Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Hands-On:

Super Mario 3D


Door Gideon op 24-07-2011 om 10:47
Bron: Gamed

Na het fenomenale Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 komt de besnorde loodgieter binnenkort weer terug in een 3D avontuur. Niet voor de console ditmaal, maar voor de handheld. Voor het eerst zal er een originele 3D Mario te spelen zijn waar jij maar wilt. Kan de game echter tippen aan zijn voorgangers?

Tijdens mijn spelsessie met Super Mario 3D, zoals de titel op dit moment nog heet, kon ik kiezen uit een viertal (korte) levels. Waarschijnlijk zijn het elementen uit levels en zullen de uiteindelijk versies iets langer zijn, want ze waren namelijk aanzienlijk korter dan de werelden in bijv. Super Mario 64, Sunshine of Galaxy. Duidelijk was dat Nintendo ons wilde laten zien wat voor gameplay we mogen verwachten en helaas kan ik je dan ook niets nuttigs vertellen over een eventueel verhaal. Maar ach, wie speelt er een Mario game om van het verhaal te genieten?

Niemand, want de serie draait volledig om de gameplay. Meer dan ooit greep Nintendo de kans met Super Mario Galaxy (2) om de gamer keer op keer versteld te doen staan met unieke puzzeltjes en uitdagingen. Het is duidelijk dat de EAD Tokyo studio in Japan, welke eerder ook de Nintendo Wii titels ontwikkelde, alles uit de kast trekt om de speler elk level opnieuw te verrassen. Wat mij opviel in de demo is dat de game qua opzet vooralsnog meer wegheeft van Super Mario Galaxy dan van Super Mario 64. Hoewel het eerste level het meeste land bevatte ging het absoluut niet verder dan bijvoorbeeld de bijenwereld in Galaxy, waardoor je meer in afgesloten speelarena’s lijkt te zitten dan in de Nintendo 64 versie. Dat dit absoluut niet erg is bleek minstens zo snel, want al na één level spelen zat ik met een grote grijns op mijn gezicht.


Het eerste level in de demo was een heerlijk traditioneel Mario level die je veelal ziet in het begin van de games. Grote grasvelden vol met Goomba’s, Koopa Troopers en Piranha planten en uiteraard goudgele munten om te verzamelen. Nieuw in dit deel is de mogelijkheid om een koprol te maken waarmee je tegenstanders kun uitschakelen, vergelijkbaar met de sliding uit Super Mario 64. Tot mijn grote ergernis bleek Mario echter weinig vaart te willen maken. Speel ik Super Mario of Wario, schoot er door mijn hoofd. Wat bleek: men heeft de ren-knop uit de 2D Mario delen overgenomen. Door deze in te houden trekt de loodgieter een sprintje en kun je tevens verder springen. Het is even wennen in 3D, maar daarna voelt het heel natuurlijk.

Bij een 3DS game is de eerste vraag natuurlijk: hoe ziet het er uit in 3D? Ronduit prachtig in dit geval. De vier levels waren kleurrijk en gevarieerd en de tegenstanders oogden zoals we ze kennen uit voorgaande titels. Opvallend was ook dat Nintendo de game lijkt vol te hebben gestopt met illusies. Zo liep ik een kamer in vol met blokken, terwijl bovenin een muntje zweefde. Met het 3D effect uit lijkt deze onmogelijk te pakken, maar wanneer je het aanzet wordt duidelijk dat de blokken helemaal niet op elkaar gestapeld zijn. Na enkele sprongen omhoog ingezet te hebben blijkt dit niet de enige 3D truc te zijn. De camera draait lichtelijk en, in tegenstelling tot wat je oorspronkelijk zou denken, blijkt de volgende stap ineens helemaal niet te kunnen, aangezien het platform ineens in de achtergrond blijkt te zitten. Het zijn kleine, maar geweldige foefjes die je als gamer op het puntje van je stoel houden en welke zonder 3D niet zouden kunnen.

Naast de ren-knop zijn er nog enkele elementen uit 2D Mario titels overgenomen die we nog niet eerder in 3D avonturen zagen. Zo is het klokje terug, wat je dwingt om een level binnen een bepaalde tijd door te spelen. Gaandeweg het parcours liggen echter stopwatches en wanneer je er een oppakt wordt er 100 seconden bij de tijd opgeteld. Voor het eerst zijn er ook paddenstoelen te vinden welke je in ‘Super Mario’ veranderen, waarbij je ook fysiek groter wordt. Word je geraakt door een tegenstander, dan wordt Mario weer klein en verliest hij zijn pet. Uiteraard is ook de vuurbloem weer terug welke Mario de mogelijkheid geeft om vuurballen te schieten. Opvallend was dat deze ook tegen de muur afketsten, zodat je via een omweg vijanden kunt raken. Terug van weggeweest is het blaadje, welke Mario verandert in Tanooki Mario. Dit geeft je de mogelijkheid om vijanden te slaan met je staart en enige tijd in de lucht te zweven, iets wat het platformen een stukje makkelijker maakt. Helaas was vrij vliegen, zoals in Super Mario Bros. 3, niet mogelijk en ook het veranderen in een standbeeld lijkt vooralsnog niet inbegrepen.

Daar waar ik in het eerst level in een redelijk grote 3D omgeving kon rondlopen, daar bracht het tweede level mij ondergronds, waarbij de game aanzienlijk meer als een 2D platformer speelde. Tevens terug van weggeweest waren de Goomba’s met staart welke hier volop aanwezig waren. Versla ze en je krijgt een blaadje, welke je overigens ook kunt bewaren voor later in de game. Net als in Super Mario World kun je één voorwerp meesjouwen, welke je via een klik op het touchscreen kunt inzetten. Ook zijn de speciale munten weer terug, welke we ook zagen in Super Mario Galaxy 2. Deze maken de game een stuk uitdagender voor de gevorderde gamer. De derde wereld nam mij mee de lucht in, waarbij er ontzettend veel gesprongen diende te worden van het ene kleine platform naar het andere. Dit level was dan ook aanzienlijk lastiger dan zijn voorganger en meer dan eens ben ik in de diepte gestort. Het luchtlevel zat vol leuke puzzeltjes, zoals een waarbij je meerdere schakelaars in een bepaald ritme en volgorde dient om te zetten, om zo je eigen weg naar boven te creëren. Heerlijke gameplay en ook nog eens lekker pittig. Eenmaal boven eindigt het level, net zoals zijn voorgangers, met een flinke sprong naar de bekende vlag uit (New) Super Mario Bros., ook een unicum in een 3D Mario titel.


Het laatste level leek zo uit Super Mario Bros. 3 te komen; de luchtschepen. Toegegeven, we zagen ze ook in Super Mario Galaxy (2), maar hier voelde het meer aan als de eindlevels in de derde NES titel. Wederom moest er flink gesprongen worden, terwijl de Bullet Bill’s je om de oren vliegen. Door aan het eind van een luchtschip tegen een roze blok te springen word je getransporteerd naar een volgend schip. Hierbij heb je niet al teveel tijd om rond te neuzen, want het scherm beweegt, zoals we dat in de 2D games wel vaker hebben gezien, automatisch van links naar rechts en als je niet snel genoeg bent kost je dit een leven. Het level, en daarmee ook de demo, eindigde met een gevecht tegen niemand minder dan Boom-Boom, heerser van de piramides en kastelen in (wederom) Super Mario Bros. 3. Het gevecht dat volgde was vrij simpel, maar dat kan ook komen omdat het ogenschijnlijk uit het begin van de game komt. Het aantal odes aan Super Mario Bros. 3 was opvallend, waarbij de hoop reist dat we eindelijk ook de Koopa Kids in 3D zullen zien, maar hier is helaas nog niets over bekend.

Super Mario 3D was absoluut een van de meest indrukwekkende Nintendo 3DS titels welke ik heb gespeeld. De game oogt en klinkt nu al geweldig en de viertal levels deden mij watertanden naar meer. Het 3D debuut van Mario en consorten zal ongetwijfeld gaan strijden om de titel van beste 3DS game van het jaar, dat lijkt nu al vast te staan. Meer dan ooit is het een kruising tussen de 2D en 3D games, een fusie die lijkt af te stevenen op succes. Op het moment van schrijven is nog niet bekend of de game ook gebruik gaat maken van Street- of Spotpass of een eventuele online optie. Helaas is nog niet bekend wanneer de game precies uit gaat komen. Amerika is zeker weten nog deze winter aan de beurt en naar alle waarschijnlijkheid wij in Europa ook.


10:54  Dozijn plaatjes Kirby Mass Attack
10:46  Viertal Jurassic Park screenshots
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (83.83.159.xxx) op 24-07-2011 om 11:51
Hopelijk zal door Mario de 3ds wat succesvoller worden!

Gast (62.193.225.xxx) op 24-07-2011 om 12:05
Beste 3DS spel die gaat uitkomen, blaast makkelijk de concurrentie weg.


Gast (145.7.224.xxx) op 24-07-2011 om 12:20
Klinkt allemaal erg vet! Jammer alleen van die tijdsdruk, onnodig vind ik en iets meer stresvol dan nodig

asianck op 24-07-2011 om 15:27 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Khoop dat dit spel niet teleursteld. Dat het wat anders wordt, dan de andere 3D Mario's, dat is zeker.

Gast (94.209.122.xxx) op 24-07-2011 om 21:34
Ik zou het raar vinden dat het kleine levels zijn en tijdslimiet want dat is k*t netals de 3DS zelf. Begrijp me niet verkeerd maar het word gewoon slecht ondersteund en 3D werkt niet optimaal heb het zelf uitgebreid getest en de prijs klopt niet waar ik de Vita al meer zie uitblinken qua prijs en games. Wii U misschien de redding voor Nintendo want het gaat bergafwaarts. Mario Kart en Resident Evil zijn interresant maarja 2 titels + die 2 remakes ;)

Gast (217.122.159.xxx) op 25-07-2011 om 10:30
@94.209.122.xxx
Ik vind die beperkingen juist niet meer dan normaal, het is en blijft namelijk een handheld game. Hoe groter de game hoe moeilijker om even snel in de trein/bus/metro een kort potje te spelen. Zolang er maar genoeg levels in zitten, maakt het niet uit dat ze wat korter/kleiner zijn dan die van de console versie.

Gast (87.210.96.xxx) op 31-07-2011 om 02:14
De "speciale"ren knop zat ook all in mario 64 op de ds, maar dit spel wordt zeker goed _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Mario 3D Land
Type:
Game
Releasedatum:
18-11-2011
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media