Bungie heeft bekendgemaakt dat ze 220 medewerkers zullen ontslaan, zo'n 17 procent van het totale werknemersbestand. Als reden wijzen ze naar de stijgende kosten van de ontwikkeling en de aanhoudende economische omstandigheden.
[Update] Voormalig medewerkers van Bungie hebben zich laten horen en velen van hen wijzen met de vinger richting CEO Pete Parsons. Voormalig community manager Liana Ruppert noemt hem "een leugenaar, een dief en veel andere dingen waar we niet publiekelijk over kunnen discussiëren." Ze roept Persons af om af te treden zonder de gigantische uitbetaling van Sony.
Ook Griffin Bennett, die een zelfde functie bekleedde als Ruppert, richt haar pijlen op Parsons en noemt hem "een lachertje" wiens slechte leiderschap één van de beste ontwikkelaars aller tijden heeft verpletterd. Volgens hem zou de CEO zijn pension aan moeten kondigen.
De twee krijgen bijval van voormalig community manager en community coördinator Sam Bartley. Hij noemt Parsons een lafaard die in zijn gezicht heeft gelogen:
quote: "Jij hebt dit gedaan. Jij hebt hiervoor gekozen. Ik sta al op de lijst ‘niet mee werken’ en het kan me niks meer schelen. Je hebt recht in mijn gezicht gelogen. Recht voor z’n raap. Je hebt me ook uitgenodigd om je nieuwe auto’s te komen bekijken, twee dagen voordat je me ontsloeg. Twee. Verdomde. Dagen. Ga weg. Nu.”
[Eerder bericht] De ontslagen zullen merkbaar zijn in iedere werknemerslaag, zo ook bij de leidinggevende en senior leidinggevende functies. Het ontslagen personeel zal een 'royaal exitpakket' krijgen, inclusief een ontslagvergoeding, bonus en ziektekostenverzekering.
Tegelijkertijd zal Bungie de integratie met Sony Interactive Entertainment verdiepen middels 155 functies, of 12 procent van het werkbestand, binnen de komende kwartalen.
Pete Parsons, de voorzitter van Bungie, laat weten:
quote: Vanmorgen deel ik met jullie allemaal een aantal van de moeilijkste veranderingen die we ooit als studio hebben moeten doorvoeren. Vanwege de stijgende kosten van ontwikkeling en verschuivingen in de industrie, evenals de aanhoudende economische omstandigheden, is het duidelijk geworden dat we substantiële veranderingen moeten doorvoeren in onze kostenstructuur en onze ontwikkelingsinspanningen volledig moeten richten op Destiny en Marathon.
Dat betekent dat vanaf vandaag 220 van onze functies worden geschrapt, wat neerkomt op ongeveer 17 procent van het personeelsbestand van onze studio.
Deze maatregelen hebben gevolgen voor elk niveau van het bedrijf, inclusief de meeste van onze leidinggevende en senior leidinggevende functies.
Vandaag is een moeilijke en pijnlijke dag, vooral voor onze vertrekkende collega's, die allemaal belangrijke en waardevolle bijdragen hebben geleverd aan Bungie. Ons doel is om hen met de grootste zorg en respect te ondersteunen. Voor iedereen die door deze banenreductie wordt getroffen, bieden we een genereus exitpakket, inclusief ontslagvergoeding, bonus en ziektekostenverzekering.
Ik besef dat dit allemaal hard nieuws is, vooral na het succes dat we hebben gezien met The Final Shape. Maar nu we het afgelopen jaar de bredere economische realiteit hebben doorstaan ​​en alle andere mitigatieopties hebben uitgeput, is dit een noodzakelijke beslissing geworden om onze studio en ons bedrijf opnieuw te focussen met realistischere doelen en levensvatbare financiën.
We committeren ons vandaag aan twee andere grote veranderingen waarvan we geloven dat ze onze focus zullen ondersteunen, de sterke punten van Sony zullen benutten en nieuwe kansen zullen creëren voor Bungie-talent.
Ten eerste verdiepen we onze integratie met Sony Interactive Entertainment en werken we eraan om 155 van onze rollen, ongeveer 12 procent, de komende kwartalen te integreren in Sony Interactive Entertainment. Sony Interactive Entertainment heeft onvermoeibaar met ons samengewerkt om rollen te identificeren voor zoveel mogelijk van onze mensen, waardoor we samen veel talent konden redden dat anders zou zijn getroffen door de personeelsreductie.
Ten tweede werken we samen met het leiderschap van PlayStation Studios om een ​​van onze incubatieprojecten af ​​te stoten - een actiespel dat zich afspeelt in een gloednieuw science-fantasyuniversum - om een ​​nieuwe studio binnen PlayStation Studios te vormen om de veelbelovende ontwikkeling voort te zetten.
Dit wordt een tijd van enorme verandering voor onze studio.
Laten we eens kijken hoe we in deze positie terecht zijn gekomen; het is belangrijk om te begrijpen hoe we hier zijn gekomen.
Al meer dan vijf jaar is het ons doel om games te leveren in drie duurzame, wereldwijde franchises. Om die ambitie te realiseren, hebben we verschillende incubatieprojecten opgezet, elk met senior ontwikkelingsleiders van onze bestaande teams. We realiseerden ons uiteindelijk dat dit model ons talent te snel te dun uitspuwde. Het dwong onze studio-ondersteuningsstructuren ook om op te schalen naar een groter niveau dan we realistisch gezien konden ondersteunen, gezien onze twee primaire producten in ontwikkeling: Destiny en Marathon.
Bovendien liep onze snelle expansie in 2023 rechtstreeks vast in een brede economische vertraging, een scherpe neergang in de gamesindustrie, onze kwaliteitsmisser met Destiny 2: Lightfall en de noodzaak om zowel The Final Shape als Marathon de tijd te geven die nodig was om ervoor te zorgen dat beide projecten de kwaliteit leveren die onze spelers verwachten en verdienen. We waren te ambitieus, onze financiële veiligheidsmarges werden vervolgens overschreden en we begonnen in het rood te lopen.
Nadat dit nieuwe traject duidelijk werd, wisten we dat we onze koers en snelheid moesten veranderen en we deden er alles aan om de uitkomst van vandaag te vermijden. Zelfs met de uitputtende inspanningen van onze leiderschaps- en productteams om onze financiële uitdagingen op te lossen, waren deze stappen gewoon niet genoeg.
Als gevolg hiervan moeten we vandaag afscheid nemen van ongelooflijk talent, collega's en vrienden.
Dit wordt een uitdagende tijd bij Bungie en we moeten ons team helpen deze veranderingen in de komende weken en maanden te navigeren. Dit wordt een zware week en we weten dat ons team tijd nodig heeft om dit nieuws te verwerken, vragen te stellen en te verwerken. Vandaag en de komende weken organiseren we teamvergaderingen en stadhuizen, teamsessies en privésessies om ervoor te zorgen dat we onze communicatie open en transparant houden.
Bungie zal geweldige games blijven maken. We hebben nog steeds meer dan 850 teamleden die Destiny en Marathon bouwen en we zullen geweldige ervaringen blijven bouwen die de verwachtingen van onze spelers overtreffen.
Er zal een tijd zijn om over onze doelen en projecten te praten, maar vandaag is die dag niet. Vandaag ligt onze focus op het ondersteunen van onze mensen.
—Pete Parsons
|