Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Dissidia 012: [Duodecim] Final Fantasy


Door Joni Philips op 01-04-2011 om 06:27
Bron: Gamed

In navolging van Dissidia: Final Fantasy lanceert Square-Enix nu Dissidia 012: [Duodecim] Final Fantasy, een opvolger waarin oude en nieuwe personages tegen elkaar moet vechten in nieuwe arena’s.

In tegenstelling tot de verwachtingen is Dissidia 012 geen sequel, maar een prequel die de aanloop naar het verhaal van Dissidia vertelt en het complete verhaal van Dissidia: Final Fantasy opneemt in zijn eigen structuur. Opnieuw beleef je dus de strijd tussen Chaos en Cosmos, maar ditmaal krijgen we meer personages en krijg je meer ontwikkeling aangezien niet iedereen bij dezelfde zijde begint als waar hij eindigt. Veel inhoud moet je echter niet verwachten bij het verhaal, het verhaal is zeer voorspelbaar en de dialogen draaien continu om de pot om te verbergen dat er niets gezegd wordt. Eigenlijk was het origineel niet beter op dat gebied, maar die startte met een fantastisch filmpje waarin personages van verschillende games het tegen elkaar opnemen, wat je deed watertanden naar meer. Dissidia 012 vervangt dit door een filmpje waarin personages per game worden voorgesteld, een Squall versus Sephiroth bijvoorbeeld zie je niet meer. Het maakt het plots allemaal een beetje saaier.


Gelukkig is er nog de gameplay zelf, waarbij het vechten grotendeels hetzelfde is gebleven en het vernieuwen vooral gebeurt door de extra personages. Zij brengen elk enkele features uit hun game mee, zo heeft Lightning haar Paradigm Shifts die haar toelaten om andere aanvallen te krijgen, en gebruikt Laguna een waaier aan wapens. Het basis-concept blijft echter hetzelfde; je belandt in een grote ruimte waar je rondloopt en de vijand bestookt met HP en BP aanvallen. Een BP aanval doet geen schade, maar bouwt je BP op; en daarmee wordt de kracht van je HP aanval bepaald. Als je veel BP aanvallen doet, kun je de vijand dus met één of twee HP aanvallen uitschakelen. Een grootschalige verandering zie je hier dus niet, maar er zijn wel aanpassingen gebeurd. Zo is de EX mode duidelijk geëvolueerd wat je dwingt om je oude strategie aan te passen. De Ex mode telt nu namelijk nieuwe opties, te activeren onder andere voorwaarden.

Een andere aanpassing vinden we in de toevoeging van Assist aanvallen, dat je toelaat om tijdelijk de hulp in te roepen van een ander personage. Het concept kennen we natuurlijk al langer uit andere vechtgames, maar wordt mooi ingewerkt en kan het verloop van de gevechten zeker veranderen. Vernieuwend is het niet, maar je zal zeker voelen dat het de gameplay verandert. Later komen er ook groepsgevechten waarbij je meerdere personages kunt inzetten, waarbij je bijvoorbeeld elke ronde van personage verandert. Op zich ook geen nieuwigheid in het genre, maar iets dat de gameplay verbetert. Het is alleen spijtig dat de feature zo laat wordt geďntroduceerd. De grootste nieuwigheid is de RPG mode, waarbij je zelf alleen de aanvallen moet aangeven. De besturing wordt hierbij overgenomen door de AI. Ideaal dus voor mensen die de game willen uitspelen, maar weinig zin hebben in het spelen zelf. Deze optie voegt echter niets toe en de game had zeker zonder gekund.


De game is echter meer dan het vechten zelf. Het succes zit hem in het feit dat je via deze gevechten continu beloond wordt met Gil; waarmee je onder andere meer equipment en aanvallen kunt kopen, wat meestal een feest van herkenning is. Je kunt zelfs een nieuwe mode verdienen. Door bepaalde doelen te volbrengen verdien je ook KP, waarmee je nog meer exclusieve items kunt kopen. Deze extra's zorgen er ook voor dat je geen nutteloze gevechten hebt. Als je niets verdient, level je ook gewoon en dat brengt je dichter bij het maximale level. Zelfs in het 'basispakket' biedt Dissidia 012 echter al heel wat opties aan die Final Fantasy fans doen watertanden. Een mode om je eigen toernooien te maken met je eigen keuze van verhaal, muziek en dergelijke; een uitgebreide multiplayer; maar alleen offline; en een Replay editor bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er nog een nieuwe set stages, zoals een stage op basis van Final Fantasy XIII.

Buiten de nieuwe stages zijn er ook nieuwe muziekjes, welke meestal aangepaste versies zijn van traditionele Final Fantasy deuntjes. Denk aan het typische Final Fantasy deuntje aan het einde van het gevecht. Enkel de voice-acting blijft achter. Op grafisch gebied gaat het dan weer iets beter. Elk personage heeft een make-over gehad ten opzichte van zijn bron, zodat ze allemaal mooi bij elkaar passen en ook aan hun aanvallen werd veel aandacht besteed. De animaties zijn vaak over de top en zeer kleurrijk, zodat ze het scherm goed vullen en leven brengen in meestal donkere omgevingen. Dissidia 012: [Duodecim] Final Fantasy vernieuwt op bepaalde sleutelpunten en is daarmee een meer complete ervaring. Door de toevoeging van de complete Dissidia: Final Fantasy, aangepast aan de nieuwe gameplay, wordt de replaywaarde ook stevig opgevoerd. Er blijven nog minpunten over zoals een slechte verhaalmodus, die verhinderen dat Dissidia 012 een topper is, maar de game is wel een aanrader.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   75
Graphics   85
Replay   90

Dissidia 012 maakt de Dissidia ervaring completer.
85


08:55  Nieuwe trailer LEGO Pirates of the Caribbean
06:27  Crysis 2
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Lawliet op 01-04-2011 om 06:51 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Geweldige game! Zit al op de 30 uur en ben er nog lang niet klaar mee. De story mode vond ik ook teleurstellend en voorspelbaar. De mini story mode die je in de reports vind zijn wel weer leuk. Lees de report en druk op higlight als je een blauwe tekst ziet. Dan zie je leuke filmpjes die wat losse knoopjes van het verhaal duidelijk maakt en een paar leuke gevechten.

jochemlibbe op 01-04-2011 om 08:53 [Niv: 8 / Exp: 409]
terechte 85! Dissidia heb ik zo goed als uitgespeeld. nu maar met deze aan de gang, zit op 7 uur.

MaartenL (Redacteur) op 01-04-2011 om 14:16 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Hmm, misschien de oplader van m'n PSP maar eens zoeken en deze game in huis halen

Asianator op 01-04-2011 om 16:10 [Niv: 164 / Exp: 8198]
Mensen moeten wel Prologus ook kopen, hé

MaartenL (Redacteur) op 02-04-2011 om 01:47 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Joh, het geld groeit niet op mijn rug! >_<

DarkCloud98 op 02-04-2011 om 15:12 [Niv: 3 / Exp: 167]
i want

Gast (195.241.130.xxx) op 03-04-2011 om 23:15
Ik moet wel zeggen dat ze je wel beetje rippen. Want naast de storyline van de nieuwe charaters kan je ook met de oude gewoon de storyline van dissidia spelen. Hoe dan ook nog steeds wrede game :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dissidia 012: Duodecim Final Fantasy
Type:
Game
Releasedatum:
25-03-2011
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media