Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Review:

Tales of the Abyss


Door Gideon op 12-12-2011 om 08:13
Bron: Gamed

De eerste echte J-RPG voor de Nintendo 3DS is een feit. In de hoogtijdagen van de GameCube werden de Nintendo-gamers verrast en verblijd met Tales of Symphonia. De game maakte de serie, die in Japan al enkele jaren meeging, in één klap razend populair. Gek genoeg bleef Namco-Bandai huiverig met het uitbrengen van nieuwe delen in de serie. Zo kwam Tales of the Abyss, een toentertijd exclusief avontuur voor de PlayStation 2, niet naar Europa.

Bij de aankondiging van de Nintendo 3DS op de E3 van 2010 stond Tales of the Abyss tussen de op dat moment in ontwikkeling zijnde games. Aangezien de game in eerste instantie nooit in Europa is uitgebracht leek kans klein dat dit nu wel zou gebeuren, met name vanwege de lokalisaties voor o.a. Duitsland, Spanje en Frankrijk. Ironisch genoeg krijgt Europa Tales of the Abyss voor de Nintendo 3DS echter enkele maanden eerder dan de Verenigde Staten. De grote vraag is echter: is het de game, ruim vijf jaar na de oorspronkelijke PlayStation 2 versie, nog wel de moeite waard?

Tales of the Abyss start vrij standaard. Men neme een verwende jongeman en haalt hem uit zijn vertrouwde omgeving, met de mededeling dat alleen hij degene is die de wereld kan redden. Tot zover niets nieuws onder de zon en de eerste helft van de game blijft dit ook zo. Je trekt van stadje naar stadje, verkent enkele dungeons, ziet wat van de wereld en breidt gaandeweg je team avonturiers uit met diverse karakters. Het is vooral de tweede helft van de game die verhaaltechnisch absoluut de moeite waard is. Het wil namelijk zo zijn dat Luke, de hoofdpersoon in kwestie, zijn geheugen kwijt is van zijn jeugd. Deze opzet geeft de ontwikkelaars de vrije hand om enkele goed opgezette plotwendingen in het geheel te gooien en aangezien jij als speler ook onbekend bent met de voorgaande jaren, sta je net zo vaak op het verkeerde been als Luke zelf.


Net als in Symphonia worden ook hier de karakters tot op de kleinste details aan toe uitgewerkt. Dit gebeurt in de vele cutscenes, welke vrijwel allemaal voice-acting bevatten. De kwaliteit van dit laatste gaat van zeer aardig tot extreem slecht; wat dat betreft lijkt men met Japanse games als deze nog altijd last te hebben met het vinden een cast die volledig goed is. Met name de ‘vriendelijke’ karakters, zoals het welbekende kleine jongetje of meisje komen compleet niet uit de verf. Dieptepunt zijn de Mieu, kleine (schattige) wezentjes die je bijstaan in je avontuur. Het vervelende is dat elke keer wanneer je gebruik maakt van hun vaardigheden, dit gepaard gaat met een kreetje; hoogst irritant! Ik heb meerdere malen overwogen het geluid maar gewoon compleet uit te zetten, puur en alleen om tijdens de puzzels, daar waar je ze nodig hebt, dat ellendige gepiep niet te hoeven horen.

Naast de eerder genoemde cutscenes zijn ook de skits weer terug. Persoonlijk ben ik hier een groot fan van. Het gaat om kleine gesprekken tussen de hoofdkarakters, waarbij helaas geen voice-acting aanwezig is, maar welke je wel veel meer over het verhaal en de geschiedenis en gedachten van de karakters vertellen. Een nog groter voordeel is dat ze compleet optioneel zijn; wil je ze niet lezen, dan kun je ze gewoon negeren. Enig nadeel is wel dat, mede door het meest lelijke lettertype ooit, niet altijd duidelijk is wie nu wat zegt. Je zult dus goed moeten kijken welke mond heen en weer gaat om je niet te vergissen.

In stijl met de rest van de ‘moderne’ Tales of games bevat ook deze titel geen random encounters. Je kunt vijanden ontwijken wanneer je ze niet wilt bevechten, wat je uiteraard niet eeuwig kunt volhouden, daar je dan niet sterk genoeg bent voor de verplichte baasgevechten. Raak je een vijand aan dan springt de game naar een ‘vechtscherm, alwaar de strijd plaatsvindt. Mijn grote angst was dat de laadtijden richting gevechten irritaties zouden opwekken, maar deze zijn praktisch niet aanwezig. Overige laadtijden zijn, in tegenstelling tot de console versie, ook nihil. Wanneer een gevecht is gestart valt op dat we hier niet te maken hebben met turn-based gevechten, je kunt alles, van aanvallen tot het gebruik van voorwerpen, realtime doen. Voor dit laatste kun je echter wel de tijd stilzetten, om zo rustig door je voorwerpen te bladeren, mocht je dit nodig vinden.


Jouw team en dat van de vijand zitten opgesloten in een afgesloten omgeving, waarin je echter wel vrij kunt bewegen, je zit dus niet vast op één lijn. Je kunt een gevecht winnen zonder zelf ook maar één aanval uit te voeren, door bijvoorbeeld een vijand mee te lokken terwijl je teamspelers een krachtige magische aanval uitvoeren. De strategie van de computergestuurde medespelers kun je volledig naar jouw smaak invullen, door ze bijvoorbeeld magische punten te laten opsparen, of juist vol in de aanval te laten gaan. Deze magische aanvallen, Fonons genoemd, laten sporen achter op het slachtveld. Wanneer je in een achtergelaten spoor gaat staan en een speciale aanval, Artes genoemd, uitvoert, dan kan deze worden versterkt. Het brengt nog meer tactiek mee in een vechtsysteem dat sowieso al vrij tactisch is. Ja, ook met dom op de knop rammen kom je een eindje, maar wil je meer voldoening (en ervaringspunten) uit de gevechten halen, dat loont het de moeite om het tactisch aan te pakken.

Tot zover de gameplay technische aspecten van deze review. Bovenstaande alinea’s hadden wat dat betreft ook uit een PlayStation 2 review kunnen komen, de grote vraag is; hoe pakt deze port uit voor de Nintendo 3DS. Helaas ben ik hier minder positief over dan over de game op zich. Zo wordt het touchscreen amper nuttig gebruikt, zowel in als buiten gevechten. Het is mij een compleet raadsel waarom informatie als je HP nog steeds in het bovenste scherm staat tijdens een gevecht, terwijl het touchscreen zich hier uitstekend voor leent. Het onderste scherm wordt eigenlijk alleen gebruikt om je er aan te herinneren dat je die irritante Mieu’s kunt gebruiken met de Y-knop en dat je via een druk op het scherm ook naar het menu kunt. Dat dit eigenlijk makkelijker en sneller gaat met de X-knop zegt genoeg. Tijdens de gevechten kun je vier speciale aanvallen op het touchscreen zetten, zodat ze met een druk op het juiste veld kunnen worden ingezet, echter gaat dit makkelijker op de traditionele manier; met de analoge stick.


Minstens zo tegenvallend is het 3D effect. De game ziet er beter uit in 2D en dat is jammer op een handheld die juist zo is gepromoot om zijn 3D capaciteiten. Tales of the Abyss is een mooi voorbeeld dat consoles titels niet simpelweg kunnen worden geport naar een handheld, daar het scherm daar gewoon kleiner is. Dit uit zich in kleine details die ofwel niet goed te zien zijn, ofwel ontzettend last hebben van kartels. Zo zien de tekstwolkjes er gewoon niet uit door de kartels die ermee gepaard gaan en lijken ze compleet uit je scherm te komen. Dit creëert een desoriënterend effect, waarbij niet meer duidelijk is wat nu wel of niet in de diepte hoort. Toch is het absoluut geen game die lelijk is, zolang je het 3D effect maar niet gebruikt. In 2D zien de dorpjes en steden er prachtig uit en bevatten de karakters mooie details. Duidelijk is wel dat, mede door het kleine scherm, niet alles evengoed is meegekomen vanaf de grote beeldbuis. Het zijn kleine details die hierdoor wel eens onduidelijk worden, maar los van dat ziet de game er prima uit. Nogmaals, dat geldt alleen voor de 2D beelden!

Tales of the Abyss is, zoals we gewend zijn van de games in de serie, een lang avontuur. De game zit volgepropt met te vinden voorwerpen, geheimen, verrassingen en een hoofdverhaal dat je tientallen uren zal vermaken. Duidelijk is wel dat het vooral de core-game is die goed is, zoals dat ook al het geval was op de PlayStation 2. De port op zich is een teleurstelling, met lelijke 3D graphics, amper tot geen gebruik van het touchscreen en het niet altijd optimaal gebruik maken van het kleinere scherm. We hebben hier te maken met een goede game, een toffe J-RPG, maar een slechte port. Gelukkig voor ons is het origineel hier nooit uitgebracht, waardoor een aankoop absoluut te rechtvaardigen is. Mocht dit niet het geval zijn en je de PlayStation 2 versie al in bezit hebben, dan kun je hier je vraagtekens bijzetten. Behoor je tot de eerste groep en heb je genoten van bijvoorbeeld Tales of Symphonia of Tales of Vesperia, dan ga je zeker geen miskoop doen met Tales of the Abyss.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   70
Graphics   70
Replay   70

Goede game, slechte port.
79


16:35  Duke Nukem Forever krijgt nieuwe DLC
07:19  Nieuwe trailers Afterfall: Insanity
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (82.73.230.xxx) op 12-12-2011 om 09:19
geen touchscreen is toch juist better ?

touchscreen werkt namelijk meestal alleen maar irriterend ow ik moet menu besturen even mijn stylus eruit halen... ik zie daar niet echt de plus punten van en al helemaal niet in een rpg golden sun was volledig touch screen en die speel je ook gewoon met de pookjes en als alles op het grote scherm te vinden is waarom moet er gebruik gemaakt worden van het kleine scherm ?

Gast (217.122.253.xxx) op 12-12-2011 om 11:27
Mieu is zo schattig

laraishond op 12-12-2011 om 19:29 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Goede game, slechte port.

Dat is helaas wel vaker het probleem met ports naar handhelds

Boogieboyz op 12-12-2011 om 20:29 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Boeie, veel mensen kunnen nu eindelijk de game spelen omdat ie niet eerder in Europa was uitgekomen, ik denk dat dat belangrijker is. Jij kan het mss vergelijken omdat je zo te horen de us import op ps2 heb maar de rest kent het spel niet en ziet niet/heeft er schijt aan wat er slecht aan is. ALS dat zo is, want ja wat jij vindt hoeft een ander niet te vinden he. Het is sowieso een godswonder dat er een weer een Tales game is uitgekomen in europa.

Gewijzigd door Boogieboyz op 12-12-2011 om 20:30

Lennie1973 op 12-12-2011 om 21:08 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Ik vind deze game hartstikke leuk. Er zitten ook veel puzzels en minigames in. dus voor mij is het gewoon genieten

asianck op 12-12-2011 om 21:54 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Kga deze sowieso halen. Tales zorgt altijd wel voor plezier. Als ik zelfs van de grafisch mindere Tales of Innocence kan genieten, dan moet het hier ook wel lukken.

Gast (80.60.249.xxx) op 13-12-2011 om 09:20
@asianck

Als je de Europese versie wil dan mag je waarschijnlijk wel opschieten. In een hoop (internet)winkels is het spel compleet uitverkocht en onduidelijk wanneer er nieuwe voorraad komt.
In reguliere winkels (Free Record Shop, Bart Smit etc) wordt hij sowieso al niet verkocht.

Gast (62.140.137.xxx) op 13-12-2011 om 11:41
Wat zit de reviewer te miepen over de graphics
Goeie game. Slechte recensie

Gideon op 13-12-2011 om 19:03 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ik zeg nergens dat het geen goede game is. Wat betreft de graphics: ze zijn niet geoptimaliseerd voor een handheld scherm en in 3D ziet het er gewoon niet uit.

Gast (217.122.253.xxx) op 14-12-2011 om 21:37
Ik kon het nergens krijgen. Alleen bij Bolpuntkom

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of The Abyss
Type:
Game
Releasedatum:
25-11-2011
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media