Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Ace Combat: Assault Horizon


Door Rene Groen op 12-10-2011 om 07:53
Bron: Gamed

De ontwikkeling van een vlieggame is altijd lastig. Willen gamers immers een titel die geheel draait om realisme dan is deze al snel te lastig, slaan ze door naar de andere kant dan kunnen we deze nog lastig serieus nemen. Met Ace Combat: Assault Horizon heeft Namco Bandai een mooie tussenoplossing gevonden.

Om deze tussenoplossing te bewerkstelligen is meteen een belangrijke beslissing genomen, een beslissing die de naam William Bischop draagt. Inderdaad, de game is persoonlijker gemaakt door het hoofdkarakter een naam en een voorkomen te geven. We worden hierin bijgestaan door verschillende andere karakters in een verhaal dat Amerika tegenover Rusland plaatst vanwege complottheorieën en kernwapens. Niet al te origineel, zeker ook niet wanneer je grootste vijand de bijnaam ‘The Shark’ draagt, maar het voldoet aan zijn doel: de gamer betrekken in een verhaal en een reden geven om steeds weer een level op te starten en net even verder te gaan terwijl het eten koud staat te worden.


Het verhaal wordt onderstreept door de actie op het scherm, een ervaring die niet zou misstaan als een Hollywood spektakel. Camera’s brengen de actie spectaculair in beeld, explosies zijn beeldvullend, ontploffingen laten je speakers trillen en de begeleidende muziek pompt je adrenaline nog verder op. De gameplay sluit geheel aan bij deze belevenis, kom je dichtbij een vijand dan kunnen we de actie inzoomen door tegelijkertijd beide triggers in te drukken en zo voorgoed afrekenen met onze achtervolgers. Wat de game vooral te prijzen is, is dat de actie op beslissende momenten de boventoon voert en het vliegen naar de achtergrond brengt, gekeken naar de controls. De aandacht ligt hierdoor steeds op het juiste onderdeel, zonder het complete plaatje uit het oog te verliezen.

Om de flow in het spel te houden stap je gedurende het verhaal in verschillende soorten vliegtuigen, ieder met zijn eigen type gameplay. Het ene moment ben je daardoor bezig om direct met je vijand af te rekenen vanuit een gunner, een volgend moment stap je in een AC-130 en dien je met bommen bepaalde doelen uit te schakelen om vervolgens plaats te nemen in een helikopter. Helaas weet deze variëteit van vliegtuigen niet te voorkomen dat de missies zelf net wat te lang duren, hetgeen ook toe te schrijven is aan de plaatsing van checkpoints. Deze liggen soms net wat te ver uit elkaar, waardoor een zwaarbevochten luchtslag nog altijd geen veiligheid garandeert. Persoonlijk vond ik de helikopter missies de mindere van het totaalpakket, de controls en cameravoering lijken hier niet dezelfde standaard te kunnen halen die door de rest van de game is neergezet.


Naast de singleplayer kent het spel de zogeheten Free Mission Mode. Alhier kun je de singleplayer levels nog eens doorlopen, echter draait het dit keer allemaal om je score, bepaald door hoe goed je speelt. Een leuke optie, zeker ook door de online leaderboards, echter is het vervelend dat je niet tussentijds kunt zien hoe goed je het doet. Wanneer je een score tracht te verbeteren maar het resultaat hiervan pas na het einde kunt bekijken motiveert het niet om dit meermaals te blijven proberen, beter had het geweest om het tussendoor nog eens te kunnen proberen wanneer je score je beste prestatie niet lijkt te overstijgen.

Naast alle mogelijkheden voor één speler kent de game tevens een multiplayer met verschillende modi. Met co-op missies zul je al even zoet zijn, hiernaast kun je terecht in Deathmatch of teamopties als Capital Conquest en Domination. De eerste laat ons een grondbasis vernietigen terwijl we in de tweede juist basissen over moeten nemen. Welke je ook speelt, de verdiende punten zijn in te zetten om in rank te stijgen en zo geheel nieuwe skills vrij te spelen. In totaal kun je meerdere van deze skills tegelijkertijd inzetten, de betere hiervan vragen echter flink wat punten waardoor ze niet simpel vergeven worden.


Met Assault Horizon is getracht een meer filmische ervaring naar het genre te brengen door actievolle camerastandpunten, een bombastisch geluid en verschillende vliegtuigen om in te stappen. Over het algemeen valt dit positief uit, er is voldoende variatie in de single- en multiplayer en de gameplay is goed op te pikken, zo ook voor gamers die niet bekend zijn in de reeks of met het genre als geheel. Klein minpuntje is wel dat de game dat de missies vrijwel altijd draaien om één zelfde en tevens herhalend uitgangspunt. Heb je hierdoor net een indrukwekkende overwinning behaald door enkele vijanden uit te schakelen, dan is de kans groot dat je na enkele seconden van rust ditzelfde trucje nogmaals uit moet halen, waarbij de checkpoints niet altijd even gelukkig geplaatst zijn. De algehele ervaring zorgt er echter voor dat je de game hier niet zwaar op af zult rekenen, houd je van Hollywoodspektakel en heb je geen hoogtevrees, dan is Assault Horizon zeker aan te raden.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   80
Replay   85

Een Hollywood spektakel vanuit de lucht.
86


15:06  Dark Souls
07:45  Video-Interview Assassin's Creed: Revelations
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (84.195.244.xxx) op 12-10-2011 om 11:24
goeie review met een mooi cijfer

Gast (64.64.11.xxx) op 12-10-2011 om 12:21
Mooie spel, was altijd saai in verleden, maar ze hebben er eindelijk een spektakel van gemaakt.

Ninua op 12-10-2011 om 13:47 [Niv: 6 / Exp: 299]
Ik vond de demo in ieder geval prettig, althans, het gedeelte in de straaljager.

Remco1988 op 12-10-2011 om 23:03 [Niv: 48 / Exp: 2416]
Ik vond de demo zuigen.
(vorige delen waren perfect en grandioos tegelijk). dit deel (gebasseerd op de demo) zuigt dan ook als een lekke doos.

Vind het erg jammer dat de demo MIJ persoonlijk tegenviel, had me namelijk enorm verheugd op de game.

Gewijzigd door Remco1988 op 12-10-2011 om 23:04

Gast (83.163.152.xxx) op 13-10-2011 om 02:10
@64
haha funny man
Het is nu juist niks aan, de oudere delen waren beter.

Gast (145.7.224.xxx) op 13-10-2011 om 10:24
Ace Combat vond ik vooral vet om zijn free flight. Heerlijk om een Raptor tussen de gebouwen door te vliegen met volle afterburners. En dan zonder dat je op je hielen werd gezeten door honderdmiljoenmiljard vijanden.
Kut dat ze die mode eruit gehaald hebben. Misschien in de vorm van DLC, maar tot die tijd vermaak ik me nog even met HAWX2.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Ace Combat: Assault Horizon
Type:
Game
Releasedatum:
14-10-2011
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media