Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

iPhone Games: Zenonia 2


Door Simon op 12-04-2010 om 07:23
Bron: Gamed

Gamevil bracht ons vorig jaar de iPhone RPG Zenonia. Onze review sloten we af met de one-liner: 'Zenonia is de beste RPG voor de iPhone'. Uiteraard twijfelde Gamevil geen moment na het grote (financiële) succes van de game om een vervolg te brengen. Dat vervolg is er nu in de vorm van Zenonia 2. Is deze sequel net zo leuk als zijn voorganger?

Ongeveer een jaar geleden kwam de Koreaanse ontwikkelaar Gamevil met de RPG Zenonia. Deze mix van Action en RPG beviel goed, maar in een jaar tijd heeft de tijd niet stil gestaan. Zo kwam Come2Us met de uitstekende RPG Inotia 2 en FDG Mobile Games met Across Age. Gamevil slaat echter weer terug met de hoog geanticipeerde sequel Zenonia 2. Met nieuwe features als een online PvP modus, personages die beter aangepast kunnen worden en vier klassen om uit te kiezen zou je denken dat dit het vervolg van je dromen is. Jammer genoeg moesten we al gauw constateren dat dit niet het geval is. Zenonia 2 is namelijk amper beter dan zijn voorganger (en op sommige vlakken zelfs minder), en dat komt simpelweg omdat Gamevil te weinig verbeteringen doorgevoerd heeft.

Na het terugbrengen van de vrede in Zenonia 1 is er veel veranderd. Mensen werden weer hebzuchtig en hadden weinig respect voor elkaar. Als straf hiervoor wisten de goden het geheugen van alle mensen. Tot overmaat van de ramp komt de Devil Tribe ook weer aan macht. Gelukkig staan er vier helden op om vrede terug te brengen en de herinneringen terug te vinden. Het verhaal wordt verteld in zeer lange en vooral saaie cutscčnes. De dikwijls saaie momenten worden – net als in deel 1 – gecompenseerd door de dialogen met ware internettaal als OMG en ‘we’re gonna pwn!’. Jammer genoeg helpen deze onderonsjes het verhaal er niet leuker op te maken. Je springt van de ene gebeurtenis naar de andere, en tijdens het einde van de game volgen zeer grootse gebeurtenissen elkaar in hoog tempo op. Dit doet het verhaal van Zenonia 2 erg rommelig aanvoelen. Tevens zitten de dialogen echt vol met grammaticale fouten. Per dialoog vind je wel een aantal fouten. Hierdoor voelt de game nogal amateuristisch.


Daar waar Regret in deel 1 nog alle klassen verzorgde, daar heeft iedere klasse (vier in totaal) nu een eigen unieke personage. In het begin van de game kun je gaan voor de warrior, paladin, magiër of ranger. Elk personage heeft zijn eigen vechtstijl en ook zijn eigen vaardigheden en uitrusting. Tevens zijn er kleine verschillen in het plot, maar die zijn verwaarloosbaar. Erg jammer is dat Gamevil de morele keuzes uit Zenonia 1 geschrapt heeft. Door deze keuzes was het het nog wel waard om de game opnieuw te spelen omdat je een (lichtelijk) andere game voorgeschoteld kreeg, maar in Zenonia 2 is dat dus niet meer het geval. Mede door het rommelige verhaal is er eigenlijk geen reden tot herstarten nadat je de game uitgespeeld hebt. Het is leuk om even uit te proberen hoe een andere klasse speelt, maar na een half uur heb je het wel weer gezien.

De gameplay is exact hetzelfde als in deeltje 1. Opnieuw loop je door een wereld die overbevolkt is door monsters van verschillende types. Door de aanvalknop te spammen lukt het je meestal wel om je tegenstander neer te halen. Jammer genoeg moet je, net als de vorige keer, weer ontzettend veel grinden. Een voorbeeld: in een bepaalde dungeon zijn de sterkste monsters level 21. Na een uurtje grinden heb je ongeveer hun level bereikt en denk je dat je nu sterk genoeg bent voor de eindbaas. Think again. Eindbazen zijn vaak enkele levels hoger dan de reguliere monsters, en hun speciale aanvallen zijn ook nog eens zeer destructief. Dit betekent dus dat je nog tijden lang door moet trainen op diezelfde (nu laag gelevelde) monsters om uiteindelijk het optimale level te bereiken. Dit hoef je niet eenmalig te doen, nee, elke dungeon is het weer hetzelfde verhaal. Daarnaast komt nog dat de D-Pad eigenlijk net wat te klein is, zodat je er te vaak vanaf schuift.


Vechtend door de hordes van vijanden arriveer je weer in nieuwe stadjes waar (sub)queesten op je wachten. Deze queesten zullen je helpen wat te levellen, ware het niet dat de originaliteit van de (optionele) queesten bijzonder laag ligt. Verder dan ‘dood vijand x tien keer’ en ‘vind persoon y en geef hem dit item’ gaat het eigenlijk niet. Daarnaast kun je online de strijd aangaan tegen andere spelers, maar het voegt niet heel veel toe. De gevechten tegen andere mensen zijn erg kort, wat wel weer een pluspunt is. Wel weer jammer dat je regelmatig een hacker tegen zult komen. Het is een leuke afwisseling, maar door online te spelen zul je niet veel levellen. Gelukkig kun je ook wat sterker worden door de ideale uitrusting te dragen. Gamevil heeft customizen gelukkig erg serieus genomen: ditmaal is het mogelijk om meer dan 1500 combinaties te maken met de verschillende hoedjes, harnassen en wapens die er beschikbaar zijn. Leuk is dat de sprite van je personage verandert afhankelijk van zijn uitrusting.

Visueel gezien is de game er amper op vooruit gegaan. Gelukkig was dat ook helemaal niet nodig: de 16-bit graphics in Zenonia waren al een plezier voor het oog. Ditmaal mogen we iets spectaculairdere speciale effecten verwachten. De interface is wel flink op de schop gegaan, met een positief resultaat. De menu’s zijn veel overzichtelijker en je kunt alle knoppen op de plek zetten waar jij het wilt. Spijtig genoeg blijft – naar mijn mening – het grootste minpunt van Zenonia 1 intact: de muziek. Werkelijk, ik heb geen idee wat de makers van de soundtrack hebben uitgespookt, maar het was in ieder geval niet muziek maken. Je krijgt telkens een melodietje te horen van tien, TIEN seconden, waarna het hele stukje weer herhaalt. En herhaalt. Tot in het oneindige. Eerst ga je je eraan irriteren, daarna vervloek je het en op een gegeven moment zet je de muziek zelfs uit, alleen om erachter te komen dat het dan angstig stil is. Dan doe je de muziek toch maar weer aan, en herhaalt bovenstaande scenario zich weer.

Deze review heeft een ontzettend negatieve toon. Maar begrijp me niet verkeerd, Zenonia 2 is helemaal niet zo’n slechte game. Zeker als je deel 1 geweldig vond, is het vervolg al zijn geld waard. Het probleem is dat er in de tussentijd vele nieuwe, betere RPG’s verschenen zijn. Zenonia 2 verbetert wel op het origineel, maar blijft achter op de concurrentie. Het is ook gewoon jammer dat Gamevil punten heeft laten liggen op vlakken waar we ook al niet over te spreken waren bij Zenonia 1. Wat mij betreft komt Gamevil volgend jaar met Zenonia 3 dat echt weet te verbeteren. En ontsla alsjeblieft die sounddesigners.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   40
Graphics   70
Replay   80

Te weinig vooruitgang ten opzichte van deel 1.
66


07:23  Iron Man 2
07:21  Crysis 2 met screen, arts en vergelijking
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Fuuton op 12-04-2010 om 10:07 [Niv: 9 / Exp: 454]
Ik vind het wel een leuke RPG zeker voor de app store. Weet iemand of across age een aanrader is of moet ik echt wachten op chaos rings.

Scar op 12-04-2010 om 13:19 [Niv: 90 / Exp: 4507]
In je slot zeg je dat er inmiddels veel betere rpg's verschenen zijn.

Kun je er een aantal opnoemen, misschien zitten er een aantal tussen die ik nog niet ken.

Fuuton op 12-04-2010 om 14:01 [Niv: 9 / Exp: 454]
Ja wat Scar zei ik heb juist een nieuwe ituneskaart aangeschaft en Chaos Rings gaat waarschijnlijk niet direct verschijnen.

Simon op 12-04-2010 om 15:19 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Inotia 1 en 2, Final Fantasy 1 en 2, Across Age, Ravensword, Undercroft, Battle for Wesnoth (strategy), Sword & Poker, SPACE MINER (kopen!!) en nog wel een rits. Maar met die games hou je je wel even bezig.

Fuuton op 12-04-2010 om 19:29 [Niv: 9 / Exp: 454]
Final Fantasy I had ik al maar het is wat de meeste reviewers zeggen ik vind hem persoonlijk te fel verouderd dus ik hoop dat ze deel V en VI in de app store zullen uitbrengen. deel VII zal waarschijnlijk niet gaan. Alvast heel hard bedankt ,Simon, jou app reviews zijn altijd heel goed geschreven en duidelijk.

Gewijzigd door Fuuton op 12-04-2010 om 19:30

Gast (77.169.75.xxx) op 27-07-2011 om 12:50
:'( :'( :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zenonia 2
Type:
Game
Releasedatum:
29-03-2010
Ontwikkelaar:
Gamevil
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:


Meer media