Jarenlang kennen we Kirby als een roze karakter die de identiteit van zijn tegenstanders overneemt door ze op te zuigen. Een gedachte die we bij het opstarten van Epic Yarn meteen los mogen laten, ontwikkelaar Good-Feel heeft de serie namelijk nieuw leven ingeblazen.
Dat Kirby nog steeds een vrolijke serie is gebleven blijkt al snel uit diverse factoren, neem nu de kleurrijke werelden of een verhaal waarin namen als Yin-Yarn en Prince Fluff voorbij komen. Wat is namelijk het geval: Kirby besluit op een dag een tomaat op te zuigen, echter blijkt deze afkomstig te zijn van Yin-Yarn, een tovenaar met weinig goede bedoelingen. Het eten van de tomaat zorgt ervoor dat Kirby zijn oude kwaliteiten verliest en bij het ontmoeten van Prince Fluff blijkt al snel dat dit niet het enige is wat hij gedaan heeft. Yin-Yarn heeft de wereld van de prins namelijk in zijn greep en dus is het de bedoeling dat Kirby dit ongedaan maakt. Weinig origineel, maar gelukkig is dit dan ook niet waar de game op leunt.
Belangrijkste factor is namelijk de wereld waarin dit alles zich afspeelt. Een wereld die bestaat uit lappen stof, stukjes draad en knopen die dit alles verbinden. Kirby is in dit alles eveneens niet meer dan een klein draadje, maar echter wel één die diverse vormen aan kan nemen. Het ene moment zijn we hierdoor bijvoorbeeld een auto die snel een afstand kan overbruggen, het volgende moment een onderzeeër of dolfijn om het water mee te verkennen, vervolgens een UFO om vijanden mee binnen te halen en later mogen we weer als brandweerwagen vuurtjes blussen. Het gaat echter verder dan dit, zo zijn er ook onderdelen in de wereld waar je mee kunt spelen, denk aan een rits die je open kunt maken of een stukje stof dat je opzij kunt trekken. Het zorgt enerzijds voor een frisse stijl en anderzijds voor een manier van gameplay die gedurende de game steeds weer weet te verrassen.
De verfrissende stijl lijkt vooral gericht op kinderen, ondanks dat ondergetekende dit ook erg kon waarderen, en dat uit zich ook gedurende de game zelf. Een eerste aspect is dat je niet dood kunt gaan, in plaats daarvan verlies je een deel van je kraaltjes die je tot dan toe verzameld hebt. Dit is echter eveneens vervelend aangezien je bij het uitspelen van een level met voldoende van deze kralen weer extra levels vrij kunt spelen. Het tweede aspect dat hierop aansluit is dat de titel niet bijzonder lang is, met een uur of zes zul je deze uitgespeeld hebben. Gelukkig is ook hier iets op bedacht, door de kamers van huisbaas Dom Woole te decoreren met gevonden items kun je eveneens diverse interessante extra’s vrijspelen. Het zorgt ervoor dat je een level met veel plezier voor een tweede keer zult doorkruisen.
Het plezier dat Kirby’s Epic Yarn te bieden heeft hoef je overigens niet alleen te ervaren. De vrolijke deuntjes zijn leuk om naar te luisteren, nog leuker is het echter wanneer een tweede speler (in de rol van Prince Fluff) zich in de strijd mengt. Daar waar de coöperatieve stand in veel games weinig toevoegt, daar is het leveldesign van deze titel ideaal voor een tweede speler. Het zijn al dit soort toevoegingen in combinatie met een geheel nieuwe stijl die van Kirby een ijzersterke titel maken. Toegegeven, wanneer je een gamer bent die een spel eenmaal doorloopt en dan in de hoek legt is de replaywaarde te laag, ben je er echter niet vies van om alles uit een titel te halen, dan zal Epic Yarn je geen minuut tegen staan.
|