Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Crackdown 2


Door Rene Groen op 13-07-2010 om 12:12
Bron: Gamed

In februari 2007 schreef ik de woorden ‘Crackdown mag zich de koning van het free roaming genre noemen’, iets wat ik nog eens onderstreepte met het cijfer 85. Het is een uitspraak en een cijfer waar ik nog altijd achter sta en ik was dan ook zeer enthousiast toen de sequel op mijn mat plofte.

Het tweede deel speelt zich enkele jaren na het origineel af en plaats van handeling is nog altijd Pacific City. Helaas is de stad in de tussentijd in verval geraakt: overdag worden de straten onveilig gemaakt door Cell, een terroristische organisatie die ervoor zorgt dat de mensen een constante dreiging voelen. Helaas komen ze ook ’s nachts niet tot rust, dit is namelijk de tijd dat de Freaks tevoorschijn komen, gemuteerde inwoners die angstaanjagende vormen aannemen. Te midden van dit alles staat The Agency, een organisatie die is ingeschakeld om de rust en orde te bewaren, maar dit nauwelijks voor elkaar weet te krijgen. Vanaf dat moment kom jij in beeld: The Agency blaast namelijk een oud project nieuw leven in, een project waarbij superagenten worden ingezet om de stad van zijn gespuis te ontdoen. Jij bent één van deze agenten, maar verwacht niet veel meer van dit verhaal dan het hierboven geschreven stukje, ondanks dat je door het verzamelen van audio fragmenten wat extra informatie krijgt, maar de diepte van BioShock - welke een soortgelijke manier van verhaalvertelling heeft - haalt het hierbij nooit.


Zoals gezegd speelt Crackdown 2 zich af in precies dezelfde stad als het origineel. Voor het verhaal is dit te begrijpen, maar het komt met zijn plus- en minpunten. Het is geen prettig weerzien aangezien de stad in verval is geraakt, waarbij nieuwe gebouwen zijn toegevoegd en oude locaties in verval zijn geraakt. Het is een beetje het gevoel van een oude liefde: leuk om haar weer eens te zien, maar vroeger was toch alles beter. Dit gaat ook op voor de stad: de verrassing is er een beetje af en de (overigens nieuwe) ontwikkelaar heeft zich er wat makkelijk vanaf gemaakt. De graphics helpen hierbij ook niet mee, het is het allemaal net niet en bij grote aantallen vijanden wil de framerate nog weleens haperen.

Doel is om zowel Cell als de Freaks uit de stad te verjagen, hetgeen nog een klein tactisch tintje heeft. Aangezien beide op een bepaald dagdeel actief zijn is het dus slim om de rollen om te draaien: wanneer de Freaks ’s nachts actief zijn probeer jij juist op dit moment naar hun schuilplaatsen te gaan omdat ze daar niet aanwezig zijn. Het is hierbij de bedoeling om enkele punten in te nemen om zo een speciaal wapen te verkrijgen dat hun schuilplaatsen opblaast. Bij de Cell is het proces iets simpeler: vermoord iedereen die aanwezig is. Helaas vormt dit ook het overgrote deel van de game, waarmee de afwisseling in missies zeer minimaal is. Het leukste is dan ook om de titel met vrienden te spelen, de game kent namelijk een co-op tot vier spelers. Helaas is er wel een minpuntje, de map werkt niet optimaal en daardoor is het wat lastig om de juiste speler terug te vinden.


De stad is overigens niet het enige wat onveranderd gebleven is binnen de game. Naast de eerder genoemde audio logs kun je ook wederom op jacht naar orbs, welke je al snel weer van dak naar dak doen springen terwijl de wereld onder je voeten verder gaat. Dit keer zijn er enkele kleine toevoegingen: de Xbox Live orbs die je alleen in online co-op te pakken kunt krijgen en de renegade orbs die ervandoor gaan op het moment dat je dichtbij bent. De plaatsing van de orbs is wederom verslavend, door ze dichtbij elkaar te plaatsen zul je constant aangespoord worden om toch nog even wat orbs na te jagen alvorens je verder gaat met de game. Door de invoeging van een klein geluidje weet je ook of je dichtbij een orb bent, waardoor het net wat makkelijker is om ze allemaal te pakken te krijgen.

Naast je atletische krachten werkt de titel ook op ander gebied met een RPG systeem. Door veel te rijden speel je betere auto’s vrij, door veel te schieten wordt je beter in het hanteren van handwapens, etc. Helaas werken niet ieder van deze elementen even goed en des te opvallender is het dat goed uitgewerkte elementen uit het origineel ineens overboord gegooid zijn. Neem bijvoorbeeld de stoere transformaties van de auto’s wanneer je instapte, hetgeen nu niet langer aan de orde is. Ook het hanteren van vuurwapens is zeker geen makkelijke opgave, terwijl er een groep vijanden voor je staat resulteert dit er meer dan eens in dat je op objecten schiet in plaats van je doelen.


Gelukkig zijn er ook nog vernieuwingen die een stuk aangenamer zijn. Hierbij moeten we onder andere denken aan de toevoeging van melee acties, wapens, een tank, een helikopter en misschien wel de leukste: de mag grenade. Deze granaat kan twee objecten aan elkaar linken, denk aan de grijphaak uit Just Cause 2. Het is hierdoor wellicht niet origineel, maar wel leuk om mee te spelen. Ook een multiplayer ontbreekt niet, zo kun je naast deathmatch en team deathmatch aan de slag in Rocket Tag. Het zijn leuke toevoegingen om de speelbaarheid wat op te rekken, maar zeker geen modi waarvoor je deze game in huis gaat halen.

Helaas, Crackdown 2 is niet de waardige sequel geworden waar ik zo op gehoopt had. De missies zijn wat te eentonig, de graphics te wisselvallig, het verhaal te saai, kortom: het is het allemaal net niet. Gelukkig zijn deze minpunten op te heffen door elementen die de game naar een hoger niveau tillen: verzamelaars hebben genoeg om op te jagen en door de co-op is de game meteen een stuk aangenamer. Het ontneemt het gevoel niet dat er meer in had gezeten, maar deze sequel kan niet een zelfde verrassingseffect teweeg brengen als bij het origineel.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   65
Graphics   60
Replay   80

Lang niet zo indrukwekkend als het origineel.
68


12:29  Ubisoft CEO spreekt Assassin's Creed producer tegen
10:50  Dragon Age 2 op eerste screens
 Reacties (17)
 Pagina: 1
Cubic X op 13-07-2010 om 12:16 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Zo, die serie hebben ze dan even mooi verneukt .

SCRAP op 13-07-2010 om 12:42 [Niv: 22 / Exp: 1102]
Tsja, dat heb je meestal wanneer een nieuwe ontwikkelaar zich er mee gaat bemoeien. Die proberen met weinig inspanning mee te liften op een ander zijn succes. Helaas vallen ze door de mand.

Weslii op 13-07-2010 om 12:44 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik ben niet bekend met deel 1, maar de demo van deel 2 heeft mij in ieder geval overtuigd om het spel niet aan te schaffen.

Wat een poepspel zeg.

Hannibal op 13-07-2010 om 13:03 [Niv: 17 / Exp: 848]
@Scrap: niet om het een of ander maar Ruffian bestaat voor een groot gedeelte uit medewerkers die aan het eerste deel hebben gewerkt.

Gast (83.118.173.xxx) op 13-07-2010 om 13:08
vind het een geweldige game! coop is zo ownage! gister heel de dag niks anders gedaan:D

Gast (85.147.17.xxx) op 13-07-2010 om 15:39
dacht het al de missies zijn shit.

al had ik hem voor 10 euro zou ik hem niet eens spelen

MaartenL (Redacteur) op 13-07-2010 om 16:56 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Niet om de laksheid van de ontwikkelaar goed te spreken maar ze hadden ook een erg korte periode gekregen van MS (18 maanden).

In ieder geval zijn de lage scores een mooi bericht naar MS om de ontwikkelaar toch de nodige tijd te geven voor een degelijke sequel

Nja, ik heb fun met de game (net zoals met deel 1) en dat is wat voor mij belangrijk is ^_^

eehbiertje op 13-07-2010 om 17:27 [Niv: 76 / Exp: 3825]
zei het toch!

Magnum Delta op 13-07-2010 om 19:31 [Niv: 30 / Exp: 1506]
Voor wie Crackdown 1 niet heeft gespeeld verdient deze game een 80, gewoon omdat hij dikke fun is, 20 punten aftrek voor het lame verhaal en de megasupereentonige missies.
Voor wie Crackdown 1 wel heeft gespeeld is hij maar een 60 waard.
Een gouden tip: speel hem uit, jaag op wat orbs en verpats hem weer. Dat is namelijk wat ik ga doen. Ik heb ervan genoten maar voor mij was het net Crackdown 1, nog niet eens Crackdown 1.5

Gewijzigd door Magnum Delta op 13-07-2010 om 19:32

Gast (178.224.172.xxx) op 13-07-2010 om 21:57
en de volgende fikse tegenvaller is een feit. Wat dat betreft lijkt dit weer een matig jaar te worden voor de xbox 360

Gast (87.211.243.xxx) op 13-07-2010 om 22:23
@MaartenL

Uncharted2 was ook in 18 maanden gemaakt .

Gast (83.87.208.xxx) op 13-07-2010 om 23:11
Hoezo matig jaar? er zijn al zat topgames uitgekomen;)

Gast (91.141.157.xxx) op 14-07-2010 om 11:26
nou ja kunt niet ontkennen dat conviction en zeker alan wake flink teleurstelde. Daar kun je niet omheen. Zoals gezegd dus, puur kijkend naar de exclusives is dit wederom een matig jaar voor de 360. Fact.

Rene Groen (Eindredacteur) op 14-07-2010 om 22:05 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Zeker geen fact, sterker nog, ik vind heel je punt nergens op slaan. Alan Wake en Splinter Cell: Conviction vond ik beiden zeer toffe titels. AW verkocht inderdaad niet super, maar de kwaliteit ervan vind ik - persoonlijk - bijzonder hoog. Zeker geen fact dus, maar een mening.

Gast (85.147.17.xxx) op 15-07-2010 om 02:17
idd alan wake een van de beste games na uncharted 2.
splintercell super maar kort.

MaartenL (Redacteur) op 15-07-2010 om 18:14 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Tja, persoonlijke smaak telt zwaar door

Ik vond Alan Wake nu ook niet zo bijzonder. Splinter Cell: Conviction vond ik eerlijk gezegd ook wat minder als zijn voorgangers...

Crackdown 2 vind ik gewoon geweldig leuk en hij gaat lang mee met de toffe co-op dus voor mij is het toch een waardige exclusive geworden

Squit888 op 16-07-2010 om 15:06 [Niv: 26 / Exp: 1310]
Ik heb Crackdown nooit gespeeld maar demo van 2 wel en ik vond hem best wel tof alleen zou ik niet een paar dagen zo'n spel spelen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crackdown 2
Type:
Game
Releasedatum:
09-07-2010
Ontwikkelaar:
Ruffian Games
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media