Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Kingdom Hearts: Re-Coded


Door Gideon op 12-01-2011 om 20:56
Bron: Gamed

Het blijft een verrassend goed werkende combinatie: Disney en Square-Enix. Beide werelden botsen en fuseren op prachtige wijze, wat unieke beelden en prachtige games oplevert. Toch vervalt de Japanse ontwikkelaar de afgelopen jaren in herhaling wat betreft de serie. Kan Kingdom Hearts: Re-Coded hier verandering in brengen?

Een van de meest gehoorde klachten van de fans is het eeuwige terugkijken. Op twee ‘hoofddelen’ na moeten we het doen met een reeks spin-offs die vaak gaten in het verhaal opvullen, zonder duidelijk vooruitgang te boeken. Op zich niet erg, maar het wachten op Kingdom Hearts 3 wordt er niet makkelijker op. Kingdom Hearts: Re-Coded speelt zich na Kingdom Hearts 2 af, dus ik had goede hoop dat we eindelijk weer eens vooruit konden kijken.

Re-Coded begint met Japie Krekel die problemen heeft met zijn digitale dagboek. Deze bevat de herinneringen aan de avonturen uit Kingdom Hearts en zijn dus meer dan de moeite waard om te bewaren. Hij schakelt een digitale herinnering van Sora in om het dagboek ‘virus-vrij’ te maken. Helaas wil het verhaal nooit echt heel interessant worden en blijft het een warboel. Zonder kennis van de vorige games ben je slecht af en met kennis vraag je je ongetwijfeld af waarom er eigenlijk zo weinig nieuws verteld wordt. Het heeft misschien te maken met het feit dat Re-Coded een remake van een game voor de mobiele telefoon is, maar als Nintendo DS game zou je meer verwachten. Meest vervelende is echter dat we wéér naar dezelfde omgevingen gaan, ditmaal zelfs nog beperkt in omvang ook. Re-Coded laat duidelijk zien dat het nu echt tijd is voor iets nieuws uit de Kingdom Hearts serie.


Kingdom Hearts is op gameplaygebied grotendeels volgens verwachting. Je ontmoet karakters, praat met ze, gaat gevechten aan met vijanden en bewerkt je wapens om ze sterker te maken. Het vechten gaat grotendeels zoals we dat gewend zijn van de serie. Door het gebruik van het ‘command deck’, welke we ook in de PSP titel Birth by Sleep zagen, blijft het vechten snel en de game reageert prima op de acties die jij invoert. Het grote verschil in Kingdom Hearts: Re-Coded zit hem in de manier waarop je karakter sterker wordt en nieuwe aanvallen leert. Door opdrachten te doen, vijanden te verslaan en uitdagingen te behalen verdien je zogenaamde ‘chips’, welke je kunt inzetten op je circuitboard. Zoals je merkt is het digitale sfeertje ook doorgevoerd in de gameplay. Het plaatsen van de chips is een puzzel op zich en vereist het nodige denkwerk. Maak een verbinding tussen twee CPU’s op je circuit board en alle tussenliggende chips verdubbelen in kracht, wat in de praktijk betekent dat je sterker wordt of bepaalde vaardigheden krijgt. Ook aanvallen worden op deze manier bijverdiend. Leuk is dat je ook cheats kunt activeren, welke positieve en negatieve effecten hebben. Zo krijg je bijvoorbeeld drie keer zoveel experience punten of geld, maar de vijanden worden ook drie keer zo sterk. Op deze manier kun je min of meer je eigen moeilijkheidsgraad instellen en word je beloond voor je harde werk. Het is een uitgebreid systeem en het werkt prima, een uitstekende toevoeging.

Kingdom Heats: Re-Coded probeert afwisselend te zijn, maar slaagt daar niet volledig in. Sowieso ben je wederom bezig met het herbezoeken van bekende locaties, zoals we dat ook al in Chain of Memories deden. Voor de zoveelste keer Wonderland betreden is net wat teveel van het goede. Leuk is dan wel weer dat men af en toe de gameplay omgooit van de traditionele Kingdom Hearts ervaring naar bijvoorbeeld een 2D platformer of shoot’m up. Tevens kun je aan het begin van een level een uitdaging met de game aangaan. Je geeft aan dat je slechts negen keer geraakt denkt te worden en de game beloont je wanneer je aan deze doelstelling voldoet. De opdrachten die je gaandeweg het avontuur dient uit te voeren zijn vrij standaard en verrassen helaas nergens. Het is allemaal erg voorzichtig en bij vlagen gewoon saai.


Grafisch is de game één van de mooiere titels op de Nintendo DS, maar het ontwerp laat vaak te wensen over. Oké, we zitten in een soort van computer, maar moet alles er dan zo inspiratieloos uitzien? Ik was al geen grote fan van het ontwerp van de ‘heartsless’ in de serie, maar de digitale versies zijn helemaal afzichtelijk. Je wordt aangevallen door blokken en uit blokken bestaande creaturen zoals bijv. een slang. Van de heren en dames achter de fantastische Final Fantasy karakters, in samenwerking met de lieden achter de Disney-figuren, zou je toch veel meer mogen verwachten. Naast het saaie ontwerp is er ook weinig afwisseling in de vijanden en er zijn, voor een actie-RPG, ook vrij weinig karakters in de wereld om mee te praten. Het voelt allemaal een beetje doods. Daarentegen zijn de magische aanvallen wel weer van hoog niveau en ook de muziek in Re-Coded mag er zijn. Af en toe wordt er gebruik gemaakt van voice-acting, dat net als in de rest van de games prima is.

Kingdom Hearts: Re-Coded is geen slechte game, maar mag niet in de schaduw staan van de PlayStation 2 delen. Het verhaal is suf en dat uit zich ook in de hergebruikte omgevingen. Het is jammer dat die enkele nieuwe omgeving die we zien gebaseerd is op de ‘digitale omgeving’, wat een excuus lijkt voor de saaie uitstraling. Het level-up systeem werkt leuk en is een aardige toevoeging. Grafisch behoort de game tot de sterkere titels, maar het slechte ontwerp van de levels haalt dit weer onderuit. Re-Coded is de zoveelste Kingdom Hearts titel die extreem gebaseerd is op het eerste deel en eigenlijk zijn wij er nu wel klaar mee. Square-Enix, nieuw materiaal volgende keer!
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   80
Graphics   90
Replay   60

We zijn een beetje klaar met de eerste Kingdom Hearts.
70


06:23  Launchtrailer Mass Effect 2
19:59  Nieuwe games voor PlayStation Store
 Reacties (3)
 Pagina: 1
No'tje op 12-01-2011 om 21:06 [Niv: 205 / Exp: 10245]
En toch wil ik hem graag hebben.

dantekloon op 12-01-2011 om 21:26 [Niv: 186 / Exp: 9285]
Goede cijfer,
Kheb de game ook niks aan gevonden,

Maar this een must voor iedereen die de KH serie heeft gevolgt, en niet voor iedere DS bezitter die KH niet kent.

Gewijzigd door dantekloon op 12-01-2011 om 21:27

Lawliet op 12-01-2011 om 21:27 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Same here! Ik begrijp de review, maar als een hardcore Kingdom Hearts fan mag ik deze game niet missen. Ik moet namelijk de secret ending zien.


Goede review! Mag hopelijk de mijne morgen ophalen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Kingdom Hearts Re:Coded
Type:
Game
Releasedatum:
14-01-2011
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media