Ontwikkelaar 343 Industries had al meegewerkt aan de multiplayer van diverse Halo titels, bij Halo 4 waren ze geheel verantwoordelijk voor de game. Hoewel het resultaat hiervan nog vers in het geheugen ligt praat studiohoofd Frank O'Connor nu al over de toekomst.
Op Halo Waypoint gaat hij in op zowel Halo 4 als het toekomstige Halo 5. Terugblikkend op het vierde deel is hij enerzijds erg tevreden, zo was de game de best en snelst verkopende game uit de serie, waarbij ze vele awards wonnen, van de beste graphics bij de VGA's tot aan de beste game van het jaar bij de Inside Gaming Awards. Volgens hem is dit mogelijk gemaakt door wijzigingen in de engine, een uitbreiding van het universum en innovatie op het gebied van verhaalvertelling, technologie en marketing.
Ondanks het mooie verhaal rust O'Connor zeker niet bij de behaalde resultaten, er waren volgens hem namelijk vele zaken die ze bij Halo 5 beter aan moeten pakken: "Features that didn’t make it into the final game. Glitches that emerged. Missteps made. DLC fiascos. Communication breakdowns." Hij benadrukt dan ook dat het team nog veel te leren heeft, maar tegelijkertijd weet hij dat ze de capaciteit, de technologie en de ervaring hebben om het in de toekomst beter te doen.
|