Triumph Studios hebben we na Overlord voorgoed in onze harten gesloten. Daarom keek Gamed uit naar het vervolg. Tijdens Gamekings Live in Delft konden we de eerste passen als de nieuwe Overlord zetten. Wat we zagen beviel ons erg.
We beginnen de demo met de zoon van de Overlord – de vorige heeft helaas het loodje gelegd. Met zijn winterjas, capuchon en fonkelende oogjes ziet hij eruit als een duivelse versie van South Park’s Kenny. Hij leeft in een idyllisch dorpje vol met sneeuw en kerstsfeer, maar daar heeft hij geen oren naar. De dorpelingen hebben hem buitengesloten, want ze vinden hem maar eng. Hun kinderen bekogelen junior met sneeuwballen om hem weg te krijgen. Gelukkig zijn er de Minions die hun meester te hulp willen schieten.
Maar dan moet hij zich eerst bewijzen. Opdracht 1: verdrijf die rotkoters. Na een paar slagen met een stok gaat het kroost op de loop. Al die schattige sneeuwpoppen moeten er ook aan geloven. Met een paar gerichte klappen rollen de grote onderstukken zo die kinderen omver. Daarna moet hij magie gebruiken. Junior beschikt over een electricitische ‘vonk’ waarmee hij onder andere die gigantische vuurpijlen (die daar ‘toevallig’ liggen) aan kan steken. Eentje vliegt in een huis, dat gelijk explodeert. De minions zijn overtuigd; dit is hun echte meester.
Vijf duiveltjes springen tevoorschijn en bieden hun diensten aan. Junior wil de stad in, maar de dronken poortwachter vertrouwt het zaakje niet. Dan maar achter die koters aan. Die verschuilen zich achter een sneeuwkasteel. Er zijn vuurpijlen maar die kinderen weten de lont iedere keer met sneeuwballen te doven. Door de minions met de rechterpook te manoeuvreren krijg je ze bovenop het kasteel en verdrijf je de kids. Vuurpijl tegen de muur en het fort is kapot. Het grut verschuilt zich in een geheim clubhuis, maar de minions weten ze te grijpen en hun kleren af te pakken. Zo zien ze er uit als het grut.
De poortwachter wordt gefopt en de kleine Overlord zet de stad op stelten. Romeins uitziende soldaten verstoren het feestje. Ze eisen dat de dorpelingen alle magiërs aan hun overdraagt. Ze hebben namelijk een hekel aan tovenaars. Geen probleem, zegt de burgermeester en smijt junior naar hen toe. Deze baant zich vervolgens een weg door de Romeinen. Bovenaan de heuvel staat een katapult. Overlord jr. laat tien minions het gevaarte besturen en schiet met rotsen de vijand aan gort. Dan richt zijn vizier zich op het dorp… Wraak!
Als er geen huis meer overeind staat begeeft onze anti-held zich op zijn weg. Ondertussen komt hij ook wolven tegen. Dolenthousiast springen de Minions boven op de roofdieren en je hebt een complete cavalerie tot je beschikking. Na een Yeti te hebben bevrijd, slaat dit geďmproviseerd leger zich door menig soldaat en rotsblok heen. Helaas voor de kleine Overlord zakken hij en de Yeti door het ijs. In zwaar bevroren toestand ziet hij ineens Gnarl (de oude minion van de eerste game) voor zich staan. Tijd voor een educatie, jonge meester…
De demo was een introductie van de oude Overlord met wat nieuwe speelelementen. Lennard Sas van Triumph Studios belooft echter nog veel meer. Minions kunnen wolven, spinnen en salamanders berijden, de Overlord krijgt meer vechtmoves tot zijn beschikking en zal hele steden overheersen. Dat laatste heeft als voordeel dat je lifeforce als belasting kan heffen – dus meer minions voor je leger. Verder krijgt de game een hogere interactie met de omgeving. Minions slopen bijvoorbeeld complete gebouwen om buit te bemachtigen. Tenslotte heb je de keuze uit drie minnaressen. En als je het goed speelt kan je ze alle drie tegelijk hebben.
Overlord II belooft meer van hetzelfde en daar dan nog een schepje bovenop. Betere graphics, meer te zien, meer te doen en vooral meer te moorden met minions. Niet erg. Het eerste deel was te gek en de sadistische humor zit er nog steeds in. Zo zal je hippie elven moeten afmaken, omdat ze protesteren tegen het feit dat je zeehondjes doodslaat. Hoe durven ze. De game verschijnt ergens in juni op Xbox 360, PC en PS3. Wij kunnen niet wachten.
|