Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Review:

Brink


Door MaartenL op 24-05-2011 om 06:54
Bron: Gamed.nl

Splash Damage, ons bekend van Quake Wars en Enemy Territory, is al een tijd lang bezig om een revolutie te brengen in het shooter-genre. Een zware opdracht en alle beelden en info de we voor onze neus kregen, leken aan te tonen dat Brink een toptitel ging worden. Wij gaan alvast na of de game zijn hype waardig is.

In Brink draait alles rond de drijvende stad 'The Ark'. Sinds het zeeniveau gestegen is, is dit immers de enige plaats waar mensen nog kunnen overleven. Helaas dreigt het voedsel op te geraken en zijn de spanningen tussen het rijke volk en de arme ghetto-bewoners onhoudbaar geworden. Hoog tijd dus voor een oorlogje! Het spel opent met een keuze: of je schaart je aan de zijde van Security of je kiest voor de rebellen. Echt veel impact heeft het niet aangezien je steeds kan wisselen van zijde. Mooi. Keuze gemaakt en dus wordt het tijd om naar goede gewoonte de singleplayer campagne af te rafelen. Helaas gaat Brink hier al zwaar de mist in.

We kiezen de eerste missie van Security en gaan gelijk aan de slag als een soldier-klasse. Als soldier staan we in om de ammunitie van onze teammakkers op peil te houden en hebben we de beschikking over een molotov granaat. Alles gaat nog goed tot nu toe. Het level start op en het eerste wat opvalt is het unieke art-design dat in de game verwerkt werd. De gebieden van de security zijn erg modern en komen haast buitenaards over, terwijl de rebellen in scheepswrakken en vuilnisbelten overleven. Ook tot nu toe gaat alles goed. Maar dan begint het pas echt! Er wordt een objective getoond (toevallig voor mijn klasse). Ik dien een explosief aan een muur te plaatsen, simpel genoeg zou je denken, ware het niet dat de bots aan jouw zijde ongeloofelijk dom zijn. Ze kunnen zich niet verweren en in latere levels is het een mirakel als ze effectief het objective bereiken. Rampzalige AI geeft een zure nasmaak aan het singleplayer-gedeelte.


Eens de missie succesvol is afgewerkt, krijgt de speler een hele lading ervaringspunten en als je in level stijgt, kan je nieuwe kledingstukken unlocken en een punt zetten in een bepaalde vaardigheid (waarover later meer). Na enkele levels gestegen te zijn en nog steeds geen wapen unlocked had, ging ik toch maar eens kijken hoe we toegang krijgen tot het andere wapentuig. Om alle upgrades te unlocken moet je de challenges afwerken. Drie van de vier challenges waren snel voltooid maar bij de laatste moet je alweer rekenen op de fantastische hulp van de hersendode AI. Een aardig karweitje, dat kan ik je verzekeren. In ieder geval unlock je snel alle wapens en er zijn vast en zeker mensen die dat jammer zullen vinden maar langs de andere kant behoudt het spel zo zijn eerlijkheid. Je zal dus niet mensen met té krachtige geweren tegenkomen online. Eens je een favoriet wapen helemaal hebt aangepast met de juiste scopes, clips en een eventuele granaatlanceerder of extra front grip, ben je zo goed als klaar voor het online geweld.

Het is ook online dat de game echt tot zijn recht komt. De missies zijn dezelfde als die van de singleplayer campagne met als belangrijkste verschil dat je nu een team hebt dat kan terugvechten. Tenminste, als ze bereid zijn om te werken en eventueel klasse te verwisselen om een opdracht tot een goed einde te brengen. Elke opdracht heeft immers zijn eigen klasse nodig. Een operative kan hacken, een soldier kan muren opblazen, een engineer zal kunnen repareren en een medic zal een escort weer tot leven kunnen brengen. Elke klasse heeft dan ook nog eens zijn eigen waslijst met vaardigheden waar punten in gezet kunnen worden en het is dan ook erg vreemd dat een gespecialiseerde soldier plots moet omwisselen naar een klasse waar hij nagenoeg niets mee kan, omdat hij simpelweg geen punten in die klasse heeft gezet. Ook kan je namelijk niet alle vaardigheden aankopen want je krijgt maar één puntje per level en het maximum level is 20. Je zal dus moeten beslissen welke klasse je het liefste mee speelt, ook al zal je waarschijnlijk wel eens van klasse moeten wisselen om de opdracht te vervullen.


De gameplay zelf is erg leuk en natuurlijk is het niet revolutionair om met een machinegeweer te schieten maar de extra elementen in het spel zorgen voor een uniek verloop. Je kan je namelijk voortbewegen dankzij het SMART-systeem dat ervoor zorgt dat je karakter vloeiend blijft lopen, desondanks de ondergrond. Je huppelt vlot over kleine obstakels en kan er ook snel mee op grotere obstakels klimmen. Indien nodig kan je ook een heuse sliding uitvoeren die niet alleen handig is om snel achter dekking te geraken maar waarmee het ook mogelijk is om een vijand onderuit te halen. Afhankelijk van je lichaamstype zal je sneller bewegen en hogere plaatsen kunnen bereiken als je kiest voor het light body-type. Een heavy type kan dan weer miniguns gebruiken en heeft net wat meer health maar zal niet vlot kunnen bewegen. In tegenstelling tot de gekozen klasse kan de speler niet tijdens match wisselen van lichaamstype dus het is een keuze waar je toch een tijdje aan vast zit.

De maps die de game voorziet zijn qua design wel knap maar hebben aardig veel punten waar de game extreem moeilijk kan worden als er niet goed samengewerkt wordt. Hierdoor kan het zijn dat een match niet erg leuk lijkt omdat je team niet dezelfde interesses heeft. Als er echter wel een goed teamverband is, wordt het spel al wat leuker en is er enorm veel voldoening als een bepaald chokepoint wordt overwonnen. In ieder geval lijkt het steeds makkelijker om aan de verdedigende zijde te staan omdat je dan enkel de tegenstanders moet hinderen bij het vervullen van hun opdrachten maar nogmaals, als je team niet zo denkt dan is het hopeloos. Nog al te vaak zijn er veel spelers die té veel focussen om zoveel mogelijk kills te behalen, terwijl je meer punten krijgt als je iemand zijn wapen versterkt als engineer of zijn levensbar vergroot als medic. Dit promoot wel teamwork maar zorgt er ook voor dat spelers niet kunnen opscheppen over het aantal gemaakte kills, wat blijkbaar veel frustratie met zich meebrengt.


Aan de technische kant is het helaas niet zo goed gesteld met Brink, vooral de PC versie. De graphics en het design zien er dan misschien wel goed uit maar er zijn nog steeds erg veel personen met ATI videokaarten die de game simpelweg niet eens kunnen starten of een erg lage framerate krijgen als ze schaduwen niet uitschakelen. Als alles wél werkt naar behoren, dan is Brink toch zeker niet onaardig. Enkel het effect van granaten is erg zwak uitgewerkt, zowel in gameplay als graphics. Op het vlak van audio is het ook niet allemaal kwaliteit. Sommige wapens klinken wel erg zwak maar als een engineer je wapen versterkt, versterkt ook het geluidseffect en dan klinkt het weer wel geloofwaardig. Ook zijn er vele bugs in de PC versie waarbij op een aantal mappen het geluid simpelweg uitvalt bij elke speler. Dit is toch iets dat Spash Damage zeker had moeten voorkomen als ze de game beter getest hadden. Toch betrap ik me erop dat ik dan zelfs zonder geluid de hele match uitspeel met plezier en dat zegt toch al aardig wat over de sterkte van het spel. De Xbox 360 versie van het spel is dan weer iets stabieler maar had wel last van lag, iets waar de ontwikkelaar reeds oplossingen voor zoekt.

Brink is een knappe poging maar behaalt niet het niveau dat de ontwikkelaar voor ogen had. De gameplay is erg stevig en de game kan met zijn unieke kantjes toch menig speler charmeren. De nadruk op het teamwork is eveneens een fijne verfrissing maar de foutjes op het gebied van de klassen moeten zeker nog beter verwerkt worden. Ook op technisch vlak moet de game nog bijgeschaafd worden al mag gezegd worden dat de ontwikkelaar goed bezig is om alle problemen op te lossen. Toch doet dit de vraag rijzen of de game niet iets te vroeg is uitgebracht? Met een paar maandjes extra ontwikkeltijd had de game waarschijnlijk veel sterker in zijn schoenen gestaan, terwijl het nu lijdt onder zijn fouten tot de volgende patch uitkomt. Met Brink haal je een aangename, verfrissende shooter in huis maar dan moet je wel met de mindere punten rekening houden. Als je de game dan toch aankoopt, kan je beter nagaan of je voor de console versie of de PC versie gaat, gezien beide voor- en nadelen hebben.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   75
Graphics   80
Replay   75

Niet de toptitel die verwacht werd.
79


13:01  DiRT 3 toont launchtrailer
06:53  Dead or Alive toont Metroid cameo
 Reacties (14)
 Pagina: 1
gompy222 op 24-05-2011 om 07:38 [Niv: 84 / Exp: 4212]
lijkt me opzich wel een toffe game dit

the_dan op 24-05-2011 om 08:25 [Niv: 310 / Exp: 15521]
En weer een lekker slechte pc port

Robert op 24-05-2011 om 09:00 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Een aantal foutjes betekent niet meteen dat het een slechte port is.

GekooktEi op 24-05-2011 om 09:20 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ the dan

Je snapt dat je dan gewoon een spel dat voor de PC-VERSIE een 79 krijgt, 'slecht' noemt? Het moet niet veel gekker worden, het is al stom dat spellen die een 6 krijgen 'slecht' genoemd worden maar als je bijna een 8 krijgt kan je toch moeilijk zeggen dat we het over een slecht spel hebben.

Weslii op 24-05-2011 om 10:24 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Dat is vreemd want op een schaal van 1-10 is 6 niet slecht maar voldoende. de logica van de cijfers die gamed geeft ontgaat mij soms. Vooral de cijfers achter de komma voor een abstract iets zijn om je te bescheuren. Deze game krijgt een 7,9. Waarom geen 7,8 of een 8,0? Hoe kun je nou in hemelsnaam zulke nauwkeurige cijfers geven voor zoeits abstracts.

OT: Ik eigenlijk al tijden geen hoge verwachtingen van deze game. Samen met de andere shooters die alleen maar om mulitplayer gaan. Daarbij hoop ik dat andere gamers de zoveelste shooter die draait om de online deathmatch ook links laten liggen.

Gast (193.191.216.xxx) op 24-05-2011 om 10:30
Een 79 is net geen 80, zo lijkt mij het.

GekooktEi op 24-05-2011 om 10:31 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Weslii: Tegen wie heb je het nou, tegen mij of tegen the dan? Het cijfer is volkomen logisch, het spel wordt helemaal niet 'slecht' genoemd. Simpelweg werd een AAA-titel verwacht, en dat is het niet geworden. In die zin is het een teleurstelling, geen slechte game.

Het is alsnog heel vermakelijk, maar het is gewoon hetzelfde als dat Saw VIII een 6 zou krijgen met als beredenering "Goh, dat viel wel mee" en, weet ik het, The Hobbit een 6 zou krijgen met als bijschrift "Damn, dat viel even tegen". "Niet de toptitel die verwacht werd" is iets HEEL anders dan "Geen goed spel".

Gewijzigd door GekooktEi op 24-05-2011 om 10:32

Slashole op 24-05-2011 om 11:11 [Niv: 2 / Exp: 100]
Als je een ATI videokaart hebt dan is het wel een slecht spel. niet te spelen met 20 - 30 fps..
Ik wacht nog steeds op een goede patch

Gewijzigd door Slashole op 24-05-2011 om 11:11

konnichiwa op 24-05-2011 om 12:10 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Een 7,9 lijkt me logischer om te geven dan een 7.7... Ach ja zoals eerder vermeld men zou moeten stoppen met het geven van scores nu kijkt de helft naar deze score en gaat hem om die reden niet halen.

pugehenis op 24-05-2011 om 13:32 [Niv: 2 / Exp: 78]
Hij leek me altijd wel heel leuk, gewoon wachten tot ie 30 euro kost bij de classics dan maar?

MaartenL (Redacteur) op 24-05-2011 om 16:25 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik heb het een 79 gegeven omdat het spel iets te slordig is om een score boven de 80 te rechtvaardigen.

Met een paar extra maanden ontwikkeltijd had deze game makkelijk hoger gescoord.

Zoals al ik al vermelde in de review. Het is geen slecht spel maar het heeft net teveel fouten om een AAA titel te zijn. Daarbij, een 79 is helemaal geen slechte score

OwPuMa op 24-05-2011 om 17:02 [Niv: 31 / Exp: 1530]
Afgerond naar 8

elemeNt op 24-05-2011 om 19:36 [Niv: 129 / Exp: 6440]
De SP AI van je team is overigens op normal en hard best verbeterd de afgelope dagen.

Seiniyta op 25-05-2011 om 21:21 [Niv: 14 / Exp: 723]
Ik denk dat Bethesda gewoon het spel voor L.A noir uit wou hebben en zo Splash Damage te veel heeft gepusht. Met een paar patchen enzo word het spel wel een knaller

bij vlagen is het nu al echt briljant en weet je wat Splash Damage echt voor ogen had.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Brink
Type:
Game
Releasedatum:
13-05-2011
Ontwikkelaar:
Splash Damage
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media