De bekendste aap op game gebied is waarschijnlijk Donkey Kong. Toch zal deze aap binnenkort vergezeld worden met een soortgenoot wanneer King Kong niet alleen in de bioscoop komt, maar ook op onze consoles en PC.
De aap King Kong is echter geen onbekende van het witte doek. De geschiedenis brengt ons naar 1933 waar de film King Kong voor het eerst op het witte doek verschijnt. De film is gebaseerd op het verhaal van Edgar Wallace en heeft de vorig jaar overleden Fay Wary in de hoofdrol.
De film draait uiteraard om de grote aap Kong welke op een tropisch eiland ontdekt wordt. Het duurt echter niet lang voordat de aap als attractie naar New York komt, ontsnapt en voor grote wanorde zorgt. Wie herinnert zich de scènes niet van het Empire State Building? Jij? Dan is er goed nieuws, want half december komt King Kong wederom in de bios. Dit is niet de versie uit 1933, maar een verfilming van Peter Jackson. Met een cast van onder andere Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody en Jamie Bell kan een succes niet uitblijven, maar mag op gamegebied ook hetzelfde geconstateerd worden?
Een game gebaseerd op een film ...
Zoals jullie inmiddels wel weten zijn we bij Gamed niet altijd even enthousiast over games die gebaseerd zijn op een film. Gelukkig lijkt King Kong een positieve uitzondering te gaan worden op dit geheel. De game wordt namelijk niet even snel uitgepoept om vervolgens met open handjes het geld te mogen ontvangen, maar Ubisoft is van plan er iets moois van te gaan maken. Hierin krijgen ze ook de steun van Peter Jackson, de regisseur van de film. Deze was namelijk zo enthousiast over één van Ubisofts voorgaande games, Beyond Good & Evil, dat hij Michel Ancel voor deze game wilde. En zo geschiedde het dat er intensief samengewerkt wordt met de mensen van de film én de game.
Als mens en als aap
In de game mag je zowel aan de slag met Jack Driscol (in de film gespeeld door Adrien Brody) als met Kong zelf.
Wat meteen opvalt aan de game is dat een interface ontbreekt. Wanneer we als Jack Driscol door het oerwoud struinen zien we nergens levensmetertjes of de ammo van ons geweer in beeld staan. Het is wat opvallend en je moet er even aan wennen, maar het vergroot wel de speelwereld waarin je rondloopt. In plaats van je gezondheid aan een metertje af te lezen dien je nu goed te letten op andere signalen. Loop je bijvoorbeeld langzamer of kreun je zwaarder van pijn, dan weet je dat je goed op zult moeten passen wil je niet dood gaan.
Gelukkig zijn er genoeg manieren om jezelf te wapenen tegen de vele dinosaurussen en reptielen welke het spel rijk is. Ten eerste zijn er de wat primitievere wapens. Op het tropische eiland zijn de nodige voorwerpen aanwezig om jezelf een ondergang te besparen. Hierbij kun je bepaalde zaken ook combineren. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je een speer in handen hebt. Natuurlijk kun je deze meteen naar een grote Tyrannosaurus werpen in de hoop enige vorm van schade te berokkenen, ook kun je het op een andere manier aanpakken. Zo kun je deze zelfde speer ook eerst in brand zetten en hem vervolgens naar een grasrijk gebied te gooien. Het gras vat vlam en de schade die je nu aanricht is meteen veel groter.
Ook kun je hiermee bepaalde gebieden begaanbaar maken, waardoor de mogelijkheden dus veelvuldig zijn.
Naast deze primitieve houtjes zijn natuurlijk ook de nodige geweren aanwezig om je te weren tegen het kwaad.
|