De game speelt zich daarom twee jaar vóór de film af. De toekomst van de eerste twee Terminator films blijkt anders gelopen dan John Connor dacht. Ten eerste is hij niet de leider van het verzet maar een normale voetsoldaat en de machines van Skynet zijn de oorlog aan het winnen. Connor moet de restanten van een mislukte aanval in L.A. de stad uit zien te krijgen en het moraal verhogen.
Het concept van het spel klinkt theoretisch aardig, ook al is het grotendeels van Gears of War gejat. Spelers mogen weer grotendeels achter de bekende muren en andere objecten schuilen. Deze brokkelen uiteindelijk door zwaar vuur af, waardoor je snel een andere plek moet zoeken. Daarnaast regenereert je levensmeter pas nadat een bepaald gevecht is afgelopen, dus niet als je ergens achter schuilt. Dit betekent dat je goed en snel een bepaalde situatie moet inschatten en oplossen. Zeker geen slecht idee in een industrie waar levensbalken onderhand bijna als hardcore worden beschouwd en het geeft meer urgentie aan het spel.
Nog interessanter is het tactische element van Terminator. Connor leidt een team die uit 2 tot 8 personen bestaat. Daarmee kan de verzetsman diverse vijanden van diverse kanten belagen. In het geval van de Spider robots moet dat zelfs, want deze kunnen enkel van achteren worden beschadigd. Door bijvoorbeeld je medesoldaten hem vast te laten pinnen en zelf hem van achteren te besluipen kan je ze alsnog uitschakelen. Grin Studio’s belooft verder een slagveld van 360 graden waar je de vijand van alle kanten kan belagen – en andersom.
Theoretisch klinkt het niet slecht… in de praktijk valt het toch een beetje tegen. De developer waarschuwde ons weliswaar dat de latere velden pittiger worden – en hij speelde op easy - maar we misten de agressie. Aan beide kanten trouwens. Sommige schietscčnes deden mij denken aan Naked Gun 2˝. Om precies te zijn: die scčne waarin Frank Drebin en een crimineel elkaar op een halve meter aan het beschieten zijn. Daarnaast kan je je manschappen geen orders geven en daarom moet je hopen dat ze goed reageren – vrij bizar gezien wat we boven beschreven. Tenslotte zagen we wel heel vaak dezelfde tegenstanders en de shoot-outs lijken – hoe tactisch ook bedoelt – vrij eentonig op den duur.
Of Terminator: Salvation een geweldig game wordt, dat kunnen we alvast met een nee beantwoorden. Hoeft ook niet. Er zijn leuke titels genoeg die niet verder dan een zeven of een acht komen. Toch vragen we ons af of deze filmlicentie dat gaat halen. Het concept klinkt allemaal prima, maar of het voldoende variatie, impact en vooral lol op gaat leveren durven wij niet te zeggen. Goed, we zagen maar een deel van de game. Hopelijk hebben we het mis.
|