Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

F.E.A.R. 3


Door Rene Groen op 09-06-2011 om 11:40
Bron: Gamed

Ontwikkelaar Day 1 Studios deed al eerder ervaring op met de F.E.A.R. franchise door het eerste deel naar de Xbox 360 en PlayStation 3 te brengen, ditmaal mogen ze het derde deel naast deze versies ook voorzien van een PC versie. Toch betreft deze derde uitgave geen losstaand deel maar is het een vervolg binnen de serie.

F.E.A.R. 3 betreft namelijk een vrijwel direct vervolg op het schokkende einde van het tweede deel. Omwille van spoilers zullen we hier niet alles vrij geven, echter start deze nieuwe uitgave met het bekende karakter Alma die op het punt van bevallen staat. Haar weeën zijn dermate krachtig dat het zijn invloed heeft op de wereld, deze verslechtert per minuut en de gedachte bij een nieuw kind zou weleens het einde kunnen betekenen. Het resulteert in een unieke samenwerking tussen haar zonen Point Man en Paxton Fettel, de relatie tussen de twee is door het verleden namelijk allerminst goed te noemen. Voor wie deze niet gespeeld hebben: Point Man joeg een kogel door het hoofd van Paxton Fettel, waardoor laatstgenoemde als geest aanwezig is in dit derde deel. Het duo is dit keer genoodzaakt samen te werken om de bevalling van Alma te voorkomen, de één om een catastrofe te voorkomen terwijl de ander zichzelf als enige naast zijn moeder wil zien staan.

Wanneer we de singleplayer doorlopen kruipen we in de huid van Point Man en is Fettel in zijn geestelijke vorm onze gids, na het uitspelen van een level kunnen we er echter tevens voor kiezen om deze nogmaals te doorlopen als Fettel zelf. De twee komen pas echt samen in de coöperatieve spelstand waarbij beide karakters ieder hun kwaliteiten kunnen tonen, de twee hanteren namelijk een geheel andere speelstijl. Terwijl Point Man, net als in F.E.A.R. de tijd kan vertragen en goed overweg kan met wapens, kan Fettel rekenen op zijn energie als wapen en het overnemen van vijanden.


Dat er veel nadruk komt te liggen op zowel het verhaal als de bijhorende horrorelementen blijkt wel uit het aantrekken van Steve Niles (30 Days of Night) en John Carpenter (Halloween), waarbij laatstgenoemde vooral verantwoordelijk is voor de aanwezige tussenfilmpjes. Eén van de beslissingen die hierin is genomen is om meer variëteit in de omgevingen aan te brengen, waarbij er een belangrijke rol is weggelegd voor de vijanden. Zoals beschreven kun je de game in de singleplayer als twee personages doorlopen en is er ook nog een coöperatieve spelstand, hierdoor is besloten om de vijanden steeds weer vanaf een ander punt aan te laten vallen, zodat je altijd op het puntje van je stoel zult blijven zitten.

Met een druk bezette singleplayer en coöperatieve spelstand moeten we al vele uren spelplezier krijgen voorgeschoteld, toch ontbreekt ook een multiplayer niet. De eerste mode speelt leentjebuur bij andere games, Contractions laat ons namelijk binnen een team van totaal vier personen hordes vijanden verslaan. Een tactisch element is toegevoegd doordat we kratten met wapens eerst terug moeten brengen naar onze basis alvorens we deze kunnen gebruiken. De tweede mode draait geheel om je eigen kwaliteiten, in Soul King beginnen we namelijk als een geest met de mogelijkheid om andere lichamen over te nemen. Met dit vernieuwde lichaam is het de bedoeling om anderen neer te halen en zielen te verzamelen, waarbij je tevens de mogelijkheid hebt om het lichaam van deze verzamelde zielen over te nemen, bijvoorbeeld om aan de dood te ontkomen of gebruik te maken van diens betere wapens. Weten anderen je te doden dan zul je de helft van de verzamelde zielen in moeten leveren, ben je echter de aanvoerder van de lijst dan krijg je een rode gloed waarmee de concurrentie je beter kunt zien.


Als derde komen we Soul Survivor tegen, een mode waarin iedere speler gelijkwaardig start maar er na enkele seconden een belangrijke verandering komt: één van de spelers transformeert namelijk in een paranormale verschijning. Doel is vervolgens om, door lichamen over te nemen, de rest van de spelers tot jouw soort te maken en zo als team verder te gaan. Hoewel het voor de hand zou liggen dat je wint wanneer je dit weet te ontlopen is het tegenovergestelde het geval: je scoort punten door anderen te vermoorden wanneer je niet getransformeerd bent, of juist anderen te transformeren wanneer dit ook bij jezelf het geval was. Als laatste mogen we wederom gaan samenwerking in de veelzeggende mode F**cking Run. Samen met drie andere spelers dien je zo snel mogelijk van punt A naar B komen, echter zal je dit uiteraard niet makkelijk gemaakt worden. Terwijl achter je een allesvernietigende wolk ervoor zorgt dat je constant in beweging moet blijven duiken er voor je vijanden op die de doorgang belemmeren. Samenspel is van groot belang, de dood van één binnen het viertal zorgt namelijk voor het falen van het team als geheel.

Met de combinatie van al het bovenstaande lijkt F.E.A.R. 3 wederom een interessante voortzetting te gaan worden van het verhaal dat al bij het origineel werd ingezet. Of de game ons daadwerkelijk de stuipen op het lijf weet te jagen weten we vanaf 23 juni, dan ligt de game namelijk in de schappen op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.


11:44  [E3] WiiU demonstreert controller
11:26  [E3] Trailer The Lord of the Rings Online
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Slashole op 09-06-2011 om 12:05 [Niv: 2 / Exp: 100]
meh

zie sang op 09-06-2011 om 16:44 [Niv: 80 / Exp: 3986]
@ Rene en zit in deze game meer horror dan Fear 2
en Grafisch + gameplay is dit ook in orde ?
Voor een previeuw voel je al dat fans van FEAR hun
gram zullen halen (zoals ik)

Stammetje91 op 09-06-2011 om 17:14 [Niv: 302 / Exp: 15113]
FEAR 2 vond ik aanvankelijk ook niet al te boeiend. Uiteindelijk toch een erg goede game gebleken, hoop dat hetzelfde hier het geval is.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
F.E.A.R. 3
Type:
Game
Releasedatum:
23-06-2011
Ontwikkelaar:
Day 1
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media