Een first person shooter met cell-shaded graphics? Vliegende bakstenen, vallende flessen en zwevende messen? Niks is onmogelijk in XIII!
Je wordt wakker op een strand aan de oostkust van de Verenigde Staten. Je herinnert je niets meer, geen naam, geen verleden en geen doel. Je kijkt naar het strand. Je ogen vallen na een tijdje op je eigen lichaam: je ziet een tatoeage met het Romeinse cijfer XIII en in je binnenzak de sleutel van een bankkluis in New York. Vlak nadat je ontwaakt bent komen er een aantal gangsters achter je aan onder leiding van een man genaamd Mongoose. Je slaat op de vlucht en er ontplooit zich een spannend verhaal.
In de bankkluis van New York kom je er achter dat je eigenlijke naam Jason Rowland is en dat je een belangrijke rol hebt gespeeld in de moord op de president. De FBI zit inmiddels ook achter jou aan en je ontdekt het bestaan van een zekere organisatie met de naam “Twenty”. Tijd om wat puntjes op de I te zetten voor onze Jason Rowland.
Het verhaal doet een beetje denken aan de film “The Bourne Identity”, maar het is zeker geen rip-off. Integendeel: XIII is een bekende strip gemaakt door de Belg Jean van Hamme. De strip is in België, Canada en Frankijk erg populair en toevallig is het hoofdkantoor van ontwikkelaar UbiSoft ook in Frankrijk gevestigd. De game is gebaseerd op de eerste vijf albums, dus er is nog ruimte genoeg voor een eventueel vervolg.
De game valt vooral op door de cell-shaded graphics. Niets nieuws in de wereld van games, maar XIII is de eerste first person shooter die van deze techniek gebruik maakt. Om dit te bereiken hebben de makers gebruik gemaakt van een aangepaste versie van de veelgebruikte Unreal-engine. De keuze voor het gebruik van de cell-shaded graphics sluit natuurlijk ook goed aan bij de originele herkomst van het verhaal.
Je bent dan wel een man zonder geheugen, van wapens weet je (gelukkig?) nog alles. Zo gebruikt onze held de M16, shotgun, sniper rifle, de bazooka en nog meer kogelschietende organismen. Naast deze ‘gewone’ wapens kan je ook gebruik maken van verschillende voorwerpen uit de omgeving, zoals stoelen, messen, bakstenen en kapotte flessen. Het kan allemaal. En zeg nou zelf, het is soms toch leuker om iemand met een kapotte fles op iemand zijn hoofd te slaan dan voor de zoveelste keer een bewaker het loodje te laten leggen met een bazooka.
Sinds GoldenEye voor de Nintendo64 is het noodzakelijk dat vijanden op verschillende manieren reageren op aanvallen op hun lichaam, afhankelijk van het geraakte lichaamsdeel. Ook is het logisch dat iemand bij een schot door het hoofd eerder sterft dan iemand die in zijn been is geraakt. Gelukkig zitten deze functies in XIII, dus je moet goed richten om een vijand meteen neer te halen.
|