Microsoft legt Smart Delivery uit met drie voorbeelden
Door Rene Groen op 15-06-2020 om 18:21
Microsoft kondigde al eerder hun Smart Delivery systeem aan voor de Xbox Series X. Dit systeem zorgt ervoor dat je een game niet tweemaal aan dient te schaffen, in plaats daarvan krijg je een Xbox Series X versie van de game als je deze eerder al hebt aangeschaft op de Xbox One.
Dit systeem werkt zowel digitaal als fysiek en zal ondersteuning krijgen van Microsoft voor al hun first-party titels, bij andere ontwikkelaars en uitgevers is het hun keuze om dit te implementeren.
Om Smart Delivery wat verder uit te leggen heeft Microsoft voorbeelden gegeven aan de hand van een drietal games:
Gears 5 - Als je Gears 5 al bezit of de game via Xbox Game Pass hebt gedownload kun je deze nu op de Xbox One spelen. Wanneer de Xbox Series X verschijnt kun je het spel met een druk op de knop downloaden en gebruik maken van de geoptimaliseerde versie voor dit systeem.
Halo Infinite - Halo Infinite verschijnt later dit jaar samen met de Xbox Series X en is ook speelbaar op de Xbox One. Je hoeft slechts één versie te downloaden om de game te kunnen spelen op beide consoles. Mocht je bijvoorbeeld een Xbox Series X in je woonkamer hebben staan dan zal het spel dit herkennen en je de geoptimaliseerde versie aanbieden. Mocht je vervolgens besluiten om in je kantoor of slaapkamer verder te spelen op de Xbox One, dan zal deze console herkend worden via Smart Delivery en kun je direct verder spelen.
Meer titels - Sommige bestaande en nieuwe Xbox One titels zullen worden geoptimaliseerd wanneer de Xbox Series X verschijnt. Neem bijvoorbeeld Cyberpunk 2077, een game die op 17 september verschijnt en speelbaar is op de Xbox One. Mocht je de Xbox Series X bij diens release kopen, dan kun je direct verder met de game in de compatibility mode op het punt waar je gebleven was. Als ontwikkelaar CD Projekt RED op een later moment de geoptimaliseerde versie voor de Xbox Series X aanbiedt dan krijg je deze upgrade geheel gratis aangeboden.
Voor nu zullen de volgende titels gebruik maken van Smart Delivery, een lijst die in aanloop naar de release van de Xbox Series X groter zal worden.
Assassin’s Creed Valhalla (Ubisoft)
Call of the Sea (Raw Fury)
Chorus (Deep Silver)
Cyberpunk 2077 (CD Projekt RED)
Destiny 2 (Bungie)
DIRT 5 (Codemasters)
Gears 5 (Microsoft)
Halo Infinite (Microsoft)
Metal: Hellslinger (Funcom)
Scarlet Nexus (Bandai Namco)
Second Extinction (Systemic Reaction)
The Ascent (Circle Entertainment)
Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 (Paradox Interactive)
Yakuza: Like a Dragon (Sega)
Microsoft, we zijn geen idioten, we weten wat backwards compatible games zijn.
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 15-06-2020 om 19:24
[Niv: 749 / Exp: 37465]
Pssst ... dit is iets anders dan backward compatible.
Gast (86.91.27.xxx)
op 15-06-2020 om 19:27
@188 Dan zou ik nog meer even onderzoek gaan doen want je slaat volledig de plank mis.....
Gast (217.121.98.xxx)
op 15-06-2020 om 20:39
Dat vraag ik me serieus af. In het begin kon je op PS2 ook PS1 games spelen, die waren ook geoptimaliseerd, zoals Wipeout dat er opeens best strak uitzag. Het is leuk omdat je meer (oude) games kunt spelen die je al hebt. Maar ik ben zelf wel een fan van goeie remasters. Dat is meer dan optimaliseren. Ben ook benieuwd hoe 3rd party ontwikkelaars hier mee omgaan. Hoeveel werk is het om een game te optimaliseren? Of andersom, hoeveel werk is het om een game te downgraden? Ik zie scenarios voor me dat dit bij heel veel games niet gaat gebeuren.
Gast (94.208.149.xxx)
op 17-06-2020 om 17:38
Het is moeilijk uit te leggen, maar hieronder doe ik een poging duidelijker te zijn dan MS.
Gears of War 1 is op de One in 2 versies te spelen. De Ultimate edition en de backwards compatibale editie. (je kunt hier ook GTA V lezen ipv Gears 1)
Als je de xbox 360 versie opstart doe je dit via BC. De Xbox One zorgt dat de FPS beter is en de resolutie hoger is.
Als je de UE opstart, hebben de developers dat gedaan. Waardoor dit er beter uitziet.
Wat smart delivery zou doen als je het in deze situatie zou toepassen.
Xbox One komt uit en GoW UE is nog niet uit. Je start GOW op en hij pakt de 360 versie. Zo gauw de Gow UE uit is, download hij die en zal hij als je dan GoW opstart de UE versie opstarten. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. ALs je dan de 360 weer opstart heb je crosssave met de 360 versie van het spel en de UE.
Misschien korter gezegd, remasters van een spel zijn compatible met hun oude versie en hebben cross save met elkaar ook als deze later uitkomt.
Dit verhaal past perfect bij Cyberpunk.
Je start het spel op de Xbox One, dan komt de Series X uit en speel je door via BC en dus automatische optimalisaties. Dan brengt CD Project Red de Remaster uit geoptimaliseerd voor de Series X. Vervolgens speel je die.
Smart Delivery zorgt dus dat je de beste versie van het spel op de console naar keuze speelt.
Wat nu interressant is, is bv Spiderman Miles Morales. Dit gaat draaien op dezelfde engine als Spiderman voor de PS4. Deze zou dus makkelijk ook daar uit kunnen komen, met tragere laad tijden lagere res en onstabielere fps. Sony kiest ervoor om hem exclusief te maken voor de PS5, voor de sales van de nieuwe console. PS4 is klaar.
Microsoft wil mensen naar hun platform krijgen. Als een spel kan draaien op de One maak hem dan ook daar beschikbaar, maar als je hem wil spelen op de Series X, is hij daar beter. Dus bv de Xbox One op je slaapkamer en de Series X in de Woonkamer.