Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Operation Flashpoint: Red River


Door Rene Groen op 25-04-2011 om 14:57
Bron: Gamed

Ongeveer anderhalf jaar geleden verscheen Dragon Rising, een Operation Flashpoint titel die het realisme hoog in het vaandel had staan. Het is een principe dat ze met de nieuwste uitgave, Red River, wederom centraal stellen en waar de serie inmiddels bekend om staat.

Setting van Red River vormt Tadzjikistan, een weinig zeggend land dat echter daadwerkelijk bestaat in centraal Azië, gelegen tussen landen als Afghanistan, Oezbekistan en China. We schrijven het jaar 2013 en in het land heerst een oorlog. Al teveel uitleg is er verder niet, maar dit is ook niet nodig voor de Amerikanen om er een groep elitaire soldaten op uit te sturen. Je stapt zelf in de huid van William Kirby en samen met je team word je erop uit gestuurd om af te rekenen met het kwaad.

Verwacht in de Operation Flashpoint titels echter niet dat je hier al rennend de vijanden over de kling zult jagen, in plaats daarvan draait het om het plannen van je volgende stap en tactisch aansturen van je team. Klinkt als een serieuze aangelegenheid, zeker wanneer je bedenkt dat één enkele kogel dodelijk kan zijn, echter staat Staff Seargeant Damien Knox hier haaks op. De man zal regelmatig gesprekken voeren (lees: schreeuwen) met zijn team gedurende de lange jeepritten die je moet ondergaan, echter gaat dit gepaard met veel gevloek en stevig racisme. Hoewel ik niet betwijfel dat dit ook in het echte leven voor zal komen was het wat mij betreft onnodig en tevens irritant en werd het gevoel van een serieuze oorlog deels onderuit gehaald.


Qua gameplay wordt dit gevoel gelukkig wel sterk naar voren gebracht, echter zijn er wel enkele kleine aanpassingen doorgevoerd die de game net wat beter speelbaar maken. Het aansturen van het team gebeurt nog altijd via een menu, deze is echter een stuk overzichtelijker gemaakt om snel je acties uit te kunnen voeren. Tevens hebben de vijanden niet langer het uitgebreide zichtvermogen dat ze voorheen hadden, zo zullen headshots van een tegenstander op kilometers afstand vrijwel niet meer voor komen.

Helaas wil het bovenstaande niet zeggen dat alle fouten uit voorgaande delen tot de geschiedenis behoren. Wellicht de grootste stoorzender uit Dragon Rising was de AI van zowel je team als vijanden en ook nu zijn ze goed voor vele irritaties. Sturen we een teamlid naar een positie achter een stenen muur, dan gaat deze er gerust naast of voor zitten, waardoor ze als schietschijf fungeren. De vijand kan er echter ook wat van, zo passen ze weinig tactieken toe en blijven ook zij veelvuldig in het open veld zitten. Er waren zelfs situaties dat ik mijn team een tegenstander liet flankeren, waarbij deze tegenstander totaal geen oog meer voor me had en ik er gerust naast kon gaan staan zonder opgemerkt te worden. Slordige fouten die ook hier het gevoel van realisme onderuit halen.


Gelukkig kunnen we een deel van de bovenstaande fouten echter wegstrepen wanneer we de game coöperatief doorlopen. Het vervangen van computergestuurde teamleden door die van vlees en bloed zorgt voor een veel intensere belevenis, zo zijn de orders middels een headset een stuk sneller door te geven dan middels de selectie uit een menu en tevens zijn de gedragingen minder stupide. Dit is maar goed ook, want zoals eerder aangehaald is Operation Flashpoint bepaald geen makkelijke game. Een schot door het hoofd kan direct het einde betekenen, echter heeft een schot in een arm of been eveneens het effect wat je ervan verwacht, zo zul je minder goed kunnen richten of lastiger kunnen lopen. Het meenemen van een medic binnen je team is dan ook van groot belang, waarbij je een kleine tijd behandeld zult worden, waardoor het ook hier van belang is om in dekking te blijven.

Het spel gaat behoorlijk diep in zijn uitwerking, zo zul je gedurende succesvolle missies ervaring opbouwen die zich laat uitbetalen in betere wapens en attributen, alsmede zaken als de stabiliteit van je wapen of je uithoudingsvermogen. Deze punten zijn tevens te verdienen in de multiplayer, alwaar je terecht kunt in Last Stand (versla hordes vijanden), Rolling Thunder (bescherm een konvooi tegen aanvallers), Combat Sweep (versla zo snel mogelijk de vijanden binnen een gebied) en CSAR (bevrijd gevangen genomen teamleden). Het zijn stuk voor stuk intensieve modi die misschien nog wel het beste onderdeel van de gehele game vormen.


Grafisch draait deze nieuwe uitgave op een ietwat betere engine van zijn voorganger en dit resulteert in gemengde gevoelens. De omgevingen zelf maken nog altijd indruk, waarbij open vlaktes afgewisseld worden met gebergtes en kleine dorpjes. Bedenk echter wel dat het oog niet is wat je daadwerkelijk krijgt, loop je namelijk te ver in een richting die de ontwikkelaar niet voor ogen had, dan zul je snel terug moeten. Op andere grafische elementen is helaas minder nadruk gelegd, zo oogt de game van dichtbij een stuk matiger en zijn de animaties eveneens wisselvallig. Op het constante geschreeuw van je Sergeant na is het geluid gelukkig prima verzorgd, van het geluid in de menu’s tot de realistisch klinkende wapens weet de game het realisme hier goed te benaderen.

Helaas moeten we echter als totaalpakket concluderen dat de ontwikkelaar dit niet op ieder gebied heeft weten te bewerkstelligen. Enerzijds kan een wel gemikt schot per direct het einde betekenen, anderzijds is de AI dermate wisselvallig dat het ieder gevoel van een echte oorlog keihard onderuit haalt. Het zijn fouten die we helaas wederom moeten concluderen en waar dan ook nog geen vooruitgang in lijkt te zitten. De game is dan ook aan te raden voor de coöperatieve spelstand en de multiplayer modi, voor een singleplayer zal de irritatie echter teveel aanwezig zijn.
Beoordeling
Gameplay   78
Sound   80
Graphics   70
Replay   75

Het nastreven van realisme is deels teniet gedaan door een slechte AI.
76


15:10  Screenshots Serious Sam 3
12:47  Dead or Alive: Dimensions
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (94.210.217.xxx) op 25-04-2011 om 20:44
Ik blijf gewoon bij het eerste deel.

Beste deel uit de serie

GekooktEi op 25-04-2011 om 20:45 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Het ontbreken van splitscreen is toch de druppel voor de twijfel voor mijn aankoop, denk ik. Het spel ziet er aardig goed uit, en ik zou er vast nog wel wat uurtjes plezier van hebben, maar coöp met vreemden heb ik by far nooit zo leuk gevonden als met bekenden en volgens mij heeft zelfs hier op Gamed bijna niemand het spel.

En over minder dan een maand komt Brink, waar ik een stuk meer naar uitkijk. Toch maar niet dus.

Paintskillz op 25-04-2011 om 21:49 [Niv: 90 / Exp: 4490]
zat er aan te denken deze te kopen, twijfel nog steeds wel.

Gast (212.41.136.xxx) op 25-04-2011 om 23:32
ik heb hem gehaald bevalt me goed coop kan ik nog niet proberen lang leven psn :D

Gast (212.41.136.xxx) op 26-04-2011 om 16:37
gistere uitgespeeld :S op normal wel erg snel maar zeker de moeite waard vooral de cqb gevechte in de dorpjes heerlijk gewoon

Gast (77.251.130.xxx) op 26-04-2011 om 17:51
ik heb operation flashpoint red river voor de ps3 maar ik wil grenadier zijn hoe kan je die zijn of scout

Gast (82.92.202.xxx) op 27-04-2011 om 12:43
Gewoon een bout game dit,battlefield 3 owned deze game zo hard

Gast (81.70.137.xxx) op 27-04-2011 om 16:48
heb de game op xbox 360 en moet zeggen dat hij mij niet tegenvalt,op alle games is wel wat aan te merken en dus ook op deze maar moet ook zeggen dat ik me er zeer zeker wel mee vermaak dus het is gewoon een goede game

Gast (87.195.243.xxx) op 27-04-2011 om 18:55
hij lijkt me erg gaaf en trouwens welke shooter wordt niet geowned door battle flied }>

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-04-2011 om 19:29 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Een vergelijking met Battlefield 3 slaat nergens op, deze titel is nog niet eens uit en het genre is eveneens totaal anders. Heb je de game überhaupt gespeeld?

Gast (81.70.137.xxx) op 02-05-2011 om 19:05
Ik heb het mooi gevonden om stiekem de boel te verkennen met mijn snipergun en lekker rustig de vijanden te vermoorden,het is echt gebied verkennen en alles uischakelen dus ik vind het wel een goede game en dan nu nog ff in co-op waar waarschijnlijk meer snelheid in zal zitten omdat je dan gewoon met 4 man kunt spelen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Operation Flashpoint: Red River
Type:
Game
Releasedatum:
21-04-2011
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media