Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Alien Breed: Impact


Door Joni Philips op 09-09-2010 om 11:40
Bron: Gamed

Momenteel staat Team 17 synoniem met Worms, maar hun eerste hit kende men met Alien Breed waarvan het laatste deel in 1996 verscheen. Nu werkt Team 17 aan een terugkeer van Alien Breed met de episodische serie Alien Breed Evolution.

Op de Xbox Live Arcade kun je Alien Breed Evolution: Episode One reeds downloaden vanaf december 2009, maar sinds kort is de game ook beschikbaar op Steam en het PlayStation Network onder de naam Alien Breed: Impact. In deze versie krijgen we tevens een extra level, maar is het ook de moeite om deze game te kopen? Dat lees je in deze PlayStation 3 review van het spel.

De game laat ons in de huid kruipen van Theodore J. Conrad, een stoere ingenieur op het ruimteschip Leopold dat botst met een mysterieus ruimteschip dat bevolkt wordt door buitenaardse wezens. Sommige mensen zouden schrikken wanneer ze geconfronteerd worden met deze wezens - zelfs Ellen Ripley was enigszins geschrokken van de Xenomorph - maar Conrad niet. Hij knalt ze met gemak af in de proloog om later casual tegen android Mia te vertellen dat hij vijandige buitenaardse wezens was tegengekomen. Zo is Conrad, hij is nergens bang voor en dat is maar goed ook. Conrad zal de Leopold namelijk grondig moeten verkennen om zijn collega's te redden en om te proberen het andere schip kwijt te spelen. Het verhaal wordt hierbij verteld via stijlvolle strips die goed bij de sfeer passen.


Die sfeer wordt benadrukt door de levels die ervoor zorgen dat de Leopold echt op een verongelukt schip lijkt. Ruimtes zijn geblokkeerd door afval, deuren zitten vast en hier en daar heerst een brandje. Het grootste deel van de tijd zit je in donkere hallen waar alleen je zaklamp licht biedt. De meeste monsters duiken dan ook pas zeer laat in je beeld op, waardoor je continu de radar in de gaten moet houden. Andere gebieden worden dan weer gekenmerkt door grote lichtspektakels zoals energiereactoren. De combinatie van grafische actie en geluidseffecten werkt ook goed, zo zien de explosies er niet alleen goed uit, maar klinken ze ook realistisch. Buiten de geluidseffecten is het niet stil, ondanks dat de game zich afspeelt in de ruimte.

De omgevingen zijn hier ook zeer detailrijk, maar het belangrijkste punt zijn de monsters. De monsters lijken - ondanks de inspiratie door de Alien franchise - het meeste op de Starship Troopers insecten en zien er zeer vervaarlijk uit. Ten opzichte van de Xbox Live Arcade versie hebben ze een licht redesign gehad, zodat je duidelijk het verschil ziet als de buitenaardse wezens verschijnen. De monsters zijn hierbij telkens zeer talrijk, de game zal dan ook nooit te gemakkelijk worden. De actie wordt hierbij weergegeven van schuin bovenaf, zodat je 3D modellen goed kunt bewonderen, waarbij je de camera steeds kunt verplaatsen om een optimaal beeld van de omgeving te krijgen. Zo kun je zeer gemakkelijk deuren en verborgen items vinden.

Grafisch is er dus een pak veranderd sinds de oude tijd, maar de gameplay is amper geëvolueerd en dat is een goede zaak. Je loopt door lange gangen waarbij je op zoekt gaat naar bepaalde doelen, zoals machines om de brandjes te blussen en vastzittende mensen te redden. Deze gangen worden bevolkt door de vele buitenaardse wezens die in groepjes op je afkomen. Die vijanden schakel je uit door met de rechter stick te richten en dan te vuren met de schouderknop. De opzet van de besturing laat je toe tegelijk rond te lopen en te schieten, waarbij je snel kan wisselen van richting. Dat is handig want de vijanden komen meestal langs meerdere kanten en worden pas zichtbaar wanneer ze zeer dichtbij zijn.


Onderweg kun je allerlei lege en minder lege kamers doorzoeken om voorwerpen en cash te zoeken in kastjes en op lijken. Alternatief kun je ook munitie en health-items kopen aan de Intex Terminal, die dienst doet als winkel en opslagpunt. Dat is belangrijk want zonder health-items en munitie overleef je niet lang, en je zal ze regelmatig moeten gebruiken. Een nadeel hierbij is de manier waarop je wisselt tussen wapens en tussen items. Je loopt door je items door 'op' en 'neer' te gebruiken op de D-Pad. Wisselen tussen je wapens doe je dan weer door met 'links' en 'rechts' te bewegen op de D-Pad. Zelf had ik hiermee veel problemen, ik had de neiging om het omgekeerd te doen. Het is echter maar een klein smetje.

De game is natuurlijk de eerste episode in een serie dus je moet geen gigantisch avontuur verwachten, maar onderschat de lengte van het spel zeker niet. Alien Breed: Impact bevat weliswaar maar vijf levels, maar het eerste level alleen al duurt een uur om uit te spelen ... op de laagste moeilijkheidsgraad. Het is dus geen game die je 1-2-3 uitspeelt, zeker niet omdat je daarna nog een coöp met aparte (en ietwat saaie) levels krijgt. Uiteindelijk kun je wel zo'n tien uur aan de game kwijtraken, een getal dat nog hoger kan omdat de scores voor elk level online gedeeld kunnen worden. De game heeft dus misschien een hoog prijskaartje - € 14,99 - voor een downloadbare game, maar gaat dus wel even mee.

Voor mensen met een voorliefde voor de originele games is Alien Breed: Impact een ideale aankoop. De game weet de oude gameplay perfect te updaten zonder het oude gevoel te verliezen. De combinatie van nieuwe graphics en nieuwe features als de Intex Terminal met de ouderwetse topdown-shooter gameplay is succesvol. Tegelijk moet je beseffen dat je een tiental uur bezig bent met knallen in alle richtingen in donkere gangen. Dat verandert op geen enkel moment wat je toch moet beseffen voor je begint. Hierdoor zul je Alien Breed: Impact onmogelijk in één trek kunnen uitspelen, maar uitspelen en genieten zal je wel doen.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   85
Replay   80

Alien Breed: Impact brengt ons terug naar de jaren ´90.
83


11:59  Ninety-Nine Nights II
11:39  Dozijn screenshots Dead or Alive: Dimensions
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (90.145.26.xxx) op 09-09-2010 om 14:15
toevallig van de week gedownload voor 400 msp omdat het alien week was...

nog niet gespeeld eigenlijk ook geen idee of hij leuk was ik zag 2 player coop staan en ik was verkocht ;)

GekooktEi op 09-09-2010 om 15:42 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Twee (liefst vier natuurlijk) speler coöp doet het voor mij ook altijd instantly

Maar Joni, mag ik vragen wat voor cijfer je zou geven aan Alien Swarm, als je die gespeeld hebt? Ben ik wel nieuwsgierig naar aangezien deze daar flinke concurrentie aan heeft natuurlijk. Nou ja, een cijfer is niet nodig, meer welke je beter vind.

Gast (77.251.123.xxx) op 11-09-2010 om 13:14
Hun eerste hit kende men met Alien Breed? Dat kan natuurlijk niet. Zij kende hun eerste hit, niet men. Maar dat is mierenneuken, zoals dat hoort op Gamed.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-09-2010 om 11:11 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Men is een onbepaald voornaamwoord, zij en hij zijn bepaalde voornaamwoorden. Men wordt dan ook vooral gebruikt om aan te duiden dat het niet gaat om een aantal specifieke personen, wat het dan ook beter maakt om bedrijven te bespreken waar de werknemers nu niet hetzelfde zijn als toen. Nu begrepen?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Alien Breed: Impact
Type:
Game
Releasedatum:
01-09-2010
Ontwikkelaar:
Team 17
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media