Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Trine


Door Joni Philips op 05-10-2009 om 14:41
Bron: Gamed

Na Shadowgrounds en Shadowgrounds Survivor kwam FrozenByte met Trine, een platformgame die enkele maanden geleden op de PC verscheen en nu ook op de PlayStation 3 beschikbaar is. Is deze platformgame je €20 waard?

Trine heeft het deze generatie alvast niet gemakkelijk want het platformgenre wordt goed bevolkt. Afgelopen generatie verschenen er vele platformgames, maar echte pareltjes kregen we niet. Een groot deel van deze titels was slecht en de andere leken wel actiegames. Deze generatie verloopt het echter anders. Met Super Mario Galaxy, Braid en LittleBigPlanet verschenen er al drie absolute toppers in het genre, en dan zijn LittleBigPlanet en Braid nog eens 2D platformgames, net als Trine. Kunnen we Trine in hetzelfde rijtje plaatsen als deze toppers? Weet ook Trine de juiste combinatie tussen sfeer en gameplay te vinden om memorabel te blijven of valt de uitwerking tegen? Op het gebied van sfeer slaagt Trine alvast met zekerheid en dat merk je al op het moment dat het spel start.

De game begint als een magisch sprookje en zo voelt de game ook aan. Trine vertelt het verhaal van een mislukte magiër, een ridder en een dievegge. Door het lot ontdekken ze elk de Trine, een magisch item dat hun zielen aan elkaar fuseert. Nu moeten ze zoeken naar twee andere items zodat hun ziel opnieuw gesplitst kan worden. Het verhaal is relatief simpel, maar schittert tegelijk met die eenvoud. De veertien levels beginnen elk met een oude kaart die toont waar onze helden zich bevinden. Ondertussen hoor je de personages en de verteller vertellen over het level waarna je kunt beginnen. In Trine vind je dus geen uitgebreide filmpjes of ellenlange conversaties, net als in sprookjes wordt het verhaal eenvoudig gehouden en pas in het '...en ze leefden nog lang en gelukkig' gedeelte krijg je een filmpje.

Natuurlijk legt Frozenbyte hierdoor zwaar de nadruk op de stemmen van de hoofdpersonages, wat een riskante zet is. In een andere game word je afgeleid door de filmpjes, maar in Trine moeten de stemmen het verhaal dragen. Het blijkt echter een geslaagde gok want de stemmen schitteren echt. Zeker de verteller slaagt erin om het verhaal tot leven te brengen en de juiste sfeer te creëren zodat het lijkt alsof je echt een sprookje speelt. Ook qua muziek doet Trine het goed, de muziek heeft een Middeleeuws smaakje zodat je echt het gevoel krijgt dat je in de tijd van ridders en magiërs zit. Er zijn ook nog enkele geluidseffecten, zoals die voor het verschijnen van nieuwe items. Zij zijn eenvoudig en worden vaak herhaald, maar dat werkt gelukkig niet storend. Deze effecten zijn dan ook deels als hint bedoeld.


De sfeer in Trine wordt ook versterkt door de graphics die een stijltje hebben dat vergelijkbaar is met Braid. Trine kiest echter voor een iets donkerder kleurenpalet en ziet er nog net iets beter uit dan Braid. De game biedt prachtige levels aan waarbij vooral de lichteffecten opvallen. Zeker in de donkere levels waar je de boog van de dievegge gebruikt om toortsen in brand te steken tonen die effecten. Ook de animaties van de personages zullen opvallen. Elk personage beweegt namelijk op zijn eigen manier, zo lijkt de ridder een beetje onhandig en beweegt de kledij van de tovenaar terwijl hij loopt. Dat laatste wordt geregeld door een physics systeem dat tijdens de game een belangrijke rol speelt. Zo moet je regelmatig weegschalen manipuleren door er een item op te plaatsen of door er zelf op te springen.

Qua gameplay lijkt Trine soms wel een mix van de oude Prince of Persia games en The Lost Vikings, wat zeker geen schande is. Trine geeft je drie personages met elk hun eigen vaardigheden. De ridder heeft de minst opvallende krachten. Met zijn zwaard en schild is hij natuurlijk de beste figuur om mee te vechten, maar zijn puzzels zijn beperkt tot het vernietigen van deuren. Om de puzzels op te lossen zul je vooral rekenen op de magiër die objecten tevoorschijn kan toveren. Dit toveren verloopt echter niet altijd even vlot. Je kunt driehoeken, vierkanten en planken tekenen, maar de game herkent deze niet altijd vlot. Zeker als je een driehoek wil tekenen, zal er vaak een vierkant verschijnen. Het zorgt voor lichte frustratie, maar je zult de game er zeker niet voor aan de kant schuiven.

De momenten dat je de tovenaar gebruikt, zijn toch de momenten dat je rustig kunt werken. Elk personage heeft namelijk zijn eigen doel, dus je zal regelmatig moeten wisselen om elke situatie optimaal aan te pakken. Als je een horde skeletten tegenkomt, schakel je liefst over naar de ridder terwijl je voor puzzels best kunt kijken naar de magiër. Wisselen gaat gelukkig vlot met een enkele druk op een schouderknop en je kunt zelfs wisselen in het midden van een beweging met een ander personage. Je kunt eindeloos wisselen en dat is ook de bedoeling. Frozenbyte wil dat je elke uitdaging - zoals het uitspelen van een level of het vinden van ervaringspunten - aanpakt door te experimenteren met de verschillende personages. Dat zorgt wonderwel voor een gameplaymechaniek die je urenlang aan je scherm bindt.


Je kunt de drie personages op elk moment gebruiken, waardoor de game zich ook leent voor een coöperatieve functie. Er is dan ook een offline coöperatieve mode aanwezig welke op elk moment kan geactiveerd worden. Als je problemen hebt met een bepaald level, kun je dus een vriend uitnodigen om jou te helpen met het verslaan van monsters. Trine is echter niet compleet geschikt voor zo'n coöp-mode. De kracht van de game komt uit het wisselen tussen de personages en niet alle levels zijn even geschikt om te doorlopen met alle personages. Het laatste level begint bijvoorbeeld met een segment dat de ridder onmogelijk kan overleven en dat ook voor de magiër een gigantische opgave is. In je eentje is de game ook leuker te spelen aangezien het vechten te makkelijk wordt met meerdere spelers en het puzzelen minder leuk.

De gameplaymechaniek van het wisselen werkt zeer goed, wat mee te danken is aan een goede besturing. In LittleBigPlanet was de besturing soms een beetje zweverig door het physics systeem, maar Trine heeft dit probleem niet. De besturing is eenvoudig en doet exact wat je verwacht. Aanvallen met de ridder doe je bijvoorbeeld met één knop terwijl je zijn schild in alle richtingen kunt bewegen met de rechter analoge stick. Hierdoor blijft het vechten interessant. Perfect is de game echter niet. Zo heeft Frozenbyte nog altijd problemen met het plaatsen van checkpoints waardoor sommige levels moeilijker zijn dan nodig was geweest. Ook qua balans valt de game tegen. De eerste tien levels zijn uitdagend, maar je komt er met gemak door. De laatste levels dwingen je echter plots sneller te reageren en te werken. In het laatste level moet je bijvoorbeeld plots tegen de tijd werken zonder dat je checkpoints tegenkomt. Het is zeker haalbaar, maar een meer graduele opbouw was perfect geweest.

Met Trine heeft Frozenbyte een modern sprookje ontwikkeld voor het PlayStation Network. De game kost €19.99, wat zeker duur is in vergelijking met andere downloadbare games, maar Trine is dat geld zeker waard. Terwijl de meeste downloadbare games innovatie proberen aan te bieden, probeerde Frozenbyte gewoon een lekker ouderwetse platformgame met puzzels te maken en daarin zijn ze geslaagd. Dingen als de tegenvallende coöperatieve multiplayer en het feit dat de bewegingen van de tovenaar niet altijd correct worden geregistreerd, zijn kleine smetjes op deze leuke platformgame. De game biedt namelijk een tiental uur plezier in een prachtige wereld, waarna je nog alle extra's kunt zoeken wat de gameplay sterk verlengt.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   90
Replay   90

Trine is een fantastische platformgame.
89


16:41  Screens Blue Dragon: Beasts of the Underworld
14:09  Modern Warfare 2 later op de PC?
 Reacties (21)
 Pagina: 1
GekooktEi op 05-10-2009 om 14:45 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Jammer dat de coöperatieve modus tegenvalt, ik zou juist meer leuke downloadable games willen zien met coöp.

Louis Tinner op 05-10-2009 om 14:56 [Niv: 201 / Exp: 10063]
platformers ftw
Maar voor die prijs had er wel wat punten afgetrokken mogen worden

Robert op 05-10-2009 om 15:17 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Nee, dit is echt een klasse spel, hoewel 15e een meer gerechtvaardigde prijs zou zijn, is het de 20 euro ook waard.

Gast (77.248.221.xxx) op 05-10-2009 om 15:40
Ik heb de game op de PC gespeeld, echt een hele leuke :) Van je objecten tevoorschijn toveren had ik ook even last dat ie soms een vierkantje ipv driehoekje zag of andersom, maar verder werd alles wel goed herkend, maar misschien komt dat ook wel door het verschil in muis en analoge stick.

@Louis Tinner

Van high budget titels van 65 euro met maar een SP van 6 uur wordt het toch ook niet afgetrokken omdat je voor zo'n korte SP zoveel moet betalen...



Louis Tinner op 05-10-2009 om 15:56 [Niv: 201 / Exp: 10063]
^ja datisookzo, als ie 20 euro waard is dan is dat zo

Onna76 op 05-10-2009 om 16:05 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Ik snap het niet... een game waar je 12-15 uur aan spendeert voor 60 Euro is wel rechtvaardig zeker, maar een PSN titel met dezelfde hoeveelheid uur van 20 Euro is dan weer te duur... ennuh, met dit spel valt platinum te halen. Games moeten tenminste 20 Euro zijn om platinum mee te kunnen behalen en daar gaat zeker nog wel wat uurtjes in zitten om alles te vinden. Ik heb zelf nog geen platinum. Iemand een tip hoe je die 3 vijanden met 1 schot voor elkaar krijg

Ik vind het spel echt het geld waard, ouderwets 2D platform spel in een prachtige fantasierijke wereld met een geweldige soundtrack. Die Finnen gunnen alle credits ennuh... de composer is dezelfde als van Stardust HD

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-10-2009 om 16:09 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
En vergeet niet, dit is de goedkoopste versie die beschikbaar is. En @Onna76: eerst de dievegge goed upgraden en dan licht naar boven schieten als er enkele vijanden onder je staan.

Scar op 05-10-2009 om 16:32 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Ik vind de stijl in ieder geval echt niet vergelijkbaar met Braid, en Braid is daarentegen zelfs nog wel 2D.

Het is wel een game die mij aanspreekt en hij krijgt goede cijfers.
Als het goed is kwam er van deze game net al bij Wipeout ook een Disc-versie, daar wacht ik dan wel op

Scar op 05-10-2009 om 16:33 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ Joni
Is er ook een duurdere versie?

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-10-2009 om 16:42 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
De PC versie kost €10 meer.

Onna76 op 05-10-2009 om 16:49 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Owwww. thanks voor de tip hey Joni,

SPOILER



dus die Fire bow werkt ook gewoon? Maar moeten wel skeletten zijn he?


EINDE SPOILER

Wow PC versie 10 Euro meer??? Nou als je beiden hebt dan weet je wat er te doen staat...

Gewijzigd door Onna76 op 05-10-2009 om 16:50

Robert op 05-10-2009 om 16:53 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@ Joni Philips

Dat is NIET waar, op steam staat hij voor 20,-
http://store.steampowered.com/app/35700/

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-10-2009 om 16:57 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Robert: Dan is hij in prijs gedaald, origineel was hij €30. Dan is ook de PC versie een aanrader als je geen PS3 hebt.
@Onna76: FireBow moet ook werken, maar je moet je vooral concentreren op die meer-pijlen upgrades.

Onna76 op 05-10-2009 om 17:14 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Alright then... ow je bedoelde licht figuurlijk, niet letterlijk licht, oke gesnopen, ga het straks even proberen

Matesers op 05-10-2009 om 17:44 [Niv: 58 / Exp: 2892]
ja, ik had al het idee dat dit een sterke game zou worden.

Gast (84.27.71.xxx) op 05-10-2009 om 17:46
Heb de game op de PC gespeelt, echt een prachtige game.

Met name de muziek, die vond ik echt tof.

Onna76 op 05-10-2009 om 19:02 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Joni, in welke level heb je dat klaar gespeeld? Probeer het in de dragon graveyard, maar lukt me voor geen kant. Die leeghoofdige bone bastards komen maar achter m'n kont aan gelopen. Dacht een leuk plekje gevonden te hebben beneden waarbij drie van die skletten boven me op een rijtje stonden maar die pijlen raakte er maar net 2.

Talicus op 05-10-2009 om 21:00 [Niv: 66 / Exp: 3303]
@Robert

De adviesprijs voor de retail PC versie met doosje is, of in ieder geval was, 30 euro.

sasukevsbyakugan op 05-10-2009 om 21:47 [Niv: 41 / Exp: 2052]
ps3 way to go! had hem al een maand maarja he

Joni Philips (Eindredacteur) op 06-10-2009 om 06:09 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Onna76: Heb hem zelf nog niet gehaald, maar wel al de tips ervoor gelezen op PS3Trophies.org. Zij doen het in Fangle Forest op de brug.

Velqor op 07-10-2009 om 23:23 [Niv: 191 / Exp: 9548]
''Zij doen het in Fangle Forest op de brug''
Klinkt verkeerd als je nog niet de voorgaande reacties had gezien, haha

goede game lijkt me dit btw!!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Trine
Type:
Game
Releasedatum:
03-07-2009
Ontwikkelaar:
Frozenbyte
Uitgever:
Nobilis
Media:








Meer media