Microsoft heeft iets meer duidelijkheid gegeven over de backward compatibility mogelijkheden van hun aankomende nieuwe console, de Xbox Series X. Backward compatibility is de mogelijkheid om oudere games te kunnen spelen op je nieuwe console.
In een post op Xbox Wire heeft Jason Ronald, de Director of Program Management, aangegeven hoe ze het eerder ingezette pad met de Xbox Series X voort willen zetten. Hij doelt hierbij op het jaar 2015 toen er vijfhonderd Xbox 360 titels speelbaar waren op de Xbox One:
quote: "Behoud van compatibiliteit vormt een enorme technische uitdaging, aangezien fundamentele systeem- en chiparchitecturen van generatie op generatie toenemen. Ontwikkelaars optimaliseren hun games in hoge mate met de unieke mogelijkheden en prestaties van een console om hun spelers de beste ervaring te bieden."
Toch is het Microsoft gelukt om backward compatibility in de Xbox Series X te brengen, waarbij de games native zullen draaien met het gebruik van de volledige kracht van de CPU, GPU en SSD. Dit betekent dat games die voorheen niet hun beoogde frameraten en/of resolutie konden behalen door de oudere hardware nu beter presteren op de Xbox Series X. Sommige oudere console games waren geprogrammeerd met een framerate cap, waardoor ze bijvoorbeeld beperkt bleven tot 30fps en niet de 60fps konden behalen. Een voorbeeld is Darksiders 3 die moeite had om deze 30fps te behouden maar door de kracht van de nieuwe generatie een echt verschil kan maken.
Ook op ander vlak moet de verbeterde kracht merkbaar zijn, denk aan verminderde laadtijden door de SSD en nieuwe technieken die games toestaan om HDR ondersteuning te bieden. Deze toevoegingen vinden we zowel bij Xbox 360 als originele Xbox titels. Als laatste geeft hij een bevestiging van Quick Resume voor niet alleen nieuwe games, maar ook voor de Xbox, Xbox 360 en Xbox One titels. Dit betekent dat je meerdere games kunt pauzeren en voort kunt zetten op het punt waar je gebleven was.
|