Veel ontwikkelaars doen van tevoren veel onderzoek: zal de nieuwe game voldoende verkopen, welke gameplay zal een succes vormen en bovenal: blijven gamers hangen bij de game?
Een onderzoek als bovenstaande is door ontwikkelaar IO Interactive ook gedaan bij het aankomende Hitman: Absolution, waarbij de resultaten niet erg positief zijn. Tore Blystad legt uit dat uit - naar onderzoek van de studio - slechts twintig procent van de spelers het laatste level af zullen ronden. Met name de 'general player' zal nooit de finish zien, hetgeen de studio als zeer teleurstellend ervaart.
Zelfs het eenmaal doorlopen van het verhaal stemt de ontwikkelaar niet tevreden, Hitman: Absolution is gemaakt om meermaals te doorlopen, om terug te keren in een level en er alles uit te halen.
quote: “I guess people can’t commit to taking all those hours to finish one product, they get tired of it. It’s not just for this game, it’s for any game. Knowing that 20% of the players will see the last level of the game. It’s horrible to know. It makes the people working on it really really sad.”
Volgens Blystad is informatie als hierboven voor ontwikkelaars vaak de inspiratie om de content naar eerdere delen van de game te verplaatsen. IO Interactive heeft dit echter niet gedaan, simpelweg omdat dit binnen het verhaal niet mogelijk was. De strategie is overigens wel bij eerdere Hitman titels gebruikt, alhier werden bepaalde levels naar het begin van de game verplaatst omdat deze interessanter zouden zijn of meer tot de verbeelding zouden spreken.
Testen die de studio reeds met gamers deed stemden overigens wel tot tevredenheid, zo waren ze zeer te spreken over de herspeelbaarheid, de situaties en de humor, allen elementen waar ze meer van wilden zien.
|