Binnen de game-industrie gaan grote bedragen om. Alvorens een game op de markt is zijn er vele miljoenen in gestoken, en dan is het nog maar de vraag of dit zich terug laat betalen.
Ook Valve’s Gabe Newell kan zijn game niet maken met de stuivers uit zijn binnenzak, en dus denkt hij altijd na over ideeën om aan extra geld voor zijn projecten te komen. Zoals het nu gaat hebben ze tien tot dertig miljoen dollar nodig om hun game te financieren, en dit bedrag is al aan het begin van het ontwikkelproces benodigd om een goede start te kunnen maken. Beter zou het echter zijn als de community zelf bij gaat dragen wanneer ze een goed idee zien:
quote: "In other words, ‘Hey, I really like this idea you have. I’ll be an early investor in that and, as a result, at a later point I may make a return on that product, but I’ll also get a copy of that game."
Newell ziet de traditionele relatie tussen een uitgever en ontwikkelaar dan ook deels verdwijnen, en richt zich liever tot financierders die achter een project staan en daaraan bij willen dragen.
|