Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

BioShock Infinite


Door Rene Groen op 30-01-2013 om 10:20
Bron: Gamed

Met BioShock wist ontwikkelaar Irrational Games veel indruk te maken, toch waren ze na het bezoek aan Rapture klaar met de onderwaterstad en dus besloten ze het tweede deel uit te besteden aan 2K Marin. Geheel los laten konden ze BioShock echter niet, getuige de komst van Infinite.

Hoofdpersoon in de game is Booker DeWitt, ooit nog werkzaam voor het detectivebureau Pinkerton, maar inmiddels op eigen benen om van een ieder opdrachten aan te nemen die hier maar voor wil betalen. Omdat hij het geld vooral gebruikt om zijn drank- en gokverslaving te voeden en een nieuwe opdracht hem van zijn schulden zal verlossen stemt hij dan ook snel in om naar Columbia te gaan. De opdracht is immers simpel: spoor een jonge vrouw op onder de naam Elizabeth en neem haar mee terug naar New York City.

De start van het spel heeft een duidelijke knipoog (waar mogelijk meer achter steekt?) naar het origineel wanneer we met een bootje naar een vuurtoren worden gebracht. Speelde BioShock zich echter nog af onder het water in de zestiger jaren, daar brengt Infinite ons terug naar 1912, naar een stad die in de lucht zweeft. Was Rapture nog een groot geheim, daar is dit bij Columbia zeker niet het geval. De stad werd in 1900 door de regering en diens president neergezet als een reizende Amerikaanse ideologie, maar nadat het buiten de wil van deze regering werd ingezet als wapen tegen China besloten ze het af te stoten, waarna de locatie steeds veranderde.


Door de isolatie van Columbia is al snel duidelijk dat de tijd min of meer heeft stilgestaan. Werden er op de aarde vorderingen gemaakt op het gebied van bijvoorbeeld rassenscheiding, daar is dit alhier nog altijd een actueel thema en zo zijn er ook andere momenten waarop de stilstand qua tijdsbeleving naar voren komt. Conflicten zijn hier dan ook niet vreemd, waarbij twee facties lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan. Aan de ene kant vinden we de Founders onder leiding van Zachary Hale Comstock, zij vinden dat de stad bedoeld is voor Amerikanen en dat buitenstanders hier dan ook niets te zoeken hebben. Hier tegenover staan de Vox Populi (de Latijnse benaming voor ‘de stem van het volk’) onder leiding van Daisy Fitzroy, een groepering die is samengesteld uit gelijkgestemden die juist vinden dat de stad voor een ieder benaderbaar moet zijn. De strijd tussen de twee partijen heeft ervoor gezorgd dat er flinke ruzies worden uitgevochten, waarbij ook het geweld steeds meer is toegenomen. Al snel krijgt ook DeWitt hiermee te maken wanneer hij door een tatoeage wordt aangezien voor een valse profeet, iets wat Comstock eerder voorspeld zou hebben. Je zorgt dus al snel voor de nodige oproer, je opdracht waarvoor je kwam blijft echter staan.

Het vinden van Elizabeth vormt uiteraard niet het einddoel van de game, sterker nog, al na enige tijd zul je haar tegen komen en het avontuur samen vervolgen. Dat de vrouw echter niet zomaar terug gedragen kan worden naar New York City blijkt na een ontmoeting met Songbird, een gigantisch wezen met enorme vleugels die als taak heeft om de vrouw te beschermen. Naar welk einde dit zal leiden wil het ontwikkelteam uiteraard nog niet zeggen, maar ze beloven een ervaring die we nog nooit in een videogame zijn tegen gekomen. Voor één element lijkt dit in ieder geval niet op te gaan.


Wanneer we BioShock: Infinite namelijk geheel zouden ontleden laat het geraamte ons vooral denken aan een first-person shooter. Om met vijanden af te rekenen kunnen we maximaal twee wapens met ons mee dragen, waarbij te denken valt aan machinegeweren en shotguns van de oude stempel. Om de game echter niet te standaard aan te laten voelen kan DeWitt gebruik maken van speciale krachten, Vigors genaamd. Deze Vigors zijn te vergelijken met de Plasmids uit het origineel, waarbij ze diverse krachten vertegenwoordigen. Voorbeelden zijn het werpen van vuurballen, het oproepen van kraaien of het manipuleren van elektriciteit. Het gebruik van deze Vigors vereist Salt, waarmee je eenmaal vergaarde vaardigheden ook verder uit kunt breiden.

De keuzes die je hierin maakt zijn van een groot belang aangezien deze niet terug te draaien zijn. Of het ontwikkelteam de Vigors origineel weet te houden valt nog even te bezien, veel van de tot nu toe getoonde krachten lijken namelijk, al dan niet in ietwat aangepaste vorm, uit het origineel getrokken te zijn. Hier eveneens uit afkomstig zijn de bekende vending machines, alwaar je diverse statistieken uit kan breiden, denk aan het meedragen van meer kogels. Als laatste zijn er nog kledingstukken te verzamelen voor je benen, borstkas, armen en hoofd. De speler kan er één per categorie selecteren, waarbij de uitwerking gelijk is aan de Tonics uit BioShock. Enkele voorbeelden zijn Sugar Rush (beweeg tijdelijk sneller na het eten van een snack), Handyman Nemesis (deel meer schade uit aan de Handymen vijand) en Sky-Line Reloader (herlaad een wapen wanneer je op een Sky-Line of er vanaf springt). Deze Sky-Line heeft alles te maken met een haak (de Sky-Hook) die je aan een rails kunt bevestigen om jezelf snel door Columbia te verplaatsen. Werd deze rails vroeger enkel voor goederentransport gebruikt, daar is het tegenwoordig ook een manier voor personen om zich te verplaatsen.


Naast je eigen wapens en krachten zul je ook hulp krijgen van Elizabeth. De vrouw is in staat om ruimte en tijd te beïnvloeden, waarmee ze obstakels en delen van de Sky-Line kan laten verschijnen of verdwijnen of elementen als munitie, Salt of complete wapens naar je kan brengen. Dit is ook precies wat de ontwikkelaar voor ogen heeft met het personage: ze volgt en helpt je, maar moet je nooit in de weg staan. Aangezien we vele games kunnen noemen waarin dit fout gaat is het afwachten of BioShock: Infinite dit wel goed aan kan pakken en we niet als een babysitter te werk moeten gaan.

Vooralsnog lijkt BioShock: Infinite een aangename mix van herkenning en verrassing te brengen. Bepaalde elementen zullen zeker doen denken aan het origineel, denk aan de Vigors als vervangers van de Plasmids, vijanden die wel wat weg lijken te hebben van een Big Daddy en achterliggende thema’s die in de game verder uitgediept worden. Toch heeft Infinite een geheel eigen gezicht, een fris uiterlijk die in schril contrast staat tot het donkere Rapture. Nadat het spel meermaals werd uitgesteld moet deze op 26 maart dan eindelijk verschijnen op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. De echte waaghalzen kunnen dan ook terecht in de 1999 Mode, of zoals de ontwikkelaar het zegt: ‘De mode voor de allerbesten’. Geen vreemde uitspraak wanneer je bedenkt dat je keuzes alhier permanente consequenties hebben, ammo veel schaarser is en checkpoints geheel zijn verdwenen.


14:56  Achievements Naruto Shippuden: UNS 3
10:20  Call of Duty: Black Ops II met Revolution gameplay
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Dresje op 30-01-2013 om 10:29 [Niv: 18 / Exp: 902]

FloriX op 30-01-2013 om 10:51 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Ik kijk hier enorm naar uit. Bioshock was fantastisch, hoop alleen wel dat dit genoeg nieuws met zich meebrengt, en alle verhalen over de ontwikkeling zijn ook niet echt geruststellend, maar ik heb toch hoop dat dit weer een geweldige game wordt.

Gideon op 30-01-2013 om 11:19 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Vind de sfeer cool (hoewel ik Rapture toffer vond ogen), maar gameplay-wise lijkt het wel heel erg een herhalingsoefening.Ben heel benieuwd,dat wel

Weslii op 30-01-2013 om 11:39 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik kijk er enorm naar uit. Het enige waar het misschien nog mis kan gaan is de sfeer. Ik vond deeltje 1 zo'n heerlijke duistere en gloomy sfeer hangen, hopelijk is dat bewaard gebleven.

ilord33 op 30-01-2013 om 11:58 [Niv: 1 / Exp: 38]
Nice nice

thenativedude op 30-01-2013 om 12:51 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Deze word geweldig.

Codewarrior op 30-01-2013 om 13:40 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Day 1, mischien van Canada, krijgen ze ook Bioshock 1 gratis erbij?

thenativedude op 30-01-2013 om 14:07 [Niv: 137 / Exp: 6865]
ook heel noord amerika krijgt hem er gratis bij.

Zwaailicht op 31-01-2013 om 00:48 [Niv: 10 / Exp: 511]

thenativedude op 31-01-2013 om 01:46 [Niv: 137 / Exp: 6865]
@zwaailicht.
Daar zijn er maar 1000 van en helaas niet in nl te koop dichtbezijnde is in Engeland voor 80!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
BioShock Infinite
Type:
Game
Releasedatum:
26-03-2013
Ontwikkelaar:
Irrational Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media