Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Retro Feature: Red Alert


Door Simon op 22-02-2010 om 13:47
Bron: Gamed

We leven in een tijd waarin de grafische kracht van videogames steeds groter en groter wordt. Detailwerk waarbij we de wimpers van personages kunnen tellen en de explosies niet meer van echt te onderscheiden zijn. Toch was dit vroeger anders. Vandaar dat we bij Gamed zo nu en dan eens terugkijken naar enkele titels die vroeger ons hartje sneller deden kloppen. In de Retro Feature van vandaag kijken we terug naar Command & Conquer: Red Alert 1.

Het is een donkere dag in januari. Op de thermometer staat -6 en buiten ligt er een dik pak sneeuw. Een ideale dag voor een gozer van acht om buiten te spelen zou je zeggen, maar ik had andere plannen. Terwijl mijn vrienden buiten aan het spelen waren, startte ik de pc op de donkere zolderkamer. Kijkend naar het Windows 98 logo, zit ik mijn tactieken voor mijn volgende veldslag alweer uit te denken. Natuurlijk zou ik als de Russen spelen, maar wie zou mijn tegenstander worden? De Britten of toch de Duitsers? En nog belangrijker, op welke map zou ik spelen? Natuurlijk kon ik voor een klassieke map gaan, maar eentje zelf maken was natuurlijk nog veel leuker. Ondertussen was de computer eindelijk opgestart en wou ik gaan beginnen, net toen mijn moeder riep: “Simon, ga eens buiten spelen!”

Bovenstaande alinea ging over Command & Conquer: Red Alert, de beste RTS van de vorige eeuw. Met voor die tijd unieke features als online (!) multiplayer en een map editor was Red Alert zijn tijd ver vooruit. Echter waren er samen met mij vast veel andere gamers die de online multiplayer nooit hebben kunnen uitproberen, omdat internet in die tijd nog via de telefoonlijn verliep (en het dus al gauw een fortuin kostte om eventjes internet te gebruiken). Dat deed verder geen afbreuk aan de perfectie van de game, want dat was Red Alert namelijk ook: perfect.


Command & Conquer: Red Alert kenmerkte zich door het humoristische karakter. Zo werden missies voorafgegaan door filmpjes opgenomen met echte acteurs. Dat het acteerwerk vaak van erbarmelijke kwaliteit was, was juist het grappige. Deze filmpjes waren zelfs zo populair dat we ze later nog terug vonden in Red Alert 2 en 3. De humor vinden we ook terug in het verhaal. Zo vertelt Red Alert het verhaal van een alternatieve geschiedenis. In het beginfilmpje krijg je te zien hoe Albert Einstein terug in de tijd reist om zo Adolf Hitler uit te schakelen, voor hij aan de macht komt. Hiermee wilde Einstein voorkomen dat de Tweede Wereldoorlog zou uitdraaien tot een bloedbad. Niets bleek echter minder waar. Hoewel Duitsland nu geen supermacht meer is, is de Sovjet dat wel. Zij hebben de intentie om heel Europa in te nemen, iets wat ze met jouw hulp moet lukken.

Er waren twee campagnes en als mijn geheugen het goed heeft, werden die via twee discs verspreid. Op de ene disc vond je de campagne van de Sovjet, oftewel de Russen. Met een bescheiden leger trek je Europa in om diens inwoners tot jouw onderdanen te maken. Nadat je Duitsland ingenomen hebt, constateert Stalin echter een vreemde gebeurtenis: een vrachtwagen van de Allies (geallieerden) verdwijnt zomaar in het niets. Hier moet iets achter zitten! De Allies bleken een geheim wapen te bezitten, namelijk de Chronosphere waarmee ze onzichtbaar konden worden. Stalin, en dus ook jij, slaagt er echter later wel in om Europa in te nemen. Jammer genoeg stond Stalin een ander lot te wachten. Dankzij de andere disc kon je ook met de geallieerden spelen, wat een hele andere ervaring bood.

Maar als ik eerlijk ben, heb ik tot ik wat ouder was nooit omgekeken naar de campagne. Sowieso begreep ik toch niks van de gesproken tekst. Wat mijn interesse (en die van mijn vrienden) wekte, was de mogelijkheid om simpelweg een potje tegen één of meerdere computergestuurde vijanden te starten. Binnen enkele seconden zat je zo in het spel en kon je je briljant uitgedachte tactieken toepassen. Er zijn meerdere facties om mee te spelen, waarbij mijn overduidelijke favoriet de Russische factie was.


Elk potje begin je met een handjevol eenheden, waarvan je er een kunt laten omvormen tot je hoofdgebouw. Het is belangrijk die goed te plaatsen, aangezien je alleen vlak daaromheen andere gebouwen kunt bouwen. Eens je het hoofdgebouw geplaatst hebt, kun je beginnen met het opbouwen van een grote basis. Je moet genoeg energiecentrales hebben voor energieproductie, een raffinaderij om geld te storten en silo’s om inkomsten in op te slaan. Wanneer je steeds meer gebouwen bouwt, moet je letten op je energie, aangezien ieder gebouw energie slurpt. Als je een fabriek gebouwd hebt, kun je beginnen met het bouwen van onder andere tanks om je leger uit te breiden. Denk je dat je leger groot genoeg is om de vijand te verslaan? Dan is het tijd om de map eens te gaan onderzoeken. Uiteraard waren er ook nog speciale gebouwen zoals de atoombom, die een bepaalde tijd nodig hebben om op te laden.

Is dit alles wat Red Alert zo geweldig maakt? Onder andere. Natuurlijk gaat de gameplay nog dieper dan dit, maar juist de simpliciteit maakt dit spel zo verslavend. Wat hielp aan jouw plezier waren ook de geweldige geluidseffecten, zo reageren units wanneer je ze een commando geeft (Yes Sir met Russisch accent, geweldig!). Ook de eerder genoemde map-editor kende vele unieke features. Je kon je fantasie de vrije loop geven, iets wat zeker opzienbarend was voor die tijd. Daarnaast zijn er ook tientallen uitstekende door fans gemaakte mods. Hoewel ik er toen niks van af wist, bieden ze vandaag de dag toch nog een grote impuls om de game te spelen.

Terwijl ik dit schrijf, word ik overspoeld met mooie herinneringen, iets wat mijn collega’s Nick en Koen ook ervaren hebben. De eerste keer dat ik de vijand succesvol versloeg, die ene keer dat ik met een atoombom het kamp van de vijand vernietigde, het moment dat ik erachter kwam dat je tegen meerdere vijanden tegelijk kon spelen, die mooie tijd in z’n geheel… Was vroeger dan echt alles beter? Dat is iets waar ik niet over ga oordelen, maar wat vast staat, is dat Red Alert kwam, zag en overwon. De game bood unieke features en is zelfs vandaag de dag nog goed speelbaar, iets wat ik je zeker aanraad. Command & Conquer: Red Alert is gratis en legaal te downloaden vanaf de officiële EA site: disc 1 en disc 2. Als jullie mij nu willen excuseren, ik moet even een vijand de grond in stampen.


13:48  AvP pakt koppositie in UK Charts
13:43  Nieuwe project Levine niet op PAX East
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Royta op 22-02-2010 om 14:40 [Niv: 17 / Exp: 855]
Paar dagen geleden gedownload, gezien mijn oude discs niet meer werken. Het is een genot om te spelen zelfs na al deze jaren!

HcV83 op 22-02-2010 om 14:56 [Niv: 44 / Exp: 2195]
Ah de tijd van de inbel verbindingen. Hoewel er al internetverbindingen beschikbaar waren via de coax had je niet veel mensen die daadwerkelijk 50 gulden ervoor wilden neerleggen. Dus dan was het je crt en bakbeest in twee tassen stoppen en naar vrienden afreizen om daar red alert te spelen via een zelfopgezet netwerkje.

Gast (195.241.207.xxx) op 22-02-2010 om 15:21
Een ode aan een klassieker is altijd wel leuk.

Maar "teh oldschool is teh bomb" begint wel oud te worden.

dark lars op 22-02-2010 om 15:32 [Niv: 108 / Exp: 5400]
ik speel(de) dit op mijn ps1. werkt beter dan de rts'en die er nu op de console uit komen beste rts met dune 2000 vind ik

Shadowx op 22-02-2010 om 16:00 [Niv: 155 / Exp: 7765]
*Maar als ik eerlijk ben, heb ik tot ik wat ouder was nooit omgekeken naar de campagne. Sowieso begreep ik toch niks van de gesproken tekst.*


Maar Simon je was ook 2 jaar toen het spel uitkwam logisch dat je er toen niet naar uitkeek (je lag nog aan een speen te sabbelen )
Logisch ook dat je de gesproken tekst ook niet begreep

Maar ff serieus mag ik vragen wanneer je dit spel werkelijk gespeeld hebt en hoe oud je was want dat zegt toch maar weer hoe goed red Alert was dat zelfs jongeren dit spel op een later tijdstip alsnog zijn gaan spelen.

nftk op 22-02-2010 om 16:33 [Niv: 15 / Exp: 754]
Echt jammer dat EA de hele setting omzeep hebben geholpen. Heerlijke spellen de eerste 2 C&C1 en red alert 1 helemaal kapot gespeeld.

Simon op 22-02-2010 om 19:45 [Niv: 112 / Exp: 5600]
@Shadowx zie de eerste alinea.

Shadowx op 23-02-2010 om 01:38 [Niv: 155 / Exp: 7765]
@Simon Venneman

aaaah acht, sorry snel overheen gelezen, dus je hebt klappertand op zolder gezeten

In die tijd was internet via de kabel al aardig beschikbaar, wel duur dat wel.
Ik had tijdens Red Alert ( 1998 ) een internet verbinding via de kabel van Eneco wat later overgenomen werd door UPC.

Gewijzigd door Shadowx op 23-02-2010 om 01:48

Gast (217.67.228.xxx) op 23-02-2010 om 21:57
Beste RTS van vorig eeuw? Sure XD.

Gast (143.166.226.xxx) op 24-02-2010 om 11:50
no wayyy niks is vetter dan Aoe2, the conquers & age of kings _O_

ook warcraft 3 is vetter _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden