Origineel leek het PlayStation Network een compleet afgesloten netwerk te worden zoals Xbox Live, maar Sony geeft ontwikkelaars als Valve en CCP de kans om het netwerk open te stellen voor hun eigen netwerk.
Zo kan CCP voor cross-platform multiplayer zorgen tussen Dust 514 en EVE Online; terwijl Valve SteamWorks integreerde in de PS3 release van Portal 2. Sinds duidelijk werd dat zulke integratie mogelijk was, is Valve een grote fan van Sony. Vandaag laat Valve’s Gabe Newell weten dat developers hun best moeten doen om ervoor te zorgen dat Sony en hun klanten beloond worden voor de beslissing om het PSN open te stellen. Eens de Portal 2 DLC verschijnt, zullen we volgens Newell de voordelen van Steam op de PS3 zien. Die beloning moet er komen om te tonen dat Sony gelijk heeft en anderen aan te moedigen dat voorbeeld te volgen.
"They’ve done the scary thing and I think it’s up to us as developers to make sure Sony and its customers are rewarded. With the release of the first Portal 2 DLC people will really see the value of Sony allowing Steam to be released on their system. I think you’ll see us pushing very hard in increasing the overall play value of Portal 2. I think not only us but other developers are benefiting from Sony’s approach. We and other developers have to show we’re creating value to Sony for opening up its network. We have to show them it’s a smart business move. We need to reward Sony for making this decision. We need to prove Sony is right."
|