Het fenomeen RPG is een zeer populair genre en het is dan ook zonde dat er maar zo weinig goede exemplaren uitkomen. Het maken van een RPG neemt doorgaans zeer veel tijd in beslag, maar het resultaat mag er wezen. Series als Final Fantasy, Tales of en Dragon Quest doen menig RPG fan's hartje sneller kloppen.
De Lunar serie is misschien niet zo bekend als Final Fantasy, maar het heeft wel degelijk zijn sporen verdiend. Het begon allemaal op de Sega Mega CD en langzaamaan kwamen er steeds meer games van de serie uit op zowel de Mega CD als andere platformen, zoals de Sony PlayStation, Sega Saturn en Nintendo GameBoy Advance. Naast een officieel vervolg, een stel spin-offs, en veel te veel remakes van het origineel komt er nu eindelijk weer een nieuw deel.
In Lunar: Dragon Song wordt de heldenrol vervuld door Jian Campbell. Jian is een jongeman die zijn brood verdient bij Gad's Express als koerier. De beste jongen is zeer avontuurlijk ingesteld en ziet dit tijdelijke baantje dan ook als een opstapje naar een groter avontuur. Jian is namelijk van plan een ware Dragonmaster te worden, maar zover is het, helaas voor hem, nog niet. Een held komt nooit alleen en net als in zo'n beetje elke RPG hebben we ook ditmaal een vrouwelijk karakter die bescherming nodig schijnt te hebben, terwijl ze toch behoorlijk van zich af kan bijten. Deze vrouwelijke rol wordt in Lunar: Dragon Song vertolkt door Lucia Collins. Lucia werkt samen met Jian bij Gad's Express en ze heeft stiekem een oogje op Jian. Jian op zijn plaats vindt Lucia ook wel leuk om te zien en als speler vraag jij je dan ook af waarom men aan het begin van een RPG nooit iets met elkaar heeft. Maar goed, dan zouden we die heerlijk romantische scčnes tegen het einde van menig RPG moeten missen en dat willen we natuurlijk ook weer niet...
Lunar: Dragon Song gaat van start als Jian en Lucia een pakketje moeten afleveren in Healriz, een stad bewoond door de Beastmen (half mens, half beest). Aangekomen in Healriz blijken Jian en Lucia niet naar behoren te worden behandeld door de Beastman. Jian is van mening dat hij die arrogante Beastman een lesje moet leren en onbewust stort hij zowel zichzelf als Lucia in het avontuur waar hij zo halsreikend naar uitkeek. Naast Jian's persoonlijke problemen is er ook nog een duister land dat zwarte magie gebruikt om andere landen te veroveren; waar zou de RPG-liefhebber zijn zonder vijandige landen...
Qua verhaal lijkt Lunar: Dragon Song op het eerst gezicht weinig nieuws te brengen. Nu zegt deze (zeer clichématige) intro natuurlijk nog niks, maar het is weinig origineel. Laten we hopen dat de rest van het verhaal een andere weg inslaat.
In een RPG gaat het natuurlijk niet alleen om het verhaal, ook het battlesysteem is van groot belang. In Lunar: Dragon Song zijn de typische party's die uit vijf personen bestonden zoals in de originele serie overboord gegooid. Ditmaal trek je met 'maar' drie personen tegelijk ter strijde, maar uiteraard zul je tijdens je avontuur wel meerdere personages tegenkomen die je in je party zou kunnen hebben. De drie vechtende personages worden nu, in tegenstelling tot Lunar Legend, schuin van achteren getoond, zoals bijv. ook in de Lufia of Golden Sun serie. Het gevechtsscherm maakt gebruik van het dubbele scherm van de Nintendo DS door grondvijanden op het onderste scherm te tonen, terwijl luchtvijanden in het bovenste scherm worden getoond. Vijanden in het bovenste scherm kunnen niet gewoon worden aangevallen, maar zullen moeten worden geraakt met lange afstandwapens of magie.
Het vechten bestaat uit twee modi. De eerste is Normal Mode. In deze mode kun je geen experience points opdoen, maar zul je wel items krijgen na het gevecht. In de Virtue Mode krijgt de speler dan weer geen items, maar wel experience points, zodat er je karakters sterker kunnen worden. Als een tegenstander in Virtue Mode bevochten wordt, dan bestaat mogelijkheid om deze tegenstander van Dark naar Light te brengen. Als dit lukt, dan zal deze soort tegenstander tijdelijk niet in dat gebied van de dungeon waar de speler zich bevindt verschijnen. Op het onderste scherm van de Nintendo DS bevindt zich een klok. Als de wijzer van de klok een volle ronde heeft gemaakt, dan komen de monsters van dat soort weer terug in het gebied. Stel dat er drie soorten monsters zijn en dat je ze alle drie binnen de tijd weet om te zetten van Dark naar Light, dan komen de monsters niet meer terug in dat gebied, tenzij je er vertrekt. Het voordeel hiervan is wel dat je als speler wordt beloond, want je HP en MP wordt met 30% aangevuld en speciale schatkisten zijn te openen. Hoe weet je nu wanneer je alle monsters van een soort te pakken hebt genomen in een bepaalde ruimte? Simpel, want in Lunar: Dragon Song zitten geen random encounters. Je ziet je vijanden dus gewoon op het scherm lopen en bij lichamelijk contact ga je over naar het gevechtsscherm.
|