Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

Resident Evil 6


Door Gideon op 08-09-2012 om 10:22
Bron: Gamed

Resident Evil 4 is misschien wel de beste game uit het PlayStation 2, GameCube en Xbox tijdperk. Het langverwachte vervolg, Resident Evil 5, bracht niet helemaal waar de fans van deel vier op hadden gehoopt en nog minder van datgene waar de fans van de eerste drie games naar uitkeken. Resident Evil 6 probeert alle goede punten uit voorgaande games samen te voegen in één titel; levert dit een prachtig avontuur op of blijven we zitten met een onsamenhangend kwaad?

Wie in 1996 de originele Resident Evil op de PlayStation heeft gespeeld, of misschien wel de latere remake op de GameCube, weet dat de serie al vanaf het eerste deel draait om meerdere speelbare karakters. Resident Evil 4 was in dat opzicht een vreemde eend in de bijt, daar waar deel vijf wel degelijk twee speelbare karakters kende. Deze deelden echter dezelfde verhaallijn en dienden vooral voor de coöperatieve modus. Met Resident Evil 6 pakt het Japanse Capcom het anders aan. Met maar liefst zes speelbare karakters, verdeeld over drie verhaallijnen, wordt het een bont gezelschap. Helemaal als je bedenkt dat een vierde verhaallijn, met bijbehorend karakter, aan het einde van de game zal worden vrijgespeeld. Om niet nu al, slechts enkele weken voor de release, de draad kwijt te raken lopen we elke verhaallijn apart langs in deze preview.

Het dichtstbij Resident Evil, Resident Evil 2, 3 en Code: Veronica ligt de verhaallijn van Leon S. Kennedy. Na zijn avontuur in Resident Evil 4, waar hij in Spanje de dochter van de president wist te redden, is hij nog steeds in dienst bij de machtigste man in de V.S. Wanneer deze, jaren na het incident in Raccoon City uit de originele game, eindelijk de waarheid uit de doeken wil doen, vind er een terroristische aanslag plaats die het plaatsje Tall Oaks in een kopie van het eerder genoemde stadje verandert. De president, ten slotte ook maar een mens, verandert in een zombie en Leon en zijn collega Helena Harper dienen alles op alles te zetten om niet ten onder te gaan aan de meer dan 70.000 ondoden die het stadje onveilig maken. Dit leidt hen o.a. door een verlaten schoolgebouw, vervallen metrostelsel en angstaanjagend kerkhof.


De overeenkomsten met Resident Evil 2, niet geheel toevallig ook met Leon in de hoofdrol, zijn groot. De nadruk op tragere gameplay gecombineerd met de bekende schrikmoment vervangt de actie die we kenden uit deel vier en vijf. In de basis is de gameplay gelijk, een third-person perspectief over de schouder begeleidt je terwijl je schietend van A naar B gaat, maar de snelheid ligt aanzienlijk lager. Wat dat betreft zal deze verhaallijn meer te vergelijken zijn met de ‘Lost in Nightmares’ DLC van Resident Evil 5, welke de ‘nieuwe’ gameplay uitstekend combineerde met de ‘oude’ sfeer. Ammunitie zal op het ene moment schaars zijn, terwijl je door smalle gangetjes stapje voor stapje dichterbij je doel komt, terwijl je het volgende moment op een straat loopt die stampvol zombies staat. Dat zijn de momenten dat Leon zijn twee handguns tegelijk kan laten gelden, een unieke eigenschap die de andere karakters niet hebben.

Een andere oude bekende is Chris Redfield, de agent uit het origineel en BSAA officier uit deel vijf. Zijn campagne begint in het heden, ergens in een fictieve stad in China, terwijl we in flashbacks terug gaan naar 18 maanden in het verleden. Een incident deed Chris zijn ontslag indienen bij de BSAA en aan de hand van deze flashbacks vind je uit waarom de ooit zo moedige held zich heeft teruggetrokken in drank en depressie. Piers Nevans, de coöp partner van Chris, weet hem over te halen om, na het incident in het fictieve Edonia, toch weer de strijd tegen het bioterrorisme op te pakken. Dit brengt de beide heren naar het verre oosten, alwaar ze het in de kuststad Lanshiang opnemen tegen een nieuw soort vijand, eentje die een stuk slimmer is dan de zombies waar Leon het tegen op dient te nemen.


Daar waar Leon’s verhaallijn getypeerd wordt door een gebrek aan munitie, schrikmomenten en intense spanning, daar zien we Chris en Piers met dikke wapens en een heus SWAT-team aan hun zijde het ene na het andere monster om zeep helpen. Het draait hier om de actie, zoals we die in mindere mate al zagen in Resident Evil 5. De ‘zombies’, J’Avo genoemd, zijn slimmer dan de vijanden in Raccoon City en Tall Oaks, slimmer nog dan de vijanden uit Resident Evil 5. Ze communiceren, hebben een tactiek en kunnen overweg met messen, stokken, geweren en zelfs sniper-rifles. Als een ode aan de Alien films, waar het team ook één voor één wordt afgeslacht, zullen ook Chris en Piers er alles aan moeten doen niet zelf het slachtoffer te worden.

Als laatst, maar zeker niet als minste, zien we een nieuw gezicht, begeleid door een hele oude bekende. Jake Muller, nieuw in de serie, heeft om speciale redenen een immuunsysteem dat de infecties buitensluit; hij wordt geen zombie. Niemand minder dan Sherry Birkin, de dochter van Resident Evil 2 badguy William Birkin, werkt voor de Amerikaanse overheid en ze moet koste wat kost Jake veilig uit een terroristische aanval redden. Ironisch genoeg kan Jake meer dan goed voor zichzelf zorgen en is het juist hij die extreem beschermend is met het oog op Sherry. Wanneer de verhaallijnen samenkomen in een episch slotstuk zullen dan ook niet alle hoofdrolspelers het goed met elkaar kunnen vinden.

De gameplay in Jake’s avontuur is sterk gebaseerd op Jill’s nachtmerrie in Resident Evil 3. Werd zij nog achterna gezeten door de Nemesis, daar moeten Jake en Sherry zich constant uit de voeten maken voor de Ustanak, een minstens zo groot monster dat niets anders wil dan Jake om zeep helpen. Het is een constante vlucht, hoewel de game je meerdere malen in een gesloten gebied zet waar je het tegen de gigant dient op te nemen. Opvallend is dat Jake’s aanvallen veel meer op close-combat aankomen, iets wat je veel nodig zult hebben met de J’Avo die ook hier rondlopen. Mocht Jake het niet redden, dan is altijd Sherry nog in de buurt om een dodelijke aanval uit te voeren met haar stunrod. Van de volle actie bij Chris en het hopen op ammunitie bij Leon gaan we met Jake vooral vluchten. Heel, veel vluchten.


Naast de drie verhaallijnen zijn er over het geheel gezien ook een aantal vernieuwingen. De grootste is misschien wel het feit dat je ditmaal kunt lopen en schieten tegelijk. Tevens kun je, wanneer je op de grond ligt, blijven schieten en is het mogelijk om al rennende een sliding in te zetten. Dekking zoeken achter objecten is ook weer mogelijk en voelt flexibeler dan de wijze waarop we het in Resident Evil 5 zagen. Uiteraard is de coöp mode weer aanwezig, waarbij het nog makkelijker zal zijn voor andere spelers om zowel on- als offline in te springen. Een andere oude bekende is de Mercenaries mode, waarin je in een bepaalde tijd zoveel mogelijk punten dient te vergaren door het doden van vijanden. Nieuw is de Agent Hunt mode, een multiplayer mode waarin je zelf een zombie kunt zijn, terwijl je het opneemt tegen de agenten. Wanneer je vaker geraakt wordt kun je zelfs muteren, om het je tegenstanders nog lastiger te maken. Tel daarbij op dat we ditmaal karakters kun customizen met vaardigheden die je weer kunt kopen met vergaarde rijkdommen in de game en we kunnen concluderen dat er ook los van de drie verhaallijnen genoeg nieuws in dit zesde deel zit.

Drie speelstijlen en een geheime vierde, wanneer je de eerste drie voltooid. Er zijn meerdere games die deze stijl aanhouden en soms pakt het goed uit, maar nog veel vaker niet. Het grote voordeel dat Resident Evil 6 heeft is dat we weten dat er een kundig team achter de ontwikkeling zit, maar het blijft afwachten of het uiteindelijk resultaat hetzelfde niveau weet te halen als de vorige games in de serie. Het is goed om te zien dat in ieder geval een deel van de game de spanning, die in de afgelopen games soms ver te zoeken was, probeert terug te brengen. En wie wil er niet graag weer een beetje paniek terug in de serie, zoals we die zagen in het derde deel, met de subtitel Nemesis? Het zijn goede signalen en over krap een maand kunnen we zelf uitzoeken of het uiteindelijke resultaat net zo goed is, want vanaf 2 otkober zal Resident Evil 6 verkrijgbaar zijn voor de Xbox 360 en PlayStation 3.


10:26  Achievements WWE 13
09:34  Treyarch enkel verhalende COD consultant
 Reacties (12)
 Pagina: 1
AltairJack op 08-09-2012 om 12:02 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Dit wordt volgens mij de beste RE uit de serie, tenminste als ze de controls en gameplay een beetje hebben omgepoetst sinds deel 5.

Vooral tof dat er zoveel content inzit, daar kan geen andere RE tegenaan boksen. 3 a 4 campaigns, 6 characters en Co-oP. Je krijgt bijna 3 games voor de prijs van 1.

SgtJager96 op 08-09-2012 om 12:09 [Niv: 39 / Exp: 1964]
Yes ik heb zo'n zin in deze! Deze word sowieso van mij.

Victorace33 op 08-09-2012 om 12:15 [Niv: 6 / Exp: 322]
Juist door de gameplay vond ik deel 6 veel minder dan bijna elk ander deel in de resident evil serie.
Je kan nu gewoon de vijanden weg slaan of trappen en werkt nog bijna beter dan schieten.
Na de demo vond ik dit van de drie levels:
Leon - aardig
Jake - muah
Chris - slecht

GrimHeroAce op 08-09-2012 om 12:29 [Niv: 41 / Exp: 2028]
vondt RE altijd wel een boeiende serie om naar te kijken,
heb er met spijt zelf nooit 1 gespeeld though..

maar de films zijn en blijven Epic!!

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-09-2012 om 13:02 [Niv: 747 / Exp: 37353]
De ontwikkelaar wil allerlei soorten gameplay integreren, ik hoop dat ze hiermee een verstandige keuze maken en we niet dadelijk een 50 procent aardige en 50 procent leuke game krijgen.

laraishond op 08-09-2012 om 16:29 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Mij lijkt alleen leon's verhaallijn leuk. Bevat tenminste echte horror. Die van Jake misschien wel, misschien niet. Silent Hill: Shattered Memories heeft me geleerd dat het echt eng kan zijn om steeds te moeten vluchten voor een te sterke tegenstander.

Edit: Die van Criss lijkt me 10x niks.

Gewijzigd door laraishond op 08-09-2012 om 16:30

Stammetje91 op 08-09-2012 om 20:09 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Deze game lijkt in ieder geval interessanter te worden dan Resident Evil 5. Ik ga hem waarschijnlijk wel een keer spelen, maar probeer er niet te hoge verwachtingen bij te hebben. Wie weet wordt het onverwachts wel een machtig goede game.

Codewarrior op 08-09-2012 om 20:13 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Wat verstandige keuze, het blijft ofwel RE ofwel wil je casual worden door gameplay elementen in te bouwen die een groter publiek aanspreken. Nee, dat betekent niet altijd beter. RE als een rambo actie game is niet beter.

Stammetje91 op 08-09-2012 om 20:20 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@Gezer
Mee eens. Na dit stuk gelezen te hebben, denk ik dat de gameplay van zowel Leon als Jake best aardig kunnen uitpakken. Als Chris zijn stukken vergelijkbaar zijn met Resident Evil 5 of een willekeurige andere third person shooter, zie ik daar vast tegen op. Laten we in ieder geval hopen dat er weer wat flinke schrikmomenten in zitten. Die hebben we in Resident Evil 4 eigenlijk ook niet echt gehad.

Asianator op 08-09-2012 om 22:10 [Niv: 164 / Exp: 8198]
Waarom is deze preview langer dan sommige reviews op Gamed? Vreemd...

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-09-2012 om 09:38 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Asianator: Wellicht omdat deze preview in gaat op het verhaal, zoals Gideon al in de eerste alinea aan geeft, en daar met drie verhaallijnen veel over te vertellen valt? Wellicht omdat hij hiernaast ook nog eens in gaat op de andere vernieuwingen? Wellicht om een goed beeld te schetsen van de game?

Vind de opmerking eerder nogal vreemd...

Gideon op 09-09-2012 om 10:06 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Asianator; inderdaad wat Rene zegt. Met drie gamestijlen en drie verhalen kun je gewoon meer vertellen. Daarnaast gaat het natuurlijk om en grote titel uit een grote serie.

Wat betreft RE6; ik kijk erg uit naar de game. Hoewel RE5 verre van perfect was heb ik me wel kostelijk vermaakt met de co-op mode. Met twee spelers op het hoogste niveau spelen was een uitdaging en daardoor toch wel erg tof. Zelfs Chris' campaign lijkt me tof om te spelen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil 6
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2012
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media