Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Left 4 Dead 2


Door Roderick op 03-12-2009 om 12:52
Bron: Gamed

Vorig jaar kwam Valve met het succesvolle Left 4 Dead. De game bracht een simpele formule die goed uitgewerkt was. Een prima kwaliteit gecombineerd met een stevige marketingcampagne maakte van Left 4 Dead een succes. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Dat het vervolg al een jaar na het origineel kwam was voor sommige mensen iets te snel. Toch is het tweede deel onlangs op de PC en Xbox 360 verschenen.

Voor veel gamers leek Left 4 Dead 2 te weinig nieuwe content te bieden om al zo snel op de markt te komen. EA en Valve werden ervan beschuldigd even makkelijk in te cashen op het succes van het eerste deel. Ook was de community boos dat de belofte van veel downloadable content voor het eerste deel verbroken zou worden. Aan Gamed de taak om eens kritisch te kijken of Valve en EA de fans een beetje tevreden kunnen maken met dit tweede deel. In het kort valt alvast te zeggen dat men er zeker niet op alle vlakken in geslaagd is. Om dat te weten komen lees je rustig verder.

Het concept van Left 4 Dead draait maar om één ding en dat is zoveel mogelijk zombies doden. In de tussentijd moet je ook nog eens zorgen dat je in leven blijft en om dat voor elkaar te krijgen moet je samenwerken. Coöperatieve gameplay is dus wat de klok slaat in Left 4 Dead. Met maximaal vier man kun je online de verschillende levels bestormen. Het doel in een level is het vinden van de veiligheid en in de tussentijd kun je zoveel mogelijk zombies doden als je wil. Levels zijn opgedeeld in safe-rooms waarin je even bij kunt tanken, nieuwe supplies kunt graaien, om vervolgens weer door te gaan. Simpel toch? Klopt helemaal, ware het niet dat er shitloads aan zombies op je staan te wachten als je besluit weer verder te gaan.


In totaal kent Left 4 Dead 2 vijf campaigns waar je elk ongeveer een uur mee bezig bent als alles goed gaat. Vooral dat laatste is belangrijk want de moeilijkheidsgraad in dit tweede deel is een stuk hoger dan het eerste deel. Ook voegt de nieuwe Realism mode een flinke uitdaging toe: in deze modus moet je écht goed samenwerken om te overleven, want de zombies zijn dodelijker dan ooit en de game helpt je op geen enkel vlak meer. De moeilijkheidsgraad is eveneens groter door de toevoeging van nieuwe ‘special zombies’. Deze speciale zombies kunnen meer dan de normale breindode idioot die maar een beetje op je af rent. Naast de Witch, de Smoker, de Tank, de Hunter en de Boomer kent Left 4 Dead 2 drie nieuwe varianten. De eerste is de Jockey, die bovenop de kop van een speler springt en hem zo flink wat schade toedoet. Ook heeft de speler weinig controle meer over zijn bewegingen. Vrij irritant dus. De tweede zombie is de Charger. Deze stormt op je af, ramt je, pakt je beet en slaat je meerdere malen op de grond. Een stevige kerel dus, maar hij is vrij snel naar de grond te krijgen. Tot slot is er de spitter, een ontzettend lelijke zombie die lelijk groen zuur naar je spuugt, wat heel schadelijk is.

Al met al dus een paar toevoegingen en een compleet nieuwe campaign modus, maar het voelt allemaal wel erg hetzelfde. De nieuwe levels kennen meer licht en afwisseling in graphics, maar de traditionele gameplay is exact hetzelfde gebleven ten opzichte van het eerste deel. Wapens, hoewel er enkele nieuwe guns zijn toegevoegd, hebben niet het goede gevoel dat je er maar eeuwig door mee wil knallen en de nieuwe levels vereisen over het algemeen geen nieuwe tactieken ten opzichte van de levels die je in het eerste deel hebt gehad. De traditionele gameplay en aanpak is zo gelijk gebleven dat Left 4 Dead 2 een stuk sneller verveelt dan deel 1. Heb je het eerste deel nooit gespeeld, dan is het natuurlijk een compleet ander verhaal. Heb je het eerste deel meerdere malen doorgespeeld, dan komt het je allemaal erg bekend voor. Ook geldt dat de campaign levels in Left 4 Dead 2 wat te langgerekt aanvoelen. Naar het einde van elke campaign toe voel je duidelijk dat het maar wat als tijdrekken aanvoelt. Elk level moet het hebben van slechts een paar hoogtepunten en daar tussenin is er vrij weinig.

Dit mag toch een teleurstelling genoemd worden. De toevoeging van nieuwe zombietypes zou een tactische laag aan het tweede deel kunnen toevoegen, wat helaas niet is gelukt. De wapens zouden beter aanvoelen en onderling meer verschillen dan in het eerste deel, wat echter niet het geval blijkt. De toevoeging van melee wapens heeft van de hele Left 4 Dead beleving zelfs een minder tactisch geheel gemaakt aangezien het nu bij horden zombies om je heen soms gewoon een kwestie van om je heen hakken is. In het eerste deel moest je er juist voor zorgen dat je uit de buurt bleef van die grote groepen. Het verdwijnen van een stukje tactiek heeft grote invloed op de voldoening die de game geeft en daar ligt een groot manco bij Left 4 Dead 2. Hoewel eigenlijk alles aan de game verbeterd is ten opzichte van het eerste deel is het juist hier misgegaan. Deel 1 geeft meer voldoening in de uiteindelijke gameplay. Ben je de standaard campaign modes zat dan kun je echter altijd voor andere multiplayer modes kiezen. Deze modi zijn wat meer competitief van aard. Je kunt het net als in het eerdere deel als een special infected opnemen tegen de survivors. Nieuw in het tweede deel is echter de scavenge mode. In deze mode moeten de overlevenden benzine vinden en moeten de special infected voorkomen dat de survivors de benzine vinden.


Wat betreft presentatie scoort de Source engine nog steeds goed. Een engine die al zo lang meegaat en er nog steeds zo goed presteert verdient een boel respect. Met name de effecten in Left 4 Dead 2 zijn van een uitstekend niveau en de charactermodels kennen een boel detail. Sommige omgevingen kunnen een beetje kaal en steriel ogen, maar dit zijn slechts uitzonderingen. Ook is de presentatie in het tweede deel een stuk sterker dan in het eerste deel. Er gebeurt meer om je heen, in de lucht bijvoorbeeld, en er wordt daarom een sterkere sfeer neergezet. Ook het geluid helpt hier flink aan mee door meer omgevingsgeluiden en sterkere effecten van de zombies. Het knalharde wapengeluid is echter nier opgeofferd.

Uiteindelijk is Left 4 Dead 2 niet alleen meer van hetzelfde, maar zijn ook de dingen die het tweede deel toevoegt niet een echte aanvulling op de gameplay die Left 4 Dead zo sterk maakte. De game heeft een wat minder tactische inslag en zal om die reden vrij snel vervelen voor de gamer die veel tijd in Left 4 Dead heeft gestoken. Dit wil niet zeggen dat Left 4 Dead 2 helemaal geen leuke game is, in tegendeel, de formule van Left 4 Dead is erg sterk en deze kracht is ook in het tweede deel op te merken. Echter is er wat aan deze kracht ingeboet om de speler meer te bieden. Wat betreft presentatie blijft de game vol kwaliteit. Voor het derde deel mag Valve rustig denken aan de volgende leus: Less is more.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   83
Graphics   83
Replay   70

Left 4 Dead 2 blijft sterk, maar kampt met wat problemen.
78


15:09  Call of Duty 7 speelt zich af in het verleden?
09:27  Sony werkt aan Bayonetta?
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
Weslii op 03-12-2009 om 13:02 [Niv: 167 / Exp: 8338]
OOoo ik verheug me zo enorm op deze game. Deze maand ga ik hem halen als mijn 13e maand binnen is.

Op dit moment speel ik de demo grijs!!!


Cijfer valt me enigszins tegen en valt ook een beetje buiten het gemiddelde dat deze game scoort. Het weerhoud me er niet van om hem toch te kopen want ik heb me zo ontzettend vermaakt met deel 1 dat ik snak naar meer.

AmazingShikoku op 03-12-2009 om 13:05 [Niv: 129 / Exp: 6459]
Vergeleken bij de magere 80 die jullie voor Assassin's Creed 2 over hadden vind ik dit zelfs nog hoog :')

Matesers op 03-12-2009 om 13:19 [Niv: 58 / Exp: 2892]
Ik vind het goed dat een gebrek aan innovatie wordt afgestraft

Weslii op 03-12-2009 om 13:21 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik denk dat er teveel nadruk op innovatie wordt gelegd. Het lijkt een beetje dat men moet innoveren om het innoveren en niet om de ervaring te verbeteren.

Der ervaring staat als een huis en dan vind ik het nieterg dat er niet geinnoveerd wordt. Anders zou je MW2,ook een laag cijfer moeten geven.

Roderick op 03-12-2009 om 13:26 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Het gaat niet zozeer om het wel of neit ontbreken van innovatie, want daar ben ik ook niet zo heel gevoelig voor. Waar het om gaat is: áls je innoveert (wat L4D2 op kleine schaal wel degelijk doet tov deel 1), doe het dan goed. L4D is een sterke formule die heel simpel is. Simpel=doeltreffend. Maak je het minder simpel, dan mag dat nooit negatief effect hebben op de doeltreffendheid.

Lawliet op 03-12-2009 om 14:05 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik heb er super veel plezier aan en dat is wat toch uiteindelijk telt. Het had wat verfrissender kunnen zijn, dus ik kan wel begrijpen dat voor velen als een uitbreiding voelt. Alnog een aanrader!

Dennizzen74 op 03-12-2009 om 14:14 [Niv: 42 / Exp: 2076]
Eerlijk gezegd vind ik deze review iets te subjectief. Natuurlijk mag een reviewer een eigen mening hebben, maar hier wordt naar mijn mening door deze subjectiviteit de game niet eerlijk beoordeeld. Bijvoorbeeld er wordt gezegd: "De traditionele gameplay en aanpak is zo gelijk gebleven dat Left 4 Dead 2 een stuk sneller verveelt dan deel 1." Was de traditionele gameplay van L4D juist niet goed dan? Waarom verveelt het dan sneller?

Roderick op 03-12-2009 om 14:26 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Als je doorleest zie je staan dat de tactiek in dit tweede deel niets levert boven deel 1 en daar zelfs op inboet. Dat staat houdbaarheid van deze game in de weg.

Louis Tinner op 03-12-2009 om 14:31 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Als deel 2 niet echt een verbetering is op deel 1, of zeer klein zoals bij zoveel games, verdient het een lager cijfer. Een mindere wow factor is minder hoog punt

En stop eens met dat gezeik als hier een review staat die niet met het gemiddelde cijfer overeenkomt Wat een argument... Zijn er eens wat meer kritische reviews, krijg je dat soort gezeik

Joris op 03-12-2009 om 14:33 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Goede recensie. Ik heb deel 1 nog steeds niet gespeeld, dus ik denk dat ik dan maar gewoon voor dit deel ga.

Lawliet op 03-12-2009 om 14:33 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik vind de replaywaarde alsnog altijd even groot als het eerste deel, zo niet, meer!

Shadowx op 03-12-2009 om 14:39 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Zo lang mij zoon van 11 hier enorm veel plezier aan heeft dan is voor hem dat spel een 9 a 10 waard, dus die hele review van Roderick sorry neem ik niet serieus .

Voor mij is het ook een 10 waard , hij houd tenminste ze bek en heeft veel plezier aan het spel

Gewijzigd door Shadowx op 03-12-2009 om 14:40

Joris op 03-12-2009 om 14:44 [Niv: 60 / Exp: 3009]
@Shadowx, ik heb het idee dat je elk cijfer hier een of twee punten te laag vindt. Misschien is jouw schaal gewoon wat anders en moet je er standaard een paar punten bij optellen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-12-2009 om 14:56 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Shadowx: Als ik zo je reacties onder reviews lees moet ieder spel van jou maar een negen of een tien krijgen. Daarnaast staat er een duidelijke rating op deze game, dus hoort je zoon van elf deze helemaal niet te spelen. Dat is uiteraard een persoonlijke keuze, maar de smaak van een elfjarige heeft natuurlijk niets te maken met een review van iemand met jaren spelervaring.

Gast (62.238.36.xxx) op 03-12-2009 om 14:57
Heerlijk spel, zeker een 8,5 waard!!!!!!!!!!!!

Niels op 03-12-2009 om 15:08 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Eindelijk eens een reviewer die het aandurft om deze schandelijke uitmelkerij te bestraffen.

Als je in minder dan een jaar tijd met een sequel durft afkomen die eigenlijk alleen maar een patch van het origineel is, dan verdien je geen hoog cijfer IMHO!

Gast (87.66.106.xxx) op 03-12-2009 om 15:22
"@Shadowx, ik heb het idee dat je elk cijfer hier een of twee punten te laag vindt. Misschien is jouw schaal gewoon wat anders en moet je er standaard een paar punten bij optellen. "



I Lol'D *D

D i R T Y op 03-12-2009 om 15:41 [Niv: 31 / Exp: 1538]
Haha, neem het niet te serieus. Het is voor hem een 10 omdat zn kop dicht houd en niet omdat ie t spel zo geweldig vind Dat snap je zeker nog wel

Verder vond ik de demo al vrij snel saai worden. Aan het begin was t vet maar daarna al niet meer. Dus koop em toch maar niet omdat de rest ook dan vrij snel saai word denk ik...

Shadowx op 03-12-2009 om 16:04 [Niv: 155 / Exp: 7765]
@Joris en rene Groen.

Als je me reply goed leest kan je zien dat ik zelf het spel niet eens heb.

Mijn zoon van 11 heeft het spel en als hij het enorm goed vind en mij met rust laat als ik zit te gamen en ik hoor hem veel plezier hebben met de game dan is dat voor mij een 10 waard.

Plus Rene mij zoon gamed al FPS shooters van ze 3 en half dus kwa game ervaring zit tie heel hoog , denk zelf dat tie de gemiddelde gamer hier wegknalt maar goed dat terzijde.

Tevens rating of niet mij zoon neemt zombies niet serieus , games neemt tie al helemaal niet serieus als het aankomt op geweld , en dat is een goed teken , mij zoon staat op school bekend als een normaal lief ventje dat het verschil ziet tussen realiteit en films en games.

De enige die me reply tenminste goed las was D i R T Y , dus zou zeggen scroll up en lees het nogmaals.

Gewijzigd door Shadowx op 03-12-2009 om 16:08

Gast (62.195.181.xxx) op 03-12-2009 om 16:04
WTF?? wat is dit een laag cjifer?? 7 voor replay 8,3 voor gameplay wtf??

Gast (213.10.215.xxx) op 03-12-2009 om 16:12
ahhaahahahha :r

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-12-2009 om 16:14 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Shadowx: Ik zeg nergens dat JIJ de game gespeeld hebt, ik zeg enkel dat ik onder vele reviews een opmerking zie dat het cijfer te laag is. Terugkijkend naar Joris zijn reply: ook hij zegt nergens dat jij de game gespeeld hebt.

Verder zeg ik nergens dat je zoon een kleine terrorist is / zal worden door het spelen van FPS games, ik zeg alleen dat hij er wat jong voor is. Het is uiteraard de keuze van de ouder of hij zijn zoon / dochter dit soort titels laat spelen.

Shadowx op 03-12-2009 om 16:17 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Je ziet mij toch ook nergens zeggen dat ik het eens ben met je cijfer of niet , ik zeg alleen dat ik in dit geval je review niet serieus neemt omdat mij zoon er heel veel plezier mee heeft en dat is voor mij al een 10 waard.

Plus ik hoef het toch niet altijd met een reviewer eens te zijn of zie ik dat verkeerd.
Als jij in de sloot springt hoef ik er toch ook niet in te springen of zie ik dat verkeerd.

Ik vind de reviews 9 van de 10x mooi geschreven maar dan hoef ik nog steeds niet het eens te zijn met het eind cijfer.

Punt is een review is leuk maar het eind cijfer blijft toch altijd een personelijk iets , de 1 vind het goed geeft het een 8 de ander een 9 dat verschil zal je nu altijd houden.
Vandaar dat ik het 9 van de 10x niet eens ben met een eind cijfer maar dat neemt niet weg dat ik het een slechte review vind.
Een goed voorbeeld was Roderick ze review van Forza 3 , hij heeft en dat kon je zien als je de review gelezen heb enorm veel tijd ingestoken dat mensen het niet eens waren met een eind cijfer ok dat kan maar dat nam niet weg dat de review zelf slecht was integendeel die was enorm goed.
Maar een eind cijfer is een personelijk iets.

Gewijzigd door Shadowx op 03-12-2009 om 16:21

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-12-2009 om 16:18 [Niv: 747 / Exp: 37353]
En daar kwam dus mijn reactie op.

Goed, nu ontopic.

Shadowx op 03-12-2009 om 16:25 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Maar dan hoop ik wel dat je begrijpt dat ik de reviews hier niet personelijk aanval

Ok ontopic


Mooie review

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Left 4 Dead 2
Type:
Game
Releasedatum:
20-11-2009
Ontwikkelaar:
Turtle Rock Studios
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media