Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

WWE SmackDown vs. Raw 2011


Door Rene Groen op 05-11-2010 om 07:45
Bron: Gamed

De WWE reeks is al tijden in handen van THQ en deze schakelen op hun beurt ontwikkelaar Yuke’s in om de reeks van games te voorzien. Het resulteerde vorig jaar in een mooie 85 score en de vraag is of ze dit positieve cijfer dit jaar voort kunnen zetten.

Om de serie wederom naar een hoger niveau te tillen zijn er diverse veranderingen doorgevoerd en één hiervan draagt de naam WWE Universe. Het is een systeem dat op de achtergrond draait en alles bijhoudt binnen de game, denk aan wie rivalen van elkaar zijn en welke worstelaars het goed met elkaar kunnen vinden. Aan de hand van deze gegevens stelt de game zelf een card samen, verdeeld over de verschillende shows. Het is een systeem dat goed werkt, maar er blijft nog altijd de mogelijkheid om een eigen card samen te stellen.

Hoewel WWE Universe in eerste instantie misschien niets meer lijkt dan een opgesteld systeem aan de hand van de invoer die je als speler bepaalt gaat het wel degelijk dieper dan dit. Ten eerste worden verhalen aangepast naar aanleiding van de rivaliteiten. Sta dus niet raar te kijken dat je na het winnen van een wedstrijd nog eens wordt aangevallen door een rivaal of Mr. McMahon bepaalt dat je na een zwaarbevochten overwinnen meteen nog een tegenstander krijgt. Niets is wat het lijkt, een citaat dat ook prima aansluit bij de WWE. Ten tweede bepaalt het systeem tevens wie recht heeft op een title shot. Niet iedere nieuwkomer krijgt zomaar een wedstrijd voor een titel, deze plaats zul je moeten verdienen door een constant niveau vast te houden en uiteindelijk toe te slaan op een Pay Per View.


Een andere grote aanpassing binnen de game vinden we in de Road to Wrestlemania mode. In eerste instantie lijkt deze op zijn voorgangers: we volgen het pad tot en met Wrestlemania van een vijftal worstelaars en maken hierin onze eigen keuzes. Het pad van The Undertaker is hierbij een bijzondere, maar om de verrassing overeind te houden ga ik hier verder niet op in. De aanpassing in het systeem zit hem erin dat we dit keer nu backstage rond kunnen lopen. Alhier kun je andere worstelaars aanspreken of een gevecht met ze aan gaan en krijg je te maken met kleine zijverhaaltjes.

Helaas is de uitwerking van het bovenstaande matig ingevuld. In welke arena je ook staat, backstage is de indeling altijd hetzelfde en het leeft nergens. Je ziet af en toe een worstelaar staan of lopen, maar de gevechten die je aan kunt gaan voelen te geforceerd en te lang om je uit te dagen om deze constant weer op te zoeken. De uitwerking die hieruit voort vloeit is eveneens matig, ga je de ene week een gevecht met iemand aan, daar zullen er geen veranderingen zijn wanneer je hem de week erna wederom tegen het lijf komt. Ook het praten met worstelaars, daar waar mogelijk, laat te wensen over. De lipbewegingen kloppen totaal niet met de tekst en de mond lijkt hierbij op een willekeurig moment open en dicht te gaan, hetgeen de realistische inslag van het backstage rondlopen totaal onderuit haalt. De toevoeging van punten die je toe kunt wijzen aan statistieken zorgen er ook niet voor dat je veel tijd backstage rond zult brengen, in plaats daarvan speer je snel naar je doel om de verhaallijnen door te spelen, dit is namelijk nog even leuk als voorheen.


Qua speltypen was de 2010-versie al een compleet pakket en hier is dan ook niet heel veel aan toegevoegd. Wel zijn de bekende typen ietwat aangepast om het realistischer te maken, het geheel is bijvoorbeeld beter op schaal gemaakt en doet hierdoor realistischer aan. Leuk is wel dat we alle bestaande matchtypen dit keer ook online kunnen spelen, waaronder de Royal Rumble. In totaal kunnen hier twaalf spelers aan deelnemen, waarbij er zes tegelijkertijd actief zijn in de ring. De overige zes spelers kunnen ondertussen een mini-game spelen om zich zo niet te hoeven vervelen. Middels een ervaringssysteem wordt een ranking bijgehouden zodat je altijd kunt kijken hoe je het doet en de lag binnen was minimaal aanwezig, ondanks enkele pieken. Verder kunnen we in de overige modi nog altijd eigen karakters op vele manieren creëren om zo toe te voegen aan de aanwezige cast van zo’n zeventig Superstars of zelf bepaalde move-sets maken. Het is niets nieuws in het totaalpakket, maar ze zijn stuk voor stuk wel net weer wat beter afgewerkt om van een verbetering te kunnen spreken.

Qua gameplay is de titel op enkele punten aangepast. Ten eerste is daar de toevoeging van de Havoc physics, hetgeen de titel realistischer maakt dan voorheen. Middels deze physics reageren objecten beter op bijvoorbeeld gewicht en de richting van de inslag. Niet alleen zien finishers van worstelaars er hierdoor realistischer uit, finishers die overigens nu altijd uit te voeren zijn ongeacht de status van je tegenstander, tevens zorgt het ervoor dat de impact van een wapen nog meer naar voren komt. Helaas blijven bekende problemen echter bestaan, denk aan wapens die door objecten heen steken of een rare detectie tijdens het vechten, hetgeen vooral naar voren komt wanneer er meer dan twee karakters in de ring staan. Eveneens aangepast is dat je aanvallen automatisch aangepast worden aan de status van je tegenstander. Het probleem dat ik hiermee echter had is dat dit vaak resulteert in chain grapples, oftewel het meermaals wisselen van grapples of aanvallen in het algemeen. Deze aanvallen zijn echter makkelijk te counteren door je tegenstander, waardoor het meer een counterstrijd is dan een worstelstrijd.


WWE Smackdown vs. Raw 2011 is zeker geen slechte game geworden, alleen stelt de game wel teleur als we puur kijken naar de vernieuwingen. Door de aangepaste physics oogt het geheel in de ring realistischer, maar tegelijkertijd blijven oude glitches ook nu in de game zitten. De overkoepelende WWE Universe mode is een zeer aardige toevoeging, echter kunnen we niet ditzelfde zeggen over de backstage sectie bij Road to Wrestlemania. Deze weet slechts op enkele minimale momenten te imponeren en sluiten niet aan bij de verder weer goed verzorgde verhaallijnen. Met de gelijkblijvende graphics en geluid, in zowel zijn hoogte- als dieptepunten, kunnen we concluderen dat Yuke’s weliswaar een leuke game heeft afgeleverd, maar dat de serie geen grote progressie geboekt heeft.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   75
Graphics   80
Replay   80

Nieuwe innovaties pakken nog niet overal goed uit.
78


18:29  Fable III
07:37  Star Wars: The Force Unleashed II
 Reacties (1)
 Pagina: 1
XtraNL op 05-11-2010 om 08:10 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Pff inderdaad. Dat backstage is echt verschrikkelijk slecht, het leek me wel een leuke toevoeging, maar damn.

Het is nog glitchy ook, had na de 1e keer kijken wat het was al een worstelaar die opeens uit de grond kwam zetten en mn character dat er opeens heel erg misvormd uit zag.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
WWE Smackdown! vs. RAW 2011
Type:
Game
Releasedatum:
29-10-2010
Ontwikkelaar:
Yuke´s
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media