Oh jee, zal iedereen hebben gedacht. Bioshock 2. Geen Kevin Levine, een andere studio (2K Marin) en we kregen wilde verhalen over Russen en een gemuteerde dierentuin. En was het verhaal eigenlijk niet klaar? Maar toen kregen we te horen dat Jordan Thomas de leiding over het project had en dat stelde ons al gerust.
Thomas was namelijk verantwoordelijk voor Fort Frolic, het casino/theater van Rapture dat veel fans als het beste gedeelte van Bioshock beschouwde – vooral vanwege hem. De creative director houdt de filosofische basis (Andrew Ryan’s objectivisme) van het origineel intact, maar geeft er wel een andere invalshoek aan. Welke boeken als inspiratie gaan dienen, wil hij niet zeggen Atlas Shrugged blijft in de kast. De makers hebben daar hun buik vol van. Daarnaast wil de creative director meer met de hoofden van de gamers spelen, dus verwacht de nodige psychologische geintjes.
De eerste verandering zagen we al in de trailer. Je speelt een Big Daddy, die grote trage sloopmonsters met drilboor uit het eerste deel. Een prototype om precies te zijn. Deze zijn een stuk sneller dan zijn opvolgers en hebben niet zo’n beperkt zicht, als Jack toen hij in eentje veranderde. Na lang ‘gedeactiveerd’ te zijn, wordt hij door Tenenbaum (een overlevende van het origineel) gewekt. Tien jaar nadat alle Little Sisters door de held uit Bioshock ,‘Jack’, (of haar, dat is nog niet duidelijk) zijn gered blijken er weer nieuwe rond te dwalen. Jij moet ze helpen ontsnappen. Tenminste, zo begint het verhaal.
Inderdaad, de kleine zusjes zijn weer terug. Nog steeds zien ze er ontzettend schattig en griezelig uit. Vrolijk zingend zoeken ze naar lijken om er met hun injectienaald de ADAM eruit te halen – dat goedje dat je speciale krachten geeft. Aan jou de keuze ze te doden voor het spul óf ze te adopteren. In het laatste geval hijs je de kleintjes op je schouder en kan je - met hun speciale zicht - ADAM gaan zoeken. Little Sisters kun je later ook redden, maar daarvoor zal je waarschijnlijk eerst Tenenbaum moeten vinden.
Heb je eenmaal een dode gevonden, dan beginnen de problemen. Rapture heeft nog steeds de aan ADAM verslaafde splicers die de afgelopen decennia alleen maar gemuteerder en psychotischer zijn geworden. De spider splicers hebben bijvoorbeeld langere ledematen gekregen. Zodra de Little Sister in het lijk begint te prikken komen ze uit alle hoeken en gaten gekropen om haar te grazen te nemen. Aangezien eentje geen kans maakt tegen een Big Daddy komen ze in grote groepen op de meid af. Jij moet de kleine uiteraard beschermen.
Daarvoor beschik jij de nodige wapens en plasmids. Om met de laatste te beginnen; het spul, waardoor je ‘magische’ krachten krijgt, is behoorlijk veranderd. Ten eerste kan je aanvallen combineren. Cyclone traps + vuur = brandende splicer die twintig meter de lucht invliegt bijvoorbeeld. Ook brandende bijen kan een optie zijn. Verder verschillen de upgrades. Bij Incinerate 1 vliegt de vijand in de hens’ nummer 2 wordt een vuurbom en 3 een vlammenwerper. Tenslotte kan je de plasmids tegelijkertijd met je normale wapens gebruiken.
Eindelijk mag je die grote boor van de Big Daddy gebruiken. Druk de rechtertrekker alleen niet te lang in, want dan raakt hij oververhit. Je kan de aanval wel opladen voor een ramaanval, waardoor je grote afstanden makkelijk kan overbruggen. Ook de Rivet Gun zit in je arsenaal. Deze zal – als we de beelden mogen geloven – vier soorten ammunitie bevatten. We zagen niet alleen ‘shotgun shells’ maar ook magnum kogels. Verder krijgen de wapens upgrades en ook de kruisboog en raketwerper lijken terug te komen.
|