Zijn er eigenlijk kinderen die het verhaal van Charlie and the Chocolate Factory niet kennen? Mocht je tot die kleine groep behoren die het boek niet gelezen heeft, ren dan nu naar de bibliotheek, schaam je op de weg ernaartoe en leen het boek. Pas als je het boek gelezen hebt mag je verder lezen!
In 1971 werd het boek van Roald Dahl al eens verfilmd onder de titel Willy Wonka & The Chocolate Factory en dit wordt nu nog eens over gedaan onder de titel Charlie and the Chocolate Factory. Met de directie in handen van Tim Burton en een cast welke o.a. bestaat uit Johnny Depp en kinderster Freddie Highmore kon een succes niet uitblijven. De vraag is nu of de game hetzelfde teweeg kan brengen.
De magische wereld van de chocolade
De game begint in een straat waar ik (Charlie spelend) een 10 dollar biljet voorbij zie vliegen. Als arme jongen is dit natuurlijk een immens kapitaal en ik bedenk me dan ook geen seconde voordat ik achter het biljet aanhol. Na gerend, gesprongen en gegleden te hebben is hij dan van mij: Het biljet!
In een vrolijk filmpje (begeleid met een sfeertje welke uit een stripboek afkomstig lijkt) koopt Charlie een chocoladereep en vindt de gouden wikkel; de toegang tot de chocoladefabriek waar nooit iemand naar binnen gaat.
Dit is dan ook meteen het laatste wat ik van de buitenwereld gezien heb, de rest van het spel speelt zich namelijk volledig binnen de fabriek af. Meteen lopen we dan ook meteen tegen een minpunt aan wanneer deze film naar een game wordt getransporteerd; alles speelt zich op één locatie af, wat eigenlijk een saaie setting is voor een game. Toch hoeft dit voor een game als deze geen belemmering te zijn maar dat is het wel. De wereld van Charlie en de chocoladefabriek werd, naarmate de game vorderde, steeds minder magisch en het had weinig gescheeld of ik had de disc een eenmalige vliegtocht naar de prullenbak gegeven. Het hoe en waarom zal ik hieronder uiteenzetten.
Een fabriek vol irritatie
Meteen in het begin leer je al kennis maken met de vrolijke Oompa Loompas waar je de rest van de game gebruik van zult maken. Deze vrolijke snuiters zijn te verdelen in drie groepen; de Harvester Loompas (verzamelen snoep), de Welder Loompas (repareren lekkende pijpen) en Electrician Loompas (deze repareren machines).
Deze Oompa Loompas kun je drietal commando's geven, namelijk Work, Follow and Wait (Werk, Volg en Wacht). Hiermee lijken kleine gamertjes klaargestoomd te worden voor oorlogsspellen waar je de troepen de vijandelijke linies in stuurt om aldaar ... ok, ik dwaal af.
Nu zijn deze Oompa Loompas bedoelt om je te helpen in de game, maar nog vaker lijken deze kleine ventjes je te willen irriteren. Staan er namelijk meerdere Oompa Loompas bij elkaar (soms in groepen van zes) en je wilt één van hun een opdracht geven, dan reageert negen van de tien keer de verkeerde. Mocht je dan uiteindelijk de goede te pakken hebben dan houdt de irritatie nog niet op. Zo zal regelmatig het verkeerde commando uit het keelgat van onze Charlie schieten. Als ik op Work klik en ik hoor tot drie keer toe Wait dan begint dit dusdanig te irriteren dat ik regelmatig zin had om dat pestventje eens even lekker verrot te schelden. Gelukkig luisterde het Oompa Loompa kereltje de vierde keer wel en ging met me mee op pad.
|