Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Nieuws:

Ontwikkelaar laat zich uit over Eight Days


Door Rene Groen op 02-08-2011 om 16:14
Bron: Eurogamer

Nog voordat ons echt duidelijk gemaakt was waar de titel precies om draaide was deze alweer geannuleerd. Dit alles gebeurde in 2008, toch doet een oud-ontwikkelaar van de game nu nog een boekje open.

Richard Bunn verliet Sony onlangs om Nice Touch Games op te richten, voor hem het ideale moment om zich uit te laten over de geannuleerde titel. In een interview laat hij weten dat wanneer we kennis zouden maken met de onaangekondigde features uit de game, deze zeker indruk gemaakt zouden hebben.

In tegenstelling tot berichtgevingen in de media zou Eight Days overigens niet geannuleerd zijn door het gebrek aan een online multiplayer, sterker nog, het hele concept was hierop gebaseerd. De game zou te vergelijken zijn met Uncharted, waarbij twee mensen ieder een Nathan Drake onder de knoppen kregen. Doel was om samen te werken, bijvoorbeeld door van cover te wisselen en ammunitie te delen. Er waren geen plannen voor een multiplayer, de game zou in plaats daarvan volledig rusten op de online co-op.

Bunn werkte zelfs slechts vier maanden aan de game, mede-oprichter van Nice Touch Games David Green bouwde echter de gehele engine. De graphics zouden hierbij 'spectaculair' zijn. Het openingslevel, waarvoor Dunn het design deed, moest zelfs zoveel indruk maken als God of War, iets wat ze naar eigen zeggen ook bereikt hadden in een volledig speelbaar prototype. De titel was zelfs zo indrukwekkend dat het onze monden open zou laten vallen.

Dunn gaat nog verder in op de diverse features die veel indruk moesten maken bij het publiek. Onder deze momenten zaten filmische scenes, vergelijkbaar met God of War, secties waarin we een voertuig moesten besturingen en gameplay die bestond uit duck and cover.

De reden dat Sony zowel Eight Days als The Getaway geannuleerd werden was dat Sony de resources wilde gebruiken voor andere exclusieve first-party titels, zodat deze sneller zouden verschijnen. Eight Days was op dat moment al geruime tijd in de pre-productie fase en had al veel geld nodig gehad alvorens werd besloten om de ontwikkeling in zijn geheel te stoppen. Bunn geeft aan dat we hierbij wel moeten denken aan de periode waarin de PlayStation 3 als te duur werd gezien en het nog niet zo goed had gedaan als dat Sony gehoopt had.

quote:
“Eight Days had already cost a fair amount of money. They’d done their maths and said, ‘it’s going to cost this much to finish the project,’ which I’d rather not disclose. It was quite a bit. It was about another year’s worth of development, so you can probably work out roughly for a big game how much that might have come to. And then they basically said, projecting forward what the PS3 user base is going to be a year from now, you’re going to have to be way above the trend on user tie-in to make a profit."


Een game die rond deze tijd verscheen moest in huis worden gehaald door tien procent van de userbase om quitte te spelen qua kosten, Eight Days zat echter al op twee tot drie keer dit percentage. De verwachting hiervan was dat dit niet gehaald zou worden, zeker niet omdat ook Uncharted rond die tijd uit zou komen. Besloten werd dan ook om deze titel voorrang te geven en Sony Soho zich te laten richten op de EyeToy en motion gaming in plaats van titels als The Getaway en Eight Days.

Hoewel Bunn zelf slechts enkele maanden aan de game had besteed waren er andere ontwikkelaars die er jaren werk in hadden zitten. Door deze jaren werk was de titel al verder in ontwikkeling dan The Getaway, welke onder leiding stond van L.A. Noire hoofd Brendan McNamara, een man die tevens aan zou hebben gegeven dat the Getaway nog niet veel meer was dan een technische demo.

Opvallend was dat de beslissing tot de annulering van beide titels gemaakt werd kort na het vertrek van Phil Harrison en diens vervanging Shuhei Yoshida als hoofd van Sony Worldwide Studios. Hij zag waar het succes lag in de studio uit Londen en waar de fouten lagen, en besloot hierdoor dat ze door moesten als casual, sociale studio. De aandacht ging hierdoor naar titels als SingStar en EyePet, en volgens Bunn zijn er ook in de toekomst titels in deze lijnen die zeker interessant zijn.

Eveneens opvallend is dat het management van Sony nooit aan de ontwikkelaars heeft verteld dat het project geannuleerd was, in plaats daarvan lieten ze weten dat deze in de ijskast ('on hold') was komen te staan. na deze melding werd er echter nooit meer op teruggekomen, Bunn kan dan ook niet zeggen wat de status op dit moment is en of er plannen zijn om de game ooit alsnog uit te laten komen.

Eight Days werd voor het eerst getoond op de E3 van 2006, waarvan onderstaande video afkomstig is.



16:23  [GC] Nintendo neemt de Wii U niet mee
15:52  [Upd.] Bane helpt Batman in Arkham City
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (62.193.225.xxx) op 02-08-2011 om 16:33
De oude demo was ook niet heel overtuigend, maar goed dat ze dit samen met the Getaway gecanceled hadden.

chemdog op 02-08-2011 om 19:27 [Niv: 15 / Exp: 738]
ziet er echt wel vet uit! mss iets voor de ps4???

Gast (94.209.122.xxx) op 02-08-2011 om 21:22
Ik weet nog dat dit indrukwekkend was maar nu valt het toch tegen. Hij had al gewoon uit moeten komen. Ik hoop dat er alsnog een Getaway in Amsterdam komt :).

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Eight Days
Type:
Game
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media