Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

Fable III


Door RadiusK op 22-09-2010 om 06:34
Bron: Gamed

Het is alweer enkele jaren geleden dat wij gamers voor het eerst de betoverende wereld van Albion mochten betreden in het erg succesvolle Fable. Het was een ervaring die velen van ons nog niet zijn vergeten en het is dan ook niet vreemd dat er inmiddels al een uitbreiding en een sequel zijn verschenen. Binnenkort is het alweer zo ver, dan verschijnt Fable III voor PC en Xbox 360.

Fable stond vooral bekend om zijn goed uitgewerkte combinatie van actie, humor en vrijheid. Toen men een sprong van 500 jaar in de tijd nam naar Fable II bleven dezelfde elementen kenmerkend, al was de game toch een enorm verschil ten opzichte van zijn voorganger. Niet alleen kwam dit door de andere sfeer en setting – het speelde zich immers een vijfhonderd jaren later af – ook had men bij Lionhead Studios de gameplay flink onder handen genomen. Met name het vechtsysteem was flink vereenvoudigd. Voor de één was dit een verademing, een ander werd er niet warm van. Uiteindelijk deed men dit alles om één overkoepelende reden: gebruikersgemak. De game moest en zou toegankelijk zijn voor ieder gezinslid en dat is men in Fable II toch aardig gelukt.

In Fable III zet men de trend voort, en wel op net zoveel vlakken als in de overstap van Fable 1 naar 2. Ten eerste speelt dit derde deel in de franchise zich opnieuw een tijd later af dan de voorganger. Dit keer is de sprong echter geen vijfhonderd, maar een ‘magere’ vijftig jaar. Dit betekent niet dat er weinig is veranderd. In tegendeel, want in de halve eeuw die voorbij is gestreken, is men in Albion terecht gekomen in een industriële revolutie. Dit brengt een geheel nieuwe setting, welke je al goed kunt proeven wanneer je afgaat op de verschillende beelden die de ronde doen over het internet. In de game zul je in de huid kruipen van een afstammeling van de held uit het vorige deel, echter ben je geen straatschoffie, zoals in het begin van Fable II, maar word je een prins die als doel voor ogen krijgt om het rijk te verlossen van de tiran die op dat moment op de troon zit.


Het gebruikersgemak heeft men opnieuw uitgediept. Fable II was geen erg moeilijke game om in te stappen, maar volgens Lionhead baas Peter Molyneux kan het allemaal nóg toegankelijker. Zodoende heeft men de levensbalk geschrapt. Levensbalken bieden volgens de ontwikkelaar alleen maar onnodige verwarring met zich mee, en daarom heeft men dan ook gekozen om fysieke schade weer te geven door middel van kleurveranderingen op het scherm, vergelijkbaar met hoe het bekende Call of Duty dit doet. Ook heeft men ervaringspunten (experience) uit de game weggelaten, hiervoor in de plaats zal de game het ontwikkelen van je personage voor een groot deel zelf regelen. Ook doet het dit betreffende wapenupgrades, deze hoef je niet aan te schaffen maar zullen automatisch plaatsvinden aan de hand van je speelstijl. Zo zal je zwaard naar verloop van tijd, door veelvuldig gebruik, bijvoorbeeld langer worden.

Toegankelijkheid is trouwens niet het enige waar Fable III op mikt, want volgens de visie van Lionhead moet een game écht leven. Althans, het moet je de indruk geven dat je je in een echte wereld begeeft. Keuzes die je maakt moeten er echt toe doen en het al dan niet redden van een kind moet gevolgen hebben die jij al bij het maken van je keuze kunt aanvoelen. Wat hier ook aan bijdraagt is de keuze van Lionhead om de hoofdpersoon meer karakter te geven, in tegenstelling tot de voorgaande games waar deze nogal ‘leeg’ was. Nu kun je onder andere diepere cinematics verwachten met meer dialoog, om zo meer emotie in het verhaal te brengen. De overige personages die je kunt tegenkomen in Albion hebben vooral qua vormgeving een vooruitgang gemaakt, want deze hebben nu een stuk meer detail. Ook in de manier van omgang zijn ze een stuk dieper. In Fable II kon je met een simpel dansje iemand verliefd op je laten worden, nu zal dat iets meer moeite en toewijding kosten.


Een van de nieuwe elementen in Fable II was de toevoeging van coöp. Het was leuk om de wereld van Albion samen met een vriend te mogen verkennen, maar praktisch was het niet. Men kon namelijk amper een paar stappen van de kameraad weg nemen en je moest weer wachten wegens de afstandsbeperkingen. Gelukkig heeft men dit met Fable III niet gedaan, nu kun je zelf naar een dure handelaar aan de andere kant van een regio afreizen, terwijl je maatje achterblijft om nutteloos tegen een stel kippen aan te trappen. Deze maat kan trouwens met zijn eigen held je wereld betreden, iets wat in Fable II nog niet mogelijk was.

Fable III heeft een heleboel potentie. Het lijkt er dan ook op dat men met deze game eindelijk gaat realiseren wat men jaren geleden beloofde toen men ietwat té ruimdenkend over de eerste game sprak. Een virtuele wereld die groeit en ademt. Een wereld waarin jouw handelen gevolgen heeft en waarin jij je thuis kunt voelen. Het is natuurlijk maar afwachten hoe de game speelt en of het schrappen van enkele RPG elementen het plezier van de game niet afdoet, maar bekenden van de serie weten waar ze aan toe zijn: een lekkere game voor in de rustige uurtjes. Geďnteresseerden hoeven gelukkig niet meer lang te wachten, de game komt namelijk al tegen het einde van volgende maand uit.


06:40  Devil's Third voor onbekende hardware
06:23  Vanquish bespreekt Combat Design
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (83.81.137.xxx) op 22-09-2010 om 09:00
veel zin in deze game, heerlijk

Gast (93.125.230.xxx) op 22-09-2010 om 09:41
Fijn, HDTV gekocht, zit er geen kleur in het spel.... wat is dit? een zwart-wit film? Laat maar.... zal wel net zo saai zijn als fable I en II.

Gast (62.131.51.xxx) op 22-09-2010 om 09:45
weet niet of jij uberhaubt wel gameplay hebt gezien maar daar zat genoeg kleur in hoor(A)

ontopic: deeltje 3 wordt volgens mij echt geweldig! must buy voor mij _O_

jerfo op 22-09-2010 om 13:14 [Niv: 93 / Exp: 4627]
ben wel eens benieuwd naar beelden van de rts stijl wanneer je klaar bent met het rpg gedeelte

spartans op 22-09-2010 om 13:56 [Niv: 205 / Exp: 10270]
nice die co-op wordt nu eindelijk wel egt vet bruut

Gast (88.159.83.xxx) op 22-09-2010 om 14:30
Ik heb hem gespeeld, hij valt tegen. Gewoon fable 2 meteen iets andere vormgeving. Zelfde saaie quests, zelfde level systeem. Het is en blijft een kleuter RPG.

Gast (84.25.129.xxx) op 22-09-2010 om 15:01
dat vind jij ja er zijn echter heeel wat mensen die hem wel leuk vinden, sterker nog ik vind het een van de leukste rpg's die ik gespeeld heb (niet de beste)

Gast (84.25.129.xxx) op 22-09-2010 om 15:01
ik heb het over fable 1 en 2 ofc niet over fable 3

Jelle Havermans op 22-09-2010 om 17:51 [Niv: 103 / Exp: 5158]
Ik vond Fable II een leuk spelletje om even te spelen op een regenachtige avond. Sfeervol, simpel en vooral niet frustrerend. Heerlijk dat er nog zulke spellen worden gemaakt.

Gast (77.170.98.xxx) op 22-09-2010 om 18:39
Ik heb hem gespeeld, hij valt tegen. Gewoon fable 2 meteen iets andere vormgeving. Zelfde saaie quests, zelfde level systeem. Het is en blijft een kleuter RPG.

Waar heb je hem gespeeld dan? Ik zou pas oordelen over de versie die je uit de schappen haalt, maar ach, ik vindt dat Jelle Fable II goed beschreef en als Fable III een verbeterde Fable II is heb ik daar geen problemen mee

Majin_Mikie op 22-09-2010 om 19:09 [Niv: 6 / Exp: 290]
must have

Gast (213.208.253.xxx) op 27-09-2010 om 15:14
word het nu niet een beetje te makkelijk gemaakt?
met auto upgrades en zo

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fable III
Type:
Game
Releasedatum:
29-10-2010
Ontwikkelaar:
Lionhead Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media