Geist staat bekend als first person shooter, maar is het dat eigenlijk wel? Nou, eigenlijk slechts ten dele. Je bent inderdaad voor een procent of 40 bezig met schieten, maar waar wordt de rest van de tijd dan mee gevuld? In deze review zetten we het voor je op een rijtje.
In de game spelen we John Raimi, een bioloog welke op onderzoek wordt gestuurd in de Volks Corporation in Frankrijk. Omringd door een gewapend team moet je in een lab bewijzen zoeken voor celmutaties welke er plaats zouden vinden. Uiteraard breekt de pleuris uit en vanaf dat moment wordt de onschuldige bioloog ineens een gewapende soldaat die mee mag helpen om de tegenstander een kopje kleiner te maken.
De eerste stappen doen geen goede dingen vermoeden. Bij een eerste vuurgevecht kakte de framerate flink in en de controls voelden erg onwennig. Hulp komt echter uit onverwachtse hoek als blijkt dat de AI van de tegenstander niet veel voorstelt. Je kunt rustig je tijd nemen om even aan de controls te wennen, zonder dat je echt lastig wordt gevallen. Of dit een voordeel is zodat je kunt wennen aan de controls, of een nadeel omdat de AI erg slap is mogen jullie op het forum bespreken, ikzelf had in ieder geval de kans om er even rustig in te komen. De korte tijd die ik onwennig door de gangen liep leerde me meteen dat de graphics niet waren wat ik ervan verwacht had. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Resident Evil 4 dan weet je dat er meer mogelijk is als wat deze game in zijn lange ontwikkeltijd nu laat zien. Met name in een lange gang zag ik mijn tegenstanders enkel wanneer mijn vizier van het geweer rood kleurde, omdat de tegenstander in eigen persoon heel lastig op te sporen was met het blote oog (en ja, mijn lenzen waren toch echt schoon)
John Raimi in zijn geestelijke vorm
Tot nu toe dacht ik dan ook te maken te hebben met een spel wat de steun van Nintendo toch niet verdient had. Toen het verhaal echter een wending nam kwam ik hier deels op terug. Zonder al teveel van het verhaal uiteen te zetten wordt je een geest en dat opent deuren voor nieuwe mogelijkheden. Niet langer kan je zomaar door elke deur lopen of andere taken uitvoeren die je normaal als mens wel kunt. Gelukkig is het omgekeerde ook waar; je kan namelijk heel veel dingen nu wel die je als mens weer niet kunt. Het belangrijkste element is dat je bezit kunt nemen van verschillende voorwerpen, mensen en dieren. Bij de voorwerpen is dit simpel een kwestie van erin te gaan zitten, bij een mens of dier ligt dit iets complexer. Sowieso kun je niet zomaar in ieder mens gaan zitten, daar is natuurlijk wel wat meer voor nodig. Je dient namelijk eerst schrik aan te jagen, zodat je makkelijk bezit kunt nemen van het lichaam. Dit aanjagen van een schrikreactie gebeurt altijd op een gescripte manier, de vrijheid daarin is dus wel beperkt. Eén van de mooiste voorbeelden vond ik een keuken waar je bezit moest nemen van de kok. Hij was aan het afwassen en had een koptelefoon op. De eerste stap was om bezit te nemen van een oven, waarin een pan stond. De pan kookte door mijn doen over met een flinke rookwolk tot gevolg. De kok had echter zijn koptelefoon op en de wind stond ook nog eens de verkeerde kant op waardoor hij niets door had. Door vervolgens bezit te nemen van een waaier blies ik de rook zijn kant op en had hij het door. Als laatste stap moest ik nog bezit nemen van de borden om deze vervolgens op hem af te schieten. Nu was hij bang genoeg om bezit van hem te nemen.
Aangezien je een geest bent kun je de aura om een persoon zien. Wit is er geen schrik, geel een klein beetje en rood is nodig om hem echte schrik aan te jagen.
Dit is slechts één voorbeeld wat er allemaal mogelijk is als geest. Stel dat er groep soldaten bij elkaar staat en je neemt bezit van één van hen. Geruchten doen al de ronde dat er een geest rondloopt, dus iedereen is verdacht. Als soldaat schiet je vervolgens enkele kogels, waarop de rest meteen weer op jou begint te schieten. Snel kruip je uit de huid van deze soldaat en neem je bezit van de volgende. Wederom los je wat schoten, waardoor ze ook nu op deze persoon beginnen te schieten. Het gevolg is een complete chaos waarbij iedereen op elkaar schiet. Op deze manier kun je het spel dus naar je hand zetten en hoef je niet iedereen zelf uit te schakelen.
|