Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Geist


Door Rene Groen op 02-09-2005 om 00:15
Bron: Gamed

Geist staat bekend als first person shooter, maar is het dat eigenlijk wel? Nou, eigenlijk slechts ten dele. Je bent inderdaad voor een procent of 40 bezig met schieten, maar waar wordt de rest van de tijd dan mee gevuld? In deze review zetten we het voor je op een rijtje.


In de game spelen we John Raimi, een bioloog welke op onderzoek wordt gestuurd in de Volks Corporation in Frankrijk. Omringd door een gewapend team moet je in een lab bewijzen zoeken voor celmutaties welke er plaats zouden vinden. Uiteraard breekt de pleuris uit en vanaf dat moment wordt de onschuldige bioloog ineens een gewapende soldaat die mee mag helpen om de tegenstander een kopje kleiner te maken.

De eerste stappen doen geen goede dingen vermoeden. Bij een eerste vuurgevecht kakte de framerate flink in en de controls voelden erg onwennig. Hulp komt echter uit onverwachtse hoek als blijkt dat de AI van de tegenstander niet veel voorstelt. Je kunt rustig je tijd nemen om even aan de controls te wennen, zonder dat je echt lastig wordt gevallen. Of dit een voordeel is zodat je kunt wennen aan de controls, of een nadeel omdat de AI erg slap is mogen jullie op het forum bespreken, ikzelf had in ieder geval de kans om er even rustig in te komen. De korte tijd die ik onwennig door de gangen liep leerde me meteen dat de graphics niet waren wat ik ervan verwacht had. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Resident Evil 4 dan weet je dat er meer mogelijk is als wat deze game in zijn lange ontwikkeltijd nu laat zien. Met name in een lange gang zag ik mijn tegenstanders enkel wanneer mijn vizier van het geweer rood kleurde, omdat de tegenstander in eigen persoon heel lastig op te sporen was met het blote oog (en ja, mijn lenzen waren toch echt schoon)

John Raimi in zijn geestelijke vorm
John Raimi in zijn geestelijke vorm


Tot nu toe dacht ik dan ook te maken te hebben met een spel wat de steun van Nintendo toch niet verdient had. Toen het verhaal echter een wending nam kwam ik hier deels op terug. Zonder al teveel van het verhaal uiteen te zetten wordt je een geest en dat opent deuren voor nieuwe mogelijkheden. Niet langer kan je zomaar door elke deur lopen of andere taken uitvoeren die je normaal als mens wel kunt. Gelukkig is het omgekeerde ook waar; je kan namelijk heel veel dingen nu wel die je als mens weer niet kunt. Het belangrijkste element is dat je bezit kunt nemen van verschillende voorwerpen, mensen en dieren. Bij de voorwerpen is dit simpel een kwestie van erin te gaan zitten, bij een mens of dier ligt dit iets complexer. Sowieso kun je niet zomaar in ieder mens gaan zitten, daar is natuurlijk wel wat meer voor nodig. Je dient namelijk eerst schrik aan te jagen, zodat je makkelijk bezit kunt nemen van het lichaam. Dit aanjagen van een schrikreactie gebeurt altijd op een gescripte manier, de vrijheid daarin is dus wel beperkt. Eén van de mooiste voorbeelden vond ik een keuken waar je bezit moest nemen van de kok. Hij was aan het afwassen en had een koptelefoon op. De eerste stap was om bezit te nemen van een oven, waarin een pan stond. De pan kookte door mijn doen over met een flinke rookwolk tot gevolg. De kok had echter zijn koptelefoon op en de wind stond ook nog eens de verkeerde kant op waardoor hij niets door had. Door vervolgens bezit te nemen van een waaier blies ik de rook zijn kant op en had hij het door. Als laatste stap moest ik nog bezit nemen van de borden om deze vervolgens op hem af te schieten. Nu was hij bang genoeg om bezit van hem te nemen.
Aangezien je een geest bent kun je de aura om een persoon zien. Wit is er geen schrik, geel een klein beetje en rood is nodig om hem echte schrik aan te jagen.

Dit is slechts één voorbeeld wat er allemaal mogelijk is als geest. Stel dat er groep soldaten bij elkaar staat en je neemt bezit van één van hen. Geruchten doen al de ronde dat er een geest rondloopt, dus iedereen is verdacht. Als soldaat schiet je vervolgens enkele kogels, waarop de rest meteen weer op jou begint te schieten. Snel kruip je uit de huid van deze soldaat en neem je bezit van de volgende. Wederom los je wat schoten, waardoor ze ook nu op deze persoon beginnen te schieten. Het gevolg is een complete chaos waarbij iedereen op elkaar schiet. Op deze manier kun je het spel dus naar je hand zetten en hoef je niet iedereen zelf uit te schakelen.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   72
Graphics   75
Replay   78

Geist is helaas niet de verrassing waar we op gehoopt hadden, maar is toch een goed verzorgde game.
76


08:43  Tien screenshots Modern Combat
23:08  Krachten van X-Men getoond in trailer
 Reacties (9)
 Pagina: 1
MasterStyle op 02-09-2005 om 00:20 [Niv: 44 / Exp: 2184]
altijd nog beter dan de 5en en 6en die het spel ook af en toe krijgt. 7.6 is zeker niet slecht.

aldger op 02-09-2005 om 00:38 [Niv: 17 / Exp: 872]
Mooie Review.
Hoeveel wapens zij er ongeveer en in de multyplayer kun je dan ook in dieren en voorwerpen.

Gewijzigd door aldger op 02-09-2005 om 00:39

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-09-2005 om 01:07 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Hoewel het spel wat minpunten kent vond ik het zeker niet slecht. Het steeds weer in de huid kruipen van iemand anders vond ik zeer leuk, en de multiplayer maakt de game ook na het uitspelen houdbaar.

De wapens durf ik je niet precies te vertellen, ze liggen namelijk niet over levels verspreid, maar het ligt er uiteraard aan in wiens huid je zit. Verwacht daar echter niet teveel van.

aldger op 02-09-2005 om 02:15 [Niv: 17 / Exp: 872]
Dus het ligt eraan in welk lichaam je zit,voor de wapens.
Is dat ook in de multyplayer zo want daar gaat het mij om.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-09-2005 om 09:59 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Dat is idd ook zo in de multiplayer.
Overigens zou ik hem voor de multiplayer niet als blinde aankoop aanschaffen, maar eerst even (indien mogelijk) huren. Ik weet namelijk niet of het voor iedereen lang genoeg houdbaar is.

lloyd op 02-09-2005 om 11:38 [Niv: 68 / Exp: 3397]
ik denk dat dit het hoogste cijfer is wat ik tot nu toe voor de game heb gezien want bij de meeste heeft het spel een onvoldoende gekregen

Gideon op 02-09-2005 om 12:30 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Bij IGN en GameSpot kreeg de game ook een (ruime) voldoende

PSP rulez op 03-09-2005 om 13:35 [Niv: 3 / Exp: 141]
Ga hem zeker hale

Gast (62.194.160.xxx) op 03-10-2005 om 13:54
Lijkt me wel tof spelletje.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Geist
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2005
Ontwikkelaar:
n-Space
Uitgever:
Nintendo
Media:
Geen media gevonden